Prezentacja 13 prac Ryszarda Horowitza zrealizowanych na zlecenie marki Ford
Galeria Rabbithole art room, ul. Poznańska 15, Warszawa
Początek wystawy 29 września, zakończenie 15 października 2017, wstęp wolny
Partner technologiczny: Canon
Z okazji 35 lecia współpracy Ryszarda Horowitza z Fordem powstała wystawa przedstawiająca 13 fotografii artysty (4 zdjęcia pochodzą z nagrodzonej kampanii reklamowej z lat 80., a 9 zostało zrealizowanych obecnie i przedstawia 4 modele Forda z linii Vignale – Edge, Kuga, Mondeo i S-Max).
Odwiedzenie wystawy Horowitz Ford Vignale to wyjątkowa okazja do obejrzenia zdjęć artysty niepublikowanych dotąd w Polsce. To gratka dla każdego miłośnika dobrej fotografii i sztuki nowoczesnej a także dla fanów motoryzacji.
Zarówno marka Ford, jaki i Ryszard Horowitz to dzisiejsze ikony popkultury. Samochody marki Ford oraz prace artysty uznanego za twórcę nowego stylu w fotografii reklamowej występowały na łamach największych magazynów na świecie kreując lifestylowe trendy od kilkudziesięciu lat. Zdjęcia Ryszarda Horowitza zawsze były i są efektem nowatorskiego podejścia do koncepcji i ciekawych wizji autora.
To była dla mnie bardzo miła przygoda. Ford dał mi zupełnie wolną rękę. Nikt nie narzucał mi stylu, pomysłu. Było to ryzyko z mojej strony,
ale na szczęście wszystko dobrze się skończyło.
Zapraszam wszystkich zainteresowanych do odwiedzenia wystawy.
Ryszard Horowitz
W reklamie samochodowej początku lat 80. rządził prosty schemat. Na zdjęciach uwieczniano pojazdy na neutralnym tle lub po prostu stojące na drodze, czy w miejskiej scenerii. Kompozycja najczęściej była uzupełniona mniejszymi fotografiami prezentującymi walory konkretnego modelu. Koncepcje były proste, bo wykonanie zdjęć samochodów było trudniejsze niż teraz. Lśniące karoserie odbijają światło, a w tamtych czasach nie używało się techniki komputerowej obróbki zdjęć. Dlatego fotografowie unikali trudnych ujęć, stawiając na proste wizje, które ułatwiały im odpowiednie oświetlenie pojazdu.
Ale szefowie koncernu Ford w USA zapragnęli czegoś więcej. Chcieli wyjątkowej kampanii, której zdjęcia wywołałyby emocje u największych motoryzacyjnych ignorantów. Potrzebowali nawiązać współpracę z wizjonerem, artystą który nie boi się wyzwań i z łatwością przełamuje schematy. Gdy zerknęli na zdjęcia reklamowe biżuterii najsłynniejszych marek i srebra, które były wtedy publikowane w ekskluzywnych magazynach, wybór był prosty. Autorem nowatorskich ujęć był młody, ale już znany w USA fotograf mieszkający w Nowym Jorku. Polak, Ryszard Horowitz.
Szefowie koncernu Ford wiedzieli, że skoro artysta daje sobie radę z oświetleniem biżuterii, czy wyrobów z metali szlachetnych, sfotografowanie samochodu nie będzie dla niego problemem. Odwaga menadżerów Forda opłaciła się. Zrealizowana przez artystę kampania reklamowa dla Ford USA okazała się ogromnym sukcesem, a autor został uhonorowany w 1982 r. nagrodą Gold Caddy przyznawaną w Detroit za najlepszą kampanię reklamową branży samochodowej.
Vignale z aktualnej sesji reklamowej zrealizowanej przez Ryszarda Horowitza to ekskluzywna wersja modeli Forda, która cechuje się wyjątkowym designem, jakością oraz dbałością o szczegóły. Kwintesencją koncepcji Ford Vignale jest połączenie autentycznego rzemiosła z najnowszymi technologiami.
Niemal tymi samymi słowami można scharakteryzować twórczość Ryszarda Horowitza.
Ryszard Horowitz - Fotograf reklamowy, prekursor użycia technik cyfrowych w edycji obrazu.
Urodził się 5 maja 1939 roku w Krakowie. Jeden z najmłodszych uratowanych więźniów Auschwitz.
Po wojnie ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych i studiował na krakowskiej ASP. W 1959 roku wyjechał do USA gdzie kształcił się w Pratt Institute. Był asystentem Richarda Avedona i dyrektorem artystycznym W Grey Advertising. 50 lat temu, W 1967 roku założył własną agencję fotograficzną, skupiająca się na realizacji kampanii reklamowych.
Członek honorowy Związku Polskich Artystów Fotografików. Doctor honoris causa ASP w Warszawie
i ASP we Wrocławiu, odznaczony Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W 1991 roku, podczas otwarcia indywidualnej wystawy w Centre de la Photographie w Genewie, oficjalnie uznano go za inicjatora nowego stylu w fotografii reklamowej a w 2017 roku Ryszard Horowitz dołączył do Galerii Sław Fotografii w International Photography Hall of Fame and Museum.
Jest aktywny zawodowo, organizuje swoje wystawy, zasiada w jury wielu konkursów fotograficznych.