Praca dyplomowa pod kierunkiem Wojciecha Prażmowskiego na ASP w Warszawie
Przestrzeń użytkowa przy ul. Rydygiera 15a, Warszawa (wejście od strony torów)
Wernisaż w środę 21 czerwca o godz. 19:00, ekspozycja do 25 czerwca 2017 (w godz. 15-18)
ZPAF jest jednym z partnerów medialnych wystawy
Monika Płusa – Młodość
Młodość to dla każdego inny etap w życiu, jest bardzo znaczący, ponieważ oddziela dwa skrajne okresy - dzieciństwa i dojrzałości. Ciało jest wtedy w najlepszej formie, siły witalne są nieograniczone, a umysł otwarty na świat. To czas eksperymentów, przekraczania granic, odkrywania płci przeciwnej, poznawania wciąż nowych ludzi, tworzenia nowych relacji i kształtowania się samoświadomości.
Szczególną rolę odgrywa w tym zmysł dotyku, który odbiera każde zetknięcie ciała.
W swoich fotografiach artystka pokazuje gesty i momenty styku ciał oraz stan ułudy przepleciony z beztroską. Zatrzymuje czas, kiedy dominuje zabawa, radość, miłość, szaleństwo, jędrność i siła ciała, łącząc je niekiedy z sielankowym pejzażem. W cyklu Oswajanie przedstawia również lęk młodości, którym jest przemijanie. Krótkofalowe myślenie młodych ludzi, nie liczących dni, żyjących chwilą, napotyka często obawę przed zmianami w fizjonomii.
Monika Płusa także konfrontuje się z tym problemem, tworząc nierzeczywiste i wyolbrzymione kompilacje ciał, które pomagają się oswoić z niepokojem związanym z przemijającym czasem. Zaznacza, jak silne jest wśród młodych ludzi poczucie, że młodość mogłaby trwać zawsze. Aktualne wciąż marzenie o nieśmiertelności piękna i świeżości ciała pozostaje niespełnione.
Praca pt. „śp. młodość” to porcelanowe medaliony, upamiętniające młodość. Artystka przywołuje wspomnienia z tego okresu, by zachęcić widza do refleksji i westchnienia nad jego młodością.
Wystawa prezentuje fotografie dyplomowe zrealizowane pod okiem profesora Wojciecha Prażmowskiego i Zuzanny Szarek oraz emulsje srebrowe wykonane u profesora Mariusza Wideryńskiego na Wydziale Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Młodość” ???... Nie wiem, nie pamiętam. Tak powinna brzmieć moja odpowiedź.
To było tak dawno temu…
Co innego, gdy dotyczy to fotograficznej młodości Moniki Plusy.
Pamiętam doskonale Jej pierwsze fotograficzne początki i próby. Było to kilka lat temu. Aż po dziś dzień, gdy zwieńczone zostały – i to z wielkim powodzeniem – akademickim dyplomem. Znam więc Moniki wszelkie próby dochodzenia do tych fotografii. Wiem, za jak ważny, uważała i uważa ów czynnik dochodzenia do fotografii w swoim procesie tworzenia. Gdy dodać do tego jeszcze Jej niezwykłą wrażliwość i otwartość - witalność połączoną z wyjątkową pracowitością, dociekliwość z systematycznością – to co prawda w pobieżny sposób, – ale zarysuje się, choć na chwilę, portret młodej i utalentowanej adeptki sztuki.
Paradoksalnie, lecz to nadmiar prac i ich obfitość, były przy tworzeniu tego pokazu, jedynym „kłopotem”. Stąd decyzja autorki o prezentacji wielu stylistyk i sposobów obrazowania: od montażu negatywowego, po elektroniczny, sceny subtelne wedle klasycznego wzorca - po sceny pełne dynamiki i ekspresji. Dyptyki i fotoobiekty… Mnogość.
„Młodość” która nabiera kształtu i jest w procesie, której autorka bacznie przygląda się i interpretuje. Odnoszę wrażenie, że Monika hołduje także tej słusznej zasadzie, że fotografuje to, na czym najlepiej się zna. „Młodość” więc rozkwita i nabiera impetu…
Wojciech Prażmowski, czerwiec 2017
Monika Płusa (ur. 1992) – zajmuje się fotografią analogową i cyfrową oraz technikami szlachetnymi w fotografii: cyjanotypią i emulsją srebrową. Swoje prace pokazywała i sprzedawała dwa razy w Galerii Art’Course w Strasbourgu we Francji, biorąc udział w wystawach Jeunes Artistes i Marché des Créateurs „Mamma Mia!” w styczniu i maju 2017 roku. Cyjanotypie zaprezentowała również na wystawie „Made in Photo #9” w Galerii Enter(PHOTO) tainment na ASP we Wrocławiu w 2016 roku, 20-tym biennale fotografii w technikach fotograficznych i cyfrowym przetwarzaniu obrazu – REMIS 2015 oraz na wystawie „Pogranicza fotografii” w Oranżerii w Wilanowie w 2015 roku. Brała udział w wystawie „Obszar pamięci” w Muzeum Mazowieckim w Płocku w 2016 roku, a także „Otwarta Ząbkowska” w Galerii Uległa.
Wybrane publikacje: magazyn ASF - International Fine Art Photography nr. 5/2015, album „Parlament Europejski w obiektywie – Bruksela” 2015. W latach 2011/2012 studiowała w Warszawskiej Szkole Fotografii i Warszawskiej Szkole Filmowej. Obecnie kończy studia magisterskie na wydziale Sztuki Mediów ASP w Warszawie.
Więcej: monikaplusa.tumblr.com oraz instagram.com/monika_plusa