Galeria Pusta Ciąg Dalszy, ul. Fabryczna 37, Jaworzno
Wernisaż w środę 26 marca o godz. 17:00, ekspozycja do 28 kwietnia 2014
Galerię prowadzą: Jakub Byrczek i Krzysztof Szlapa
Wiem, że dostrzeganie dominującej roli światła w fotografii, będącej wszak sztuką światła ex definitione, może wydać się dziwacznym, lub wręcz zabawnym nieporozumieniem, lecz tylko z pozoru, bowiem również w fotografii światło może być środkiem do uzyskania zamierzonego celu, lub też celem samym w sobie. U Pollescha jest zaś właśnie celem. Pollesch bowiem konstruuje swe dzieła światłem. To właśnie ono buduje obraz, jak w dziełach artystów baroku z tenebrystami łącznie, i nie inaczej, niż u postmodernistów się dzieje. Na zasadzie kontrastowego chiaro-scuro zatem, lub równomiernego przesycenia płaszczyzny emanującej z niej blaskiem.
Jerzy Madeyski (fragment wstępu do Konrad K. Pollesch pejzaże, gumy, portrety)
Konrad Pollesch urodził się w 1940 r. Studiował filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim w latach 1958 - 1963. Od roku 1962 zajmuje się fotografią, podróżując po wielu krajach m. in.: Austrii, Finlandii, Francji, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Szwecji, oraz USA, gdzie przebywał dwukrotnie, jako stypendysta Fundacji Kościuszkowskiej (w 1979 roku) i Departamentu Stanu (w 1988 roku.)
Uprawia portret i pejzaż, a od 1985 roku wykonuje zdjęcia w technice gumowej, co zaowocowało licznymi wystawami w kraju i za granicą, m.in. "30 gum z cmentarza Remuh", Galeria Hadar, styczeń 1991; "Dwadzieścia zdjęć z jednego negatywu w technice gumowej", Galeria ZPAF w Krakowie, listopad 1992; "Pollesch w Atucie GUMY“ , Galeria Klubu Fotograficznego "Atut“ w Koninie, maj 1995; "Konrad K. Pollesch GUMA", Mała galeria fotografiki ZPAF w Toruniu, październik 1995; "Krakowskie zdjęcia w technice gumy", Lwów 2000; "Kilka portretów i prac wykonanych w technice gumowej", Galeria ZPAF Kraków kwiecień 2003.
Od 1991 roku jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Piktoralistów z siedzibą w Brukseli. Specjalizuje się w fotografowaniu dzieł sztuki. Jest autorem zdjęć do albumów z serii "Muzea Świata", oraz dwóch monograficznych, autorskich albumów o Muzeum Czartoryskich w Krakowie. (Muzeum Narodowe w Krakowie Kolekcja XX Czartoryskich, pod redakcją Marka Rostworowskiego, Arkady 1978, Muzeum Czartoryskich historia i zbiory, monografia pod redakcją Zdzisława Żygulskiego jra, Kraków 1998). Współpracuje z licznymi czasopismami w kraju i zagranicą, publikując zdjęcia o tematyce kulturalnej oraz portrety.
W latach 1987-1990 dokumentował działania teatru CRICOT 2 Tadeusza Kantora, czego efektem były wystawy: "Nigdy tu już nie powrócę" fotografie z prób, Cricoteka czerwiec 1988, "Kantor w fotografii Pollesch'a" Pałac pod baranami, lipiec 1989, "Kantor i jego teatr" Nowohuckie Centrum Kultury, "Kantor, w drugą rocznicę śmierci" Galeria fotografii Atelier pod patronatem ZPAF, otwarcie 8 grudzień 1992. "Tadeusz Kantor fotografato da Pollesch" Instytut Polski w Rzymie, grudzień-styczeń 1995/96.
Konrad K. Pollesch związany był przez pewien okres z TV Kraków, biorąc udział w programach o tematyce fotograficznej. Telewizja Kraków nakręciła kilka programów poświęconych pejzażom, technikom szlachetnym, kolekcjonowaniu starej fotografii, oraz wystawie portretów profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego "W todze i prywatnie" (marzec 1986 roku). W lutym 1989 roku TVP emitowała w cyklu "Portrety“, 50- minutowy film Stefana Szlachtycza pt. Konrad P. czyli historia pewnego oka.
Razem z Dariuszem Pawelcem z TV Kraków zrealizował cykl programów oświatowych dla młodzieży szkolnej poświęconych fotografii Fotki dla ciotki - lipiec 1994, styczeń 1995.