Koncert MONASTER z cyklu Partytury Fotograficzne
Autorzy projektu: Ryszard Latecki oraz Mariusz Wideryński
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59, Warszawa
W sobotę 20 grudnia 2014 o godz. 19:30. wstęp wolny (datek na rzecz ofiar wojny na Ukrainie)
Koncert w wykonaniu:
Uliana Horbaczewska (Ukraina) - śpiew
Włodek Pawlik - fortepian
Mariusz Wideryński - fotografia
oraz Wołodymyr Bedzwin (Ukraina) - śpiew, wiolonczela
Ostap Slywynski (Ukraina) - śpiew
Ryszard Latecki - instrumenty perkusyjne, trąbka
Cykl fotografii będący źródłem inspiracji do tworzenia wydarzenia Monaster
powstał w prawosławnych monasterach w Supraślu, w Zwierkach i na Świętej Górze Grabarce oraz w Skicie w Odrynkach. Tym razem autorami i wykonawcami będą - Włodek Pawlik oraz Uliana Horbaczowska z ukraińskim, starocerkiewnym chórem ze Lwowa.
Mariusz Wideryński
MONASTER to fotograficzna opowieść Mariusza Wideryńskiego o prawosławnym monastycyzmie w Polsce, starocerkiewny śpiew zespołu ukraińskich wokalistów pod kierunkiem Uliany Horbaczewskiej oraz, budowane na tych archaicznych pieśniach, improwizacje fortepianowe Włodka Pawlika...
"Do wyboru utworów muzycznych składających się na koncert „Monaster” zainspirowały mnie fotografie Mariusza Wideryńskiego. Jest to swoista fotograficzna przypowieść. Zależało mi na tym, aby opowieść układała się w unisono z obrazami przemawiającymi do nas poprzez śpiew, słowa, dźwięki. W muzyce tej staramy się połączyć to, co artystyczne z tym, co sakralne. Albowiem czysta forma jest pozbawiona głębi, nawet gdy jest doskonała... A chodzi przecież o muzykę cerkiewną. Muzykę będącą odpowiedzią na to widzialne i niewidzialne, co jawi się poprzez obrazy świątyń, dzwonów, ludzi, wody, ziemi i tęczy. Śpiewy ułożyły się w tryptyk:
Część pierwsza – świt, początek, przebudzenie Ducha
Część druga – modlitwa, spowiedź, wdzięczność, łączność z Bogiem
Część trzecia – zmartwychwstanie, nadzieja, radość
Do głosów Ulany Horbaczewskiej i Ostapa Sływynskiego tworzących melodyczny i treściowy rdzeń projektu naturalnie dołącza śpiew i wiolonczela Wołodymyra Bedzwina, która brzmi jak czwarty głos, dodając niepowtarzalnej barwy. Ogromną przestrzeń, objętość, nowe brzmienie tworzy muzyka Włodka Pawlika. Precyzyjnie, doskonale czując muzykę, materię i fakturę prowadzi swoją refleksję dźwiękową Ryszard Latecki. Wszystko razem składa się na dialog... Modlitewny dialog o Rzeczach Ważnych”.
Ulana Horbaczewska
Uliana Horbaczewska - Włodek Pawlik - Mariusz Wideryński
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Projekt współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa oraz ZAiKS
PARTYTURY FOTOGRAFICZNE – koncerty inspirowane fotografią.
"... Muzyka często stanowiła inspirację dla tworzenia dzieł plastycznych. Tym razem odwracamy sytuację. Cykl fotografii stanowi podstawę do stworzenia utworu muzycznego. Fotografie te potraktowane są przez muzyków jak współczesna partytura muzyczna..."
