Alchemical Ensemble - New Visions in Historic Photographic Process
Sidney Larson Gallery, 1001 Rogers Street, Columbia MO, USA
Wernisