Galeria FF, Łódzki Dom Kultury, ul. Traugutta 18, Łódź
Wernisaż w piątek 12 maja o godz. 18:00, ekspozycja do 27 maja 2017
Kurator galerii: Magdalena Świątczak
Wystawa czynna od wtorku do soboty w godz. 14–18
Prof. Grzegorz Przyborek w lutym tego roku tak pisał w recenzji dorobku Agaty Szuby:
[…] „Z katalogu czynności uroczystych” stanowi cykl wielkoformatowych fotografii. Fotografie mają charakter narracji o charakterze opowieści lub wręcz instrukcji dla kobiet, dotyczącej sposobu zachowania w codziennych domowych obowiązkach. Rolę gospodyni gra sama autorka.
Autorka używa różnych konwencji artystycznych np. fotografii reklamowej, inscenizacji czy instalacji. Odczytując „instrukcję" Szuby, jak i po co, można dojść do wniosku, że te codzienne czynności są dla kobiet wyróżnieniem, wręcz czynem heroicznym i patriotycznym. Kobieto - weź do ręki szczotkę, myjkę, żelazko, szmatę, będziesz heroiną lub co najmniej Marianną w czapce frygijskiej.
Agata Szuba, jak w poprzednich fotografiach, tak szczególnie w tym cyklu mówi dosłownie. To jakby tragifarsa kołtuńska. Barwne elementy, unoszące się dokoła jak rozrzucone konfetti, otaczające bohaterkę wykonującą np. mycie sedesu, nadają czynności charakter celebracji. Ten „uroczysty charakter” jest nacelowany na ukazanie negatywnych poglądów niektórych grup społecznych.
Artystka kpi w ten dosłowny sposób z wszelkiego rodzaju apologetów męskości, którzy w bojaźliwym społeczeństwie i źle pojętej pokorze do jakiejkolwiek wiary, narzucają role kobietom. Zastanawiałem się, czy można (bo tak najłatwiej) zaliczyć sztukę Szuby do nurtu sztuki zaangażowanej czy feministycznej? Dochodzę do przekonania, że nie jest to tak proste. Po pierwsze dlatego, że tzw. szufladki są tworzone przez krytyków z reguły dla ich wygody (kryteria sztuki feministycznej). Po drugie, wszelkie zaangażowanie artystów, nie ma na celu wyłącznie doprowadzenia do realnej zmiany społecznej.
Twórczość Agaty Szuby, tak jak w większości sztuka młodej generacji, nie ucieka od rzeczywistości. Wynika to z chęci bycia pełnoprawnym uczestnikiem debaty publicznej. Na przekór takiemu poglądowi, że artysta powinien być wizjonerem, negując i piętnując współczesność i ukazać przyszłość (świetlistą) dla młodego pokolenia. Cykl fotografii Agaty Szuby, mocny i konkretny w swojej wymowie, ma wszelkie walory fotografii profesjonalnej a zarazem jest ciekawym i atrakcyjnym wizualnie utworem. […]
Agata Szuba.
Urodzona w Olsztynie, 1985. Jest absolwentką Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego i Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Od 2014 roku jest pracownikiem naukowo-artystycznym w Katedrze Sztuki Mediów wrocławskiej ASP.
W 2017 roku uzyskała tytuł doktora w PWSFTiT w Łodzi. Realizacje w zakresie: fotografia, fotoobiekty, instalacje, realizacje multimedialne oraz projektowanie graficzne. Jest autorką kilkudziesięciu wystaw indywidualnych oraz uczestniczką pokazów zbiorowych w kraju i za granicą.