Andel's Art, Vienna House by Wyndham Andel‘s Łódź, ul. Ogrodowa 17
Wernisaż w czwartek 14 marca o godz. 19:00, ekspozycja do 10 kwietnia 2024
Kurator: Krzysztof Jurecki
Jerzy Koba. Sztuka portretowania
Na wystawie pt. „Sztuka portretowania” pokazujemy ponad trzydzieści prac, w tym charakterystyczny styl portretu rozwijany w XXI wieku poszukujący wartości klasycznych związanych z pięknem, harmonią, ładem opierającym się na tradycji antycznej i manifestującej się w malarstwie dojrzałego renesansu włoskiego. Artysta rzadziej sięga do innych wartości estetycznych, w tym tradycji malarstwa barokowego, stosując kontrastową grę światłocienia i dynamizowanie układu kompozycyjnego, wyznaczonego diagonalnymi liniami.
Jerzy Koba portretując od wielu lat w swoim atelier przyjaciół i znajomych, ale także o charakterystycznej fizjonomii, tworzy swoisty katalog osobistości świata kultury, nie tylko łódzkiej. Poszukuje idealnego kontaktu z modelem, który ma zamanifestować piękno lub rzadziej ekspresję postaci przy pomocy charakterystycznej formy i wyrafinowanego oświetlenia, które jest bardzo istotnym elementem prac obok mimiki twarzy, gestu dłoni, stroju i przedstawianych rekwizytów. Taki rodzaj fotografii wyrasta z tradycji fotografii XIX wieku, tzw. fotografii zakładowej (Karol Beyer, Walery Rzewuski) oraz współczesnego portretu, którego wybitnymi przedstawicielami byli m.in.: Yousuf Karsh, Irving Penn, Richard Avedon, a w Polsce jest nim wybitny portrecista Krzysztof Gierałtowski.
Zestaw portretowanych przez Jerzego Kobę postaci jest i będzie jeszcze bardziej istotny, gdyż ludzie ulegają fizycznej przemianie, a potem niestety odchodzą. Fotografia może utrwalić ich charakterystyczny wizerunek akcentując albo piękno, albo ekspresję, przekazując także sugestie o psychologizmie portretowanych. Jest to bardzo ważna dziedzina najnowszej kultury, która rozwija się od lat 40. XIX wieku do chwili obecnej, kiedy fotografowie uświadomili sobie, że posiadają unikalne narzędzie do zapisu tego, co realne ale czasem ulotne, jak sen i przez to surrealne. Szczególne znaczenie posiada seria „Rycerze XXI wieku”, ponieważ w renesansowej manierze pokazuje czas pandemii.
Na ekspozycji prezentujemy i „przenosimy” fragment atelier artysty z ul. Pojezierskiej w Łodzi, aby pokazać realność miejsca i „prawdę” dzisiejszego zakładu, w którym każdy może być portretowany w zaproponowanej przez siebie i uzgodnionej z fotografem konwencji.
Inne zdjęcia na ekspozycji pokazują prace z manipulacją cyfrową, odwołujące się także do pojęcia sacrum i profanum, a także sięgające do inspiracji z zakresu malarstwa i grafiki. Na obrzeżach swej twórczości Jerzy Koba z dużą świadomością czerpie z różnych aspektów sztuki aktualnej, w tym montażu cyfrowego, który stanowi o najnowszych przemianach obrazu fotograficznego.
Plakat do wystawy zaprojektował znany grafik Michał Batory.
Kuratorem wystawy jest dr Krzysztof Jurecki, krytyk sztuki, w latach 1998-2005 kierownik Działu Fotografii w Muzeum Sztuki w Łodzi.
Jerzy Koba
Urodzony w 1955 roku w Łodzi, członek Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego. W 1979 r. był jednym z współzałożycieli grupy Łódź Kaliska g.t. W tym czasie wystawiał w najważniejszych polskich galeriach w Polsce, np. Malej Galerii w Warszawie czy Jaszczurowej Galerii Fotografii w Krakowie.
Prowadzi w Łodzi studio fotografii portretowej, obecnie przy ul. Pojezierskiej 2/6 pn. „Profesjonalni Oprawcy”, gdzie przez szereg lat prezentował wystawy fotograficzne. Był inicjatorem akcji charytatywnej „Artyści dla Olinka” i wystaw z tym związanych w latach 2013-2016. W latach 2021-2023 prowadził Galerię ArtMade in Łódź w Monopolis w Łodzi, gdzie prezentowane były wystawy malarstwa, rzeźby, grafiki i fotografii. Jest członkiem organizacji charytatywnej Rotary Club-Łódź. Zajmuje się fotografią portretową, początkowo analogową, a od lat 90. XX w. cyfrową oraz wydrukami i profesjonalną oprawą prac.
Od wielu lat portretuje: przyjaciół, znajomych, tworząc katalog środowiska ludzi związanych z kulturą. Oprócz tego czasami podejmuje inną problematykę: inscenizacji, w tym cyfrowej manipulacji pejzażem oraz sakralizacji świata.