Galeria Fotografii Ratusz, Rynek Wielki, Zamość
Wernisaż i wręczenie nagród w poniedziałek 5 grudnia o godz. 16:00, ekspozycja do 20 stycznia 2017
Wystawa pokonkursowa będzie prezentowana także w Galerii „Stylowy” w Zamościu
Organizator: Zamojskie Towarzystwo Fotograficzne
Jubileuszowe Biennale odbywa się pod honorowym patronatem
Pana Andrzeja Wnuka - Prezydenta Miasta Zamość i Fotoklubu RP Stowarzyszenia Twórców
Tegoroczna, jubileuszowa, XXV edycja Biennale Fotografii ZABYTKI po raz pierwszy zorganizowana została w formie konkursu międzynarodowego. Prace na konkurs, w łącznej liczbie 392, które spełniały warunki regulaminu, nadesłało 85 autorów. Jest to prawie dwukrotnie więcej niż w edycji sprzed dwóch lat.
Z uznaniem należy podkreślić fakt stałego, obserwowanego na przestrzeni kilku ostatnich edycji, wzrostu zainteresowania konkursem oraz systematycznie rosnącego poziomu nadsyłanych prac.
Waldemar Siatka - Komisarz Biennale
I nagrodę uzyskała Alicja Przybyszowska za pracę Emptiness
II nagrodę Piotr Fagasiewicz za pracę Cminda Sameba
III nagrodę Zygmunt Besler za pracę Kościół w Jaworze
Wyróżnienia uzyskali:
Andrzej Czekanowski za prace Old Woman in the Traditional i Volyn Wooden House
Piotr Grochala za pracę Standing Stones
Grzegorz Ojrzyński za pracę Zatrzymane w czasie
Do wystawy pokonkursowej zostały zakwalifikowane prace następujących autorów:
Zygmunt Besler, Patrycja Borzecka, Robert Bujak, Andrzej Czekanowski, Jan Cios, Anna Czaja, Jolanta Fabisiak, Krzysztof Gajos, Piotr Grochala, Rafał Kaźmierczak, Kamila Krawczyk, Adrian Langowski, Maria Majcher, Janusz Morawski, Grzegorz Ojrzyński, Tomasz Okoniewski, Alicja Przybyszowska, Janusz Skórski, Ryszard Stelmachowicz, Franciszek Subocz.
XXV jubileuszowa edycja Biennale Fotografii ZABYTKI
Pod koniec lat 1960-tych na forum Polskiej Federacji Stowarzyszeń Fotograficznych (której członkiem zostało Zamojskie Towarzystwo Fotograficzne w roku 1961) toczyła się dyskusja na temat uporządkowania krajowego wystawiennictwa, organizowanego przez członkowskie stowarzyszenia. W roku 1968 akceptowany został pomysł organizacji każdego roku dwunastu ogólnopolskich wystaw fotografii, każda o innym temacie oraz przez inne stowarzyszenie i każda rozstrzygana i eksponowana w innym miesiącu, aby terminy nie pokrywały się wzajemnie. Ponadto na wszystkich wystawach obowiązywała jednolita punktacja (od 1 do 10 punktów) oceny zdjęć przez jurorów. Założeniem było też roczne sumowanie punktów zdobytych przez poszczególnych autorów i ich macierzyste stowarzyszenia. Na tej podstawie Federacja określała najbardziej aktywnego twórczo w danym roku autora oraz stowarzyszenia.
Zamojskie Towarzystwo Fotograficzne zgłosiło chęć organizacji ogólnopolskiej imprezy o tematyce „zabytki” (mając na uwadze charakter Zamościa) i taką pierwszą wystawę zorganizowało w roku 1968. Po okresie początkowej aktywności stowarzyszeń (przykładowo Kraków podjął temat aktu i portretu, Kielce krajobrazu, Poznań przyrody) z upływem lat koncepcja „Ligi Towarzystw Federacji” osłabła, niektóre towarzystwa nie wytrzymały obciążenia organizacyjnego lub finansowego, a niektóre zaprzestały działalności.
Zamojskie Towarzystwo Fotograficzne, praktycznie jako jedyne, dotrwało z systematyczną organizacją swoich „Zabytków” do dnia dzisiejszego, choć już nie jako impreza doroczna, ale od 1976 roku jako biennale. Zamojska wystawa cieszy się nadal zainteresowaniem autorów z całego kraju, a wśród jurorów (szczególnie w wcześniejszych latach) znaleźć można m. in. tak znane nazwiska, jak warszawscy fotograficy: Jerzy F. Beeger, Juliusz Garztecki, Edward Hartwig, Urszula Janowska, Tadeusz Sumiński, Jan Sunderland i Wacław Żdżarski, a także Jerzy Lewczyński z Gliwic, Paweł Pierściński z Kielc, Zbyszko Rzeźniacki z Łodzi czy Jan Magierski i Zbigniew Zugaj z Lublina. Oczywiście wspieranych przez wielu innych fotografików z kraju oraz lokalnych znawców fotografii i zabytków.
Stanisław Orłowski