Kod, Wyobraźnia, Narracja - prezentacja z performance „Czytanie Fotografii”
Biblioteka Miejska w Człuchowie ul. Szczecińska 5
Wernisaż we wtorek 12 marca o godz. 17:00, ekspozycja do 5 kwietnia 2024
W moich trzech projektach fotograficznych – „KOD”, „NIC” i „CZYTANIE FOTOGRAFII” - odkrywam różne wymiary medium fotograficznego, kładąc z jednej strony nacisk na surowość cyfrowego kodu, z drugiej na wyobraźnię oraz na narracyjną interakcję z fotografiami.
Instalacja „KOD” ukazuje piękno i rytm milionów cyfrowych znaków, podkreślając jednocześnie ukryte, ilościowe i znaczeniowe przesłanie. W „NIC” wykorzystuję białe płaszczyzny, tytuły i ramki jako czysty arkusz do zapełnienia wyobraźnią widza, co prowokuje do własnej kompozycji obrazowej. Natomiast w performance „CZYTANIE FOTOGRAFII” eksploruję pytanie, czy fotografię można czytać, łącząc sztukę fotografii z narracją, co pozwala na głębsze zrozumienie i odkrywanie nowych znaczeń. Te trzy projekty stanowią kompleksowe spojrzenie na fotograficzne medium, odnoszące się do kwestii cyfrowego zapisu, wyobraźni i interakcji narracyjnej, a zarazem prowokujące do refleksji nad znaczeniem i wartością fotografii w dzisiejszym świecie sztuki.
Projekty „KOD”, „NIC” i „CZYTANIE FOTOGRAFII” stanowią nie tylko eksplorację różnych aspektów fotografii, ale także głębsze zastanowienie się nad jej znaczeniem i wartością w kontekście współczesnej sztuki. W Instalacji „KOD”, poprzez rezygnację z obrazowej prezentacji na rzecz surowego cyfrowego kodu, zadaję pytanie o to, jakie ukryte znaczenia mogą być zawarte w samej strukturze danych. To podejście przenosi naszą uwagę z samej fotografii na proces jej cyfrowego kodowania, co podkreśla, że fotografia to nie tylko obraz, ale również informacja ilościowa i znaczeniowa. W Instalacji „KOD”, eksperymentuję z naturą kodu cyfrowego jako nośnika informacji. Poprzez rezygnację z tradycyjnej obrazowej prezentacji i skupienie się wyłącznie na surowym kodowaniu, ukazuję, że fotografia to nie tylko obraz, ale kompleksowa struktura danych. To podnosi pytanie o to, czy kod może być nosicielem ukrytych znaczeń, stawiając pod znakiem zapytania nasze dotychczasowe rozumienie fotografii jako jedynie wizualnego medium.
W wystawie fotograficznej wyobraźni „NIC”, poprzez prezentację niewidocznych obrazów i zmuszenie widza do wyobrażenia sobie pejzaży, aktów czy portretów, eksploruję rolę wyobraźni w procesie odbioru sztuki. Tworząc jedynie białe płaszczyzny w ramkach z tytułami, przenoszę odpowiedzialność za tworzenie kompozycji na odbiorcę, co skłania do refleksji nad tym, jak subiektywne wyobrażenia wpływają na percepcję fotografii. Poprzez zmuszenie widza do tworzenia mentalnych obrazów, eksploruję rolę wyobraźni w procesie odbioru sztuki. Pustka fizyczna w ramkach staje się niejako płótnem dla indywidualnych interpretacji, co prowokuje do refleksji nad subiektywnym charakterem percepcji fotografii.
W performance „CZYTANIE FOTOGRAFII” integruję sztukę fotografii z narracją, i stawiam pod znakiem zapytania tradycyjne podejście do odbioru obrazów. To, czy fotografię można czytać, staje się pretekstem do zastanowienia się nad rolą opowieści w zrozumieniu i interpretacji sztuki. Czytanie fotografii poprzez słuch, a nie tylko wzrok, otwiera nowe możliwości zrozumienia i interpretacji. Wprowadzenie elementu opowieści zmienia dynamikę, kwestionując, czy fotografia może być postrzegana nie tylko jako statyczny obraz, lecz również jako dynamiczna narracja.
