Łukasz Cyrus - NADFOTOGRAFIA - wystawa fotografii odklejonej
Galeria na piętrze w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Żorach, ul. Rybnicka 6-8
Czas trwania ekspozycji: 26 lutego - 1 kwietnia 2021
Bez wernisażu, wystawę można zwiedzać z zachowaniem reżimu sanitarnego …
Autor, zapraszając, napisał:
Jestem szczęściarzem. Pomimo trwającej pandemii, mam wystawę. Na dodatek nie tylko wirtualną, ale i w prawdziwej galerii! Chociaż nie mogę nikogo zaprosić na wernisaż, mogę zaprosić do odwiedzin Miejskiej Biblioteki Publicznej w Żorach, wspinaczki na 3 piętro do Galerii na piętrze i oglądanie wystawy Nadfotografia. Wystawa prezentuje efekt moich poszukiwań i rozważań dotyczących sposobu budowy wyobrażeń i odtwarzania wspomnień o rzeczywistości i próby przeniesienia ich na obraz fotograficzny. Na ścianach Galerii prezentuję wybrane fotografie z czterech albumów Nadfotograficznych. Biorąc pod uwagę utrudnienia wynikające z aktualnej sytuacji, wystawa będzie dostępna zarówno w Galerii na piętrze, jak i wirtualnie, online: kliknij niżej
NADFOTOGRAFIA
Zestawy NADFOTOGRAFII powstają poprzez automatyczną i bezrefleksyjną pracę intuicji przy marginalizacji rozumowania. NADFOTOGRAFIA to czysty automatyzm myśli. W ten sposób uzyskuję najczystsze odbicie samego siebie w powstałych pracach. To najdoskonalsza forma realizacji postulatu FOTOGRAFII ODKLEJONEJ - fotografuję źródło emocji. Dzięki fotografii, emocje przyjmują materialną formę obrazu.
Jednocześnie zdjęcia stanowią zapis pewnego przeżycia, a także interpretacyjną opowieść o miejscu. Opowieść ta ma charakter nieliniowy, a zatem posługuje się logiką i estetyką snu, w którym logika jawy jest zaburzona. Dlatego zdjęć tych nie można odczytać jak historie fotoreportera. Trzeba je odebrać emocjami. Znaczenia zestawów powstają w chwili odbioru ze zbliżenia pozornie nieprzystających do siebie fragmentów rzeczywistości i odczytywane są indywidualnie przez każdego z odbiorców. I tu zdjęcia wpisują się w postulat FOTOGRAFII ODKLEJONEJ o uniwersalnej metodzie transmisji czystych emocji poprzez obraz. NADFOTOGRAFIA - albumy
Łukasz Cyrus, 2018
NADFOTOGRAFIA - Świdnica - Stare miasto
Stare miasto i Katedra św. Stanisława i św. Wacława Albumy świdnickie powstały z inspiracji twórczością Marca Chagalla. Zafascynowany obrazami tego rosyjskiego malarza, zapragnąłem znaleźć sposób odtwarzania wspomnień, snów, wizji i wyobrażeń przy pomocy fotografii.
Chciałem, żeby nowa forma obrazu czerpała z dorobku FOTOGRAFII ODKLEJONEJ i NADFOTOGRAFII, co zmusiło mnie do poszukiwania rozwiązań formalnych pozwalających pogodzić wszystkie wcześniejsze założenia z nowymi potrzebami.
W efekcie doszedłem do nowego brzmienia AKORDU NADFOTOGRAFICZNEGO.
Łukasz Cyrus, 2019
NADFOTOGRAFIA - Katowice Czarne Królestwo
W Czarnym Królestwie niebo zawsze było czarne jak czarne złoto wydobywane z czarnych chodników podziemnego świata. Dziś Czarne Królestwo pnie się ku niebu, jakby Skarbnik potrzebował zaczerpnąć świeżego powietrza.
Łukasz Cyrus, 2020
NADFOTOGRAFIA - Gliwice - Sikornik
Kościół pw. Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła w Gliwicach Albumy gliwickie stanowią zapis wrażeń z niezobowiązujących spacerów po różnych częściach miasta. Powstają spontanicznie, jako odpowiedź na potrzebę kontaktu z realnością powodowaną przesytem wirtualizacją życia w wyniku ograniczeń spowodowanych pandemią COVID-19.