Ryszard Latecki
W czasie każdego koncertu eksponowane są światłem, odpowiednie dla danej części utworu, fotografie-partytury. Publiczność w czasie koncertu odkrywa wraz z zespołem te, „ogrywane” w danej chwili, fotografie. Każdy z koncertów-wystaw jest premierą. Bo istotą Partytur Fotograficznych jest właśnie stworzenie nowych muzycznych dzieł inspirowanych fotografią. Wyzwaniem, jakie stawiają zaproszonym artystom autorzy cyklu koncertów – wystaw Partytury Fotograficzne jest poszukiwanie relacji pomiędzy obrazem i dźwiękiem, a konkretnie pomiędzy fotografią i muzyką współczesną; twórcze spotkanie fotografików i muzyków z kręgu muzyki współczesnej. W czasie koncertu, eksponowana jest światłem dla publiczności fotografia – partytura; odpowiednia dla danej części utworu. Grający muzycy mają w tym momencie na pulpitach nutowych dokładnie to samo zdjęcie. Publiczność w czasie koncertu odkrywa wraz z zespołem te, odczytywane przez muzyków w danej chwili, fotografie. Każdy z koncertów – wystaw jest premierą. Bo istotą Partytur Fotograficznych jest właśnie stworzenie za każdym razem nowych muzycznych dzieł inspirowanych fotografią.
W roku 2009 roku odbyły się dwie odsłony Partytur Fotograficznych. Pierwszą z nich - „Obrazki z Wystawy” (na 170-lecie fotografii) wykonała w Warszawie i w Kaliningradzie grupa Kawalerowie Błotni. Partyturami była archiwalna polska fotografia. Drugi koncert "Rysy", dedykowany Mieczysławowi Karłowiczowi, wykonał kompozytor i pianista – Szabolcs Esztenyi z Bartkiem Pałygą i Ryszardem Lateckim. Partyturami były fotografie tatrzańskie (cztery fragmenty koncertu).
W 2010 roku odbyły się koncerty „Malowane światłem i dźwiękiem” (grupa Jakuba Słomkowskiego), „Pejzaż mazowiecki” (zespół Laterna; kilka fragmentów koncertu) oraz koncert listopadowy „Kamienie niepamięci” (Jerzy Kornowicz solo na fortepianie, trzy fragmenty koncertu).
W roku 2011 „Kamienie niepamięci” zostały wykonane ponownie, tym razem w Białymstoku przez duet fortepianowy Szabolcs Esztenyi – Jerzy Kornowicz.
W listopadzie roku 2012 "Sen o Podlasiu" wykonała w Sali Polskiego Radia S1 grupa Kawalerowie Błotni wraz z gościnnie zaproszonymi białoruskimi muzykami i poetą. Program Partytury Fotograficzne ma również swoje odsłony zagraniczne. "Obrazki z Wystawy", czyli polską historię fotografii zagrała w Kaliningradzie grupa Kawalerowie Błotni, a w 2013 roku na zaproszenie do Filharmonii Białoruskiej w Mińsku wykonane zostały, z udziałem białoruskich muzyków i poetki "Kamienie niepamięci" oraz "Sen o Podlasiu" .
W 2013 roku odbył się też koncert "Połoniny". Partyturami była archiwalna (przedwojenna) polska fotografia Karpat Wschodnich a wykonał ją polsko ukraiński zespół. W grudniu 2013 roku w sali S1 odbył się koncert „Oto”. Jedną, ikoniczną fotografię – partyturę wykonali: Jerzy Kornowicz, Włodek Pawlik, Cezary Duchnowski oraz Szabolcs Esztenyi.
W 2014 roku przygotowaliśmy trzy koncerty: "Indygo" do fotografii studentów Koła Naukowego ATF ASP w Warszawie w wykonaniu Huberta Zemlera z Barta Pałygi i Kamila Szuszkiewicza; "Romania Mea" (Moja Rumunia) - Cezary Duchnowski, Ryszard Latecki i Tadeusz Wielecki oraz "Monaster" - Włodek Pawlik z ukraińskim, starocerkiewnym chórem. W przygotowaniu są płyty z utworami Rysy i Sen o Podlasiu (wydawnictwo Requiem)
Autorami projektu są Ryszard Latecki i Mariusz Wideryński.