Galeria Muzeum S. Staszica, ul. Browarna 18, Piła. Kurator: Wojciech Beszterda
Wernisaż w piątek 19 stycznia o godz. 18:00, ekspozycja do 11 lutego 2018
Promocja książki Sobiesława Kolanowskiego „Szkice dla większych całości”
W sobotę 20 stycznia o godz. 18:00, także improwizacje kontrabasowe Damiana Kostki
Ból fantomowy to wrażenie odczuwane w miejscu nieistniejącej / utraconej kończyny, wywołane nie działaniem bodźców bólowych, a trwałością wcześniej wytworzonych neuronowych połączeń z odpowiednimi częściami kory mózgowej. Czucie fantomowej kończyny rodzi napięcie, dysonans poznawczy.
W moim zestawie prac Siostry ból fantomowy jest metaforą zerwanej relacji między bliskimi sobie ludźmi, utraty osoby, która nadal jest kimś ważnym, ale już nieobecnym.
Tworzę pary, zdjęcia−siostry, w których, dla każdej, czas popłynął innym torem; świat, którego domeną jest racjonalność i ten równoległy, uobecniający się w jej pęknięciach, w stanach niepełnej świadomości, zmęczenia, dostępny tylko przez ułamki sekund i zapadający się w jedną chwilę pod ciężarem rozsądku; ale piękny, bo pełniejszy.
Podobno bóle fantomowe leczy się przy użyciu lustra.
Michał Bugalski, grudzień 2017
Michał Bugalski − ur. 1985, ukończył fotografię na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, gdzie pracuje jako adiunkt w 4. Pracowni Fotografii. W 2015 na UAP obronił pracę doktorską. Laureat nagrody głównej na 6. Biennale Sztuki Młodych "Rybie oko" w 2011. Autor wystaw indywidualnych, brał udział w licznych wystawach zbiorowych w kraju i za granicą.
W swojej twórczości zajmuje się obszarami pamięci, w których porusza ukryte obecności minionych doświadczeń i ich aktualnej percepcji. Celem jego aktywności wizualnej jest przywołanie i wzmocnienie tych wrażeń poprzez podejmowane media. Michał Bugalski jest reprezentowany przez Galerię "Piekary" w Poznaniu.
Wystawy indywidualne: Jaskinia − (wspólnie z Małgorzatą Widomską), Galeria Lokal 30, Warszawa, 2017; Pathosformeln − (wspólnie z Małgorzatą Widomską), Galeria Piekary, Poznań, 2016; Rozpoznanie − Poznańska Galeria Nowa, Poznań, 2015; Wilczyca Kapitolińska − Poznańska Galeria Nowa, Poznań, 2014; Zapis − Poznańska Galeria Nowa, Poznań, 2013; Transference − The Format Contemporary Culture Gallery, Mediolan, 2013; Ustało wszystko − (wspólnie z Małgorzatą Widomską), Galeria Piętro Wyżej, Centrum Kultury, Katowice, 2012
Wystawy zbiorowe (wybór): Katedra − Centrum Kultury Zamek, Poznań, 2015; Showroom − Poznańska Galeria Nowa, Poznań, 2015; 6 x 3 = 25 − Galeria Piekary, Poznań, 2014; Pochwała różnorodności. Pierwsze Spotkanie Fotografii − Galeria Manhattan, Łódź, 2014; Obrazy, które trwają w czasie − Kolektyw 1a, Poznań, 2014; Jak grzyby... − Galeria Fabryka Sztuki, Łódź, 2014; The Grass Grows − Riehenstrasse 71, Bazylea, Szwajcaria, 2014; Płynność obrazu − Galeria FF, Łódź, 2014; Tak między nami, to te filmy o ważnych sprawach są... − Kolektyw 1a, Poznań, 2014; Rybie Oko − 7. Biennale Sztuki Młodych, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk, 2013; Reflexive Relations − 22. off Festival Bratislava - Pisztory Palace, Bratysława, 2013; Widzialne niewypowiadane − Muzeum Sztuki Współczesnej, Mińsk, 2013; It's time to say goodbye − Changing Role Move Over Gallery, Palazzo Zenobio, Wenecja, 2011; Przeciąg III − Zachęta Sztuki Współczesnej, Szczecin, 2011; 31. Konkurs im. Marii Dokowicz − Galeria Miejska Arsenał, Poznań, 2011; Własną miarą II − Muzeum Współczesne, Wrocław, 2011; Rybie Oko − 6. Biennale Sztuki Młodych, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk, 2011; Photo Diploma Award − wystawa pokonkursowa, Stary Browar, Poznań, 2011; Dotyk − Bocheńska Gallery, Warszawa, 2011; By their own measure − Galeria PF01, Bratysława, 2011; 781 km − Dom Kultury Polskiej, Wilno, 2010; Obcość − Dom Kultury Polskiej, Wilno, 2010; Fabryka fotografii − Przegląd Szkół Fotograficznych, Art Center, Łódź, 2010; Indefinite 2009 − Esplanade Building, Ateny, 2009.
Sobiesław Kolanowski – urodzony w Pile. W latach 1999–2000 studiował na Wydziale Architektury i Urbanistyki Politechniki Szczecińskiej. W tym samym czasie rozpoczął swoje pierwsze próby literackie. Po studiach wrócił do Piły, gdzie do dziś pracuje jako architekt. Równocześnie rozwija swoje umiejętności pisarskie.
W roku 2016 jego opowiadanie „Ironia losu” znalazło się w ścisłym finale konkursu miesięcznika „Nowa Fantastyka” na opowiadanie z uniwersum Wiedźmina stworzonego przez Andrzeja Sapkowskiego. Tekst opublikowano w pokonkursowej antologii „Wiedźmin. Szpony i kły” (Supernowa 2017). W tym samym 2016 roku jego opowiadanie „14 dni zwykłych” zostało wyróżnione w ogólnopolskim konkursie literackim PWN. Opowiadanie to jest częścią debiutanckiego zbioru opowiadań „Szkice dla większych całości” (Wydawnictwo Poligraf), który trafi do sprzedaży w styczniu 2018 roku.
Od kilku lat jest członkiem pilskiego Stowarzyszenia Magnus Ventus, angażującym się w organizację kolejnych edycji Music Festival & Master Class.
Damian Kostka – urodzony w Poznaniu. Kontrabasista i gitarzysta basowy, absolwent Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu oraz Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Pobierał także nauki u takich muzyków, jak: Ron Carter, Gary Peacock, Dominique di Piazza, Dariusz Oleszkiewicz.
Na swoim koncie ma wiele nagród i wyróżnień (indywidualnych oraz zespołowych) zdobytych na festiwalach i konkursach jazzowych w Polsce i za granicą, m.in. : International Tarnów Jazz Contest; Bielska Zadymka Jazzowa; Czech Jazz Contest; Ogólnopolski Przegląd Zespołów Jazzowych i Bluesowych Gdyńskiego Sax Clubu; Festiwal Jazz Wolności; Niemen Non Stop; Discovered by Good Time Radio oraz Jazz Juniors i Krokus Jazz Festiwal; Jazz nad Odrą; Jazz Fruit w Pradze.
Obecnie współpracuje z laureatem Grammy pianistą Włodkiem Pawlikiem oraz Łukaszem Pawlikiem, Jerzym Małkiem, a także zespołami: Weezdob Collective, Zagórski & Kądziela Collaboration i Global Schwung Quintet.