Wszystkie te projekty razem rzucają nowe światło na różnorodne aspekty fotografii, od jej struktury cyfrowego kodu po rolę wyobraźni w odbiorze i narrację. Stwarzają one przestrzeń do refleksji nad tym jak fotografie komunikują znaczenia, a jednocześnie zachęcają do zastanowienia się, jakie wartości przypisujemy temu medium w dzisiejszym społeczeństwie. Chciałbym aby Instalacja „KOD”, wystawa fotograficznej wyobraźni „NIC” i performance „CZYTANIE FOTOGRAFII” spełniły rolę istotnych katalizatorów, refleksji nad znaczeniem i wartością fotografii we współczesnej sztuce. Otwieram nimi kompleksowe dyskusje na temat istoty oraz wartości fotografii w dzisiejszym kontekście sztuki. Każdy z tych projektów jest jakby mikrokosmosem, gdzie zdolność komunikowania się fotografii wynika z różnych perspektyw, podkreślając zarówno jej materialny, cyfrowy aspekt, jak i subiektywność interpretacji.
W sumie, te trzy projekty wspólnie kierują refleksję na różne obszary fotografii, od jej struktury kodu, przez rolę wyobraźni w odbiorze, aż po dynamiczną interakcję z narracją. Stanowią one kompleksową podróż przez różne aspekty fotograficznego doświadczenia, zapraszając do kontemplacji, jak fotografia komunikuje znaczenia, jakie wartości przypisujemy temu medium i jak ewoluujemy w naszym zrozumieniu sztuki w cyfrowym i interakcyjnym środowisku.
Całość nazwana „Triumwirat Fotografii: Kod, Wyobraźnia, Narracja”, to adekwatna nazwa, gdyż używając terminu „triumwirat„" podkreślam równorzędność i synergiczne oddziaływanie między trzema kluczowymi elementami w kontekście fotografii. To słowo nawiązuje do współdziałania trzech ważnych aspektów, co idealnie odzwierciedla treść moich projektów.
Roman Timofiejuk, Gdynia, 2024
Performance pt. „Czytanie Fotografii”
Czy fotografię można czytać? Przeczytam Wam zdjęcie, prawda, że brzmi trochę dziwacznie ale czym różni się zrozumienie oglądanego obrazu w Galerii od opowiadania o tej fotografii ustnie. Ile to razy złapaliśmy się na powiedzeniu; słuchaj wczoraj zrobiłem taka fotę, że… . Czy taki sposób potraktowania fotografii ją deprecjonuje? Czy w ten sposób stracimy sens fotografii? A jeżeli opowieść będzie pełna i ciekawa to czy obraz zyska na wartości a czy w konfrontacji z fotografią realną straci? I jak to jest naprawdę w rzeczywistości gdy fotografię obejrzymy na ścianie Galerii a potem skonfrontujemy nasze wrażenia z opisem krytyka który sobie przeczytamy. Kontemplowanie fotografii za pomocą wzroku spełnia najważniejszą rolę. Natomiast gdy „czytamy zdjęcia” do odbioru używamy słuchu. Dwa zmysły a jakże odmienne doznania. „Czytanie Fotografii“ pozwala na połączenie sztuki fotograficznej z narracją co pozwala na głębsze zrozumienie i odkrycie nowych znaczeń i emocji w zdjęciach.
Roman Timofiejuk, Gdynia, 2023
Kliknij w obrazek powyżej by zapoznać się / pobrać tekst...
Roman Timofiejuk
współczesny polski artysta mieszka w Gdyni. Od 1988 roku jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików w Okręgu Gdańskim. Fotografią zajmuje się od 1975 roku a w jego dorobku artystycznym jest wiele indywidualnych i zbiorowych wystaw oraz udział w różnych konkursach i zabawach fotograficznych. Tworzy fotografie przeważnie czarno-białe, ale koloru nie unika. Obecnie zajmuje się działaniami artystycznymi na styku filozofii i fotografii. Fotografowanie i analizowanie przestrzeni jest jego ulubionym zajęciem. Performer i Instalator. Jest w miarę możliwości uczestnikiem i organizatorem działań artystycznych, kulturalnych związanych ze Sztuką i Fotografią. Obecnie poświęca się całkowicie działalności artystycznej i wystawienniczej.