Galeria Współczesnej Sztuki Sakralnej „Dom Praczki”, ul. Zamkowa 5/7, Kielce
Wernisaż w piątek 18 stycznia o godz. 18:00, ekspozycja do 28 lutego 2019
Kurator wystawy: Agnieszka Orłowska
Od wielu lat Antoni towarzyszy prawosławnej parafii św. Mikołaja w Kielcach. Kontakt ten zaowocował w 2010 roku wystawą „Tajemnica cerkwi”, która stanowiła swoisty reportaż. Antoni, dokumentując wydarzenia, zwykle związane z liturgią, próbował dotrzeć do tego, co nie jest wyrażalne, do tajemnicy właśnie. Obecna wystawa „Światło ikony” świadczy o tym, że artysta podąża dalej tropem poszukiwacza rzeczywistości nienazwanej i nie chodzi tu o zwykłe zdjęcia prezentujące napotkane święte wizerunki. Jedna z fotografii przedstawia wręcz pustą cerkiewną ścianę, z której przed remontem zdjęto ikony. Kurz zakreślił jaśniejsze miejsca i pozostały tylko prostokąty po nieobecnych świętych znakach. Na innej pracy widoczne są płomienie świec, których liczba podwojona została przez odbicie w stojącej za nimi oszklonej fotografii. Błyszczący krzyż panichnidnicy uczytelnia zdarzenie – modlitwa za śp. profesora Jerzego Nowosielskiego. Zdjęcie następne – świetlny odblask na cerkiewnym suficie. Rozpoznajemy miejsce tylko przez widoczne fragmenty krzyża i chorągwi. Na wielu fotografiach pojawiają się ikony.
Są one elementem istotnym, ale nie głównym. Chodzi przede wszystkim o działanie światła, ożywione przezeń barwy, odblaski, migotania... Chusta ze „Spasem Nierukotwornym” na tle dużej szyby, w której widzimy delikatnie rozświetloną panoramę miasta. Odbicia przenoszące zarysy ikon na tkaniny, na szkło. Innym zabiegiem jest łączenie planów bliższych i dalszych, o różnym oświetleniu i kolorycie. Niekiedy blask świateł lub umiejscowienie na drugim planie utrudniają rozpoznanie świętych czy Matki Bożej, a jednak na tych zdjęciach wyczuwa się ich obecność. Na innej fotografii wyraźnie widzimy ikonę św. Jana Teologa (Ewangelisty). Apostoł zasłania dłonią usta charakterystycznym gestem oznaczającym głębokie milczenie. Takie zanurzenie w pokoju i ciszy złączone jest z kontemplacją światła Taboru, światła Bożej chwały. Filozofia neoplatońska, za sprawą autora identyfikowanego z pierwszym biskupem Aten – św. Dionizym, oddziaływała na wschodnią duchowość. Światło, jakiego doświadczają uczniowie w momencie Przemienienia Pańskiego na Górze, umożliwia przekroczenie mrocznej doczesności i pełne poznanie Zbawiciela. Według Pseudo-Dionizego to niestworzone światło stanowi łącznik pomiędzy Niebem a Ziemią i dzięki niemu hierarchia niebieska i kościelna jednoczą się w liturgii, której nierozdzielny element stanowi ikona. Można więc powiedzieć za Pseudo-Dionizym, że światło św. Ikon uczestniczy w świetle Bożej Chwały. Naturalne światło, przenikające warstwę malarską, ożywiające ikonę, jest niejako drogą do rozpoznania światłości nieprzemijającej. Antoni Myśliwiec przez swoją twórczość fotograficzną pomaga nam zauważać piękno, piękno często ukryte, a jednak obecne w otaczającym nas świecie.
W tradycji greckiej, którą przejęło chrześcijaństwo wschodnie, piękno i dobro są nierozłączne, stanowią właściwy przedmiot naszej uważności. Tym razem artysta prowadzi nas ku obserwacji światła. Promienie penetrujące wnętrze cerkwi, płonące świece, lampki oliwne towarzyszące ikonom, prowadzą nas ku medytacji nad Światłem, które nie przemija.
Michał Płoski, ze wstępu do katalogu
Antoni Myśliwiec
Urodzony w 1950 roku. Artysta fotografik, członek Związku Polskich Artystów Fotografików od 1985 roku. W latach 1994-1997 prezes Okręgu Świętokrzyskiego ZPAF, w latach 2005-2011 członek Okręgowej Komisji Kwalifikacyjnej. Autor zdjęć do wielu wydawnictw, katalogów muzealnych i reklamowych.
Od roku 2008 współpracuje z Targami Kielce. Od 10 lat lat prowadzi sekcję fotograficzną Świętokrzyskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku i wakacyjne zajęcia fotograficzne dla dzieci i młodzieży „Mali odkrywcy – wielkie możliwości”, organizowane przez BWA Kielce.
Najważniejsze wystawy indywidualne: Fotografia, DŚT Kielce (1987) ; Fotografia, Klub Środowisk Twórczych w Opolu (1987) ; Powtórka z krajobrazu, Flint (USA) (1992) ; Drogi teatru, DŚT Kielce (1999) ; Teatr, Wildhaus (Szwajcaria) (2005) ; Tajemnica cerkwi, Galeria Współczesnej Sztuki Sakralnej w Kielcach (2010) ; Iluzje i pejzaże, Muzeum Historii Kielc (2013/2014).
Wystawy zbiorowe: Biennale Krajobrazu Polskiego (1977-2014, nagrody i wyróżnienia), Doroczne Wystawy Fotograficzne OŚ ZPAF (1986 -2016), Fotografia - wystawa z okazji 40 lat ZPAF, Warszawa (1987), Warsztaty Gierałtowskie, BWA w Jeleniej Górze (1989), ART – EKO (1992 – 1997), Jubileuszowa wystawa 50 lat ZPAF, Warszawa (1997), Gdzie jesteśmy? - wystawa fotografii ZPAF, Warszawa (2005 i 2007), Wystawa Jubileuszowa 30 lat Okręgu Świętokrzyskiego ZPAF, Kielce (2008), Przedwiośnie, BWA w Kielcach (2005-2018, nagrody: 2006, 2009, 2010, 2012, 2017), wyróżnienie honorowe: 2015).
Otrzymał Dyplom Honorowy ZPAF oraz Medal Okręgu Świętokrzyskiego ZPAF; Nagrodę I stopnia Prezydenta Miasta Kielce za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechnianie i ochronę kultury w roku 2016; Prawosławny Abcybiskup Paisjusz uhonorował artystę listem gratulacyjnym.
Prace w zbiorach między innymi Galerii „ef” Jerzego Olka, BWA Kielce, Muzeum Historii Kielc.