Publikacja Radosława Brzozowskiego „Wesele kaszubskie w/g I. Gulgowskiego”
Muzeum - Kaszubski Park Etnograficzny im. Gulgowskich we Wdzydzach Kiszewskich
Spotkanie z autorami w budynku karczmy z Rumi we wtorek 12 września 2017 o godz. 17:00
Pierwszy w Polsce album fotografii, wykonanych całkowicie w technice ambrotypii
„Wesele kaszubskie wg. I. Gulgowskiego” to niezwykła podróż w czasie, opowieść o czasach dawno minionych. To fotograficzna opowieść o dawnych zwyczajach kaszubskich, ponownie przywołanych do życia przez autora zdjęć, Radosława Brzozowskiego i zespół z Muzeum - Kaszubski Park Etnograficzny im. Teodory i Izydora Gulgowskich we Wdzydzach Kiszewskich, opowieść unikalna, ukazana tak, jak mogła zostać przedstawiona sto pięćdziesiąt lat temu - na szklanej płycie.
Historia, zbiór zdjęć zainspirowanych tekstem założyciela wdzydzkiego skansenu, Izydora Gulgowskiego, fotografii niemal identycznych jak te, które mogły powstać ponad sto lat temu, wykonanych z użyciem techniki, która święciła triumfy w tamtym czasie, przez fotografa pracującego w taki sam sposób oraz w analogicznych warunkach. Nawet czas tworzenia zdjęć, trzy dni, był zbliżony do czasu trwania wiejskiego wesela, choć bywały i dłużej trwające.
Jest to zarazem znakomita próba dokumentacji etnograficznej tradycyjnego kaszubskiego wesela.
Fragment wstępu, którym album opatrzył Krzysztof Jurecki:
Dokument czy inscenizacja?
Brzozowski wykonując zdjęcia trzymał się określonego przekazu historycznego, ale w każdej relacji tego rodzaju, (czego świadomy był słynny polski filozof Roman Ingarden), istnieją „pola puste”, które stwarzają możliwości do wizualnej interpretacji. Nie da się np. powtórzyć określonej pory dnia z tekstu Gulgowskiego, czy pokazać w czarno-białej fotografii istniejącego w rzeczywistości koloru, w tym np. włosów i oczu. Fotografia czarno-biała ze swej natury jest już interpretacją świata widzialnego, podobnie zresztą, jak kolorowa, ale w inny sposób.
Można oczywiście za pomocą iluzyjnych prac, bo taka jest technika mokrego kolodionu, odtworzyć określoną atmosferę, nastrój czy rys historyczno-socjologiczny. W tym zakresie cykl Radosława Brzozowskiego jest bardzo ciekawym dokonaniem, który sprawia wrażenie trochę jak z marzenia sennego. Mamy więc konsekwentnie użytą technikę, za pomocą której autor opowiada, ale też współtworzy na nowo historyczny przekaz. Czy w tej opowieści są różnice między opisem literackim a obrazem?
Nie jest to dosłowny dokument, nie jest to też inscenizacja w znaczeniu zatarcia określonego miejsca i czasu i stworzenia wyimaginowanego, surrealistycznego przekazu, który ma działać swym oniryzmem. Wprost przeciwnie, w kilkudziesięciu pracach Brzozowskiego mamy udaną próbę artystyczno-dokumentalną o charakterze: etnograficznym, historycznym i, co jest dla mnie istotne, fotograficznym w sensie tradycji fotografii artystycznej, która przeżywa swój kryzys.
Krzysztof Jurecki
Zdjęcia: Radosław Brzozowski
Tekst na motywach publikacji I. Gulgowskiego z 1911 roku „O nieznanym ludzie w Niemczech” (Von einem unbekannten Volke in Deutchland): Radosław Brzozowski
Wstęp: Krzysztof Jurecki ; Język: polski i angielski ; Ilość stron: 144
Radosław Brzozowski - Dyrektor Trójmiejskiej Szkoły Fotografii - na co dzień zajmuje się technikami historycznymi w fotografii; odtworzył w Polsce technikę platynotypii i palladotypi, tworzy w technice carbon transfer, albuminie, gumie dwuchromianowej kolorowej, oleju, papierze solnym, brązie van dyck, cyjanotypii.
Jest autorem publikacji poświęconych technikom historycznym i nie tylko - „Technka pigmentowa. Przewodnik praktyczny”, „Cyjanotypia. Przewodnik praktyczny”, „Odbitka albuminowa. Przewodnik praktyczny”, „Ambrotypia. Przewodnik praktyczny”, „Ciemnia analogowa. Przewodnik praktyczny” - wydanym w Wydawnictwie Szlachetna Fotografia oraz „Fotografia obnażona” w wydawnictwie Helion.
Więcej na autorskiej stronie internetowej