Liczę, że albumy zebrane w cykl nadfotograficzny staną się nowym źródłem wrażeń dla oglądających. Choć wrażenia te będą już tylko pośrednio spowodowane materią źródłową - miastem Gliwice, będzie ono ciągle w nich obecne w postaci echa, pogłosu czy powidoku. W końcu fotografia prawie zawsze zapożycza obraz rzeczy, które utrwala, a może uśmierca, a na pewno umieszcza poza czasem
i w przestrzeni obrazu, który tworzy. Dlatego jednocześnie jest światem samym w sobie i echem świata zapożyczonego. Jest też echem całego jestestwa fotografującego, które rozedrga struny w sercu oglądającego.
Liczę, że nowe wrażenia płynące z oglądania albumów będą w pierwszej kolejności zmysłowe i emocjonalne, a dopiero później intelektualne. Ta mieszanka wrażliwości, wiedzy i pamięci jest różna u każdego człowieka, stąd wrażenie nadfotograficzne płynące z odbioru cyklu będzie inne dla każdego.
Łukasz Cyrus, 2020
NADFOTOGRAFIA - O fotografii odklejonej i jej syntezie
NADFOTOGRAFIA jest próbą odtworzenia naturalnego dla człowieka sposobu budowania wyobrażenia o ludziach, sprawach, rzeczach czy miejscach. W tym sposobie skrawki informacji, które pochodzą od zmysłów, pamięci, uczuć i intuicji łączą się w jeden spójny obraz. Taki obraz jest unikalny dla każdego z nas tak, jak unikalna jest każdego z nas droga przez życie. W tej drodze, część doświadczeń mamy wspólnych z innymi ludźmi, a część własnych, bardzo osobistych. Z tej mieszanki budujemy własny świat obrazów, w którym każda sprawa, o której nam wiadomo ma swój obraz.
Żyjemy w świecie obrazów, w którym każdy z nas jest kuratorem swojej własnej galerii.
Bywa tak, że obraz z czasem zmienia się. Pewne elementy wypadają z układanki, obraz się rozsypuje. Później jednak układa się na nowo, trochę inny, bo nowe elementy zajęły miejsce starych. Czasem bywa dziurawy, miejscami nieczytelny, bo pamięć zawodzi, zawsze jednak dąży do syntezy.
FOTOGRAFIA ODKLEJONA buduje obraz NADFOTOGRAFICZNY. Każde odklejone zdjęcie jest jak strzęp pamięci, ślad przeżycia, blask olśnienia, żar podniety. Z osobna, żadne z nich nic nie znaczy.
Jest tylko małym kawałkiem w wielkiej układance. Razem tworzą obraz.
Liczę, że obraz świata podany jako NADFOTOGRAFIA jest mniej narzucający dla widza. Podając ledwie skrawki informacji, kawałki układanki, pozwala każdemu na budowę własnego obrazu, syntezę własnego wyobrażenia.
Łukasz Cyrus, 2021
Łukasz Cyrus, rocznik ‚78, urodzony i mieszkający w Rudzie Śląskiej. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików w Okręgu Śląskim. Nauczyciel języka angielskiego w chorzowskim Liceum Ogólnokształcącym, wspinacz, miłośnik muzyki, fotografii i filozofii.
Fotografią zajmuję się od końca lat ‘90. Poszukiwania w obrębie podobieństw muzyki i fotografii doprowadziły mnie do sformułowania autorskiej koncepcji, którą nazwałem Fotografią odklejoną. Dalsze rozważania filozoficzne doprowadziły mnie do sformułowania koncepcji NADFOTOGRAFII.
Swoje rozważania zapisuję w postaci krótkich esejów, które publikuję na osobistym blogu i autorskiej stronie internetowej. Eseje ilustruję własnymi fotografiami.
Credo - Fotografia odklejona
Wierzę, że fotografia jest jak muzyka instrumentalna, która nie potrzebuje słów czy historii, by wzbudzać emocje. Fotografia nie musi odwoływać się do czegokolwiek, co znamy, by zaistnieć i pozostać w naszej pamięci. Prawdę powiedziawszy myślę, że im dalej jej do rzeczywistości, tym bardziej możemy ją docenić i cieszyć się nią taką, jaką jest, gdyż już nie naśladuje niczego. Odkleja się od rzeczywistości.
Fotografia odklejona daje nieskończone możliwości interpretacji, gdyż sama nie jest skończona. Nie można porównać jej do oryginału, gdyż ten jest ze świata, którego ona nie próbuje naśladować. W jej obliczu słowa tracą swoją moc. Zatem brak sposobu, by fotografię odklejoną opisać. Trzeba jej doświadczyć zmysłami. Fotografia odklejona pochodzi ze świata emocji i wyobraźni. Emocjami i wyobraźnią należy ją odbierać.
Łukasz Cyrus, 2016 - 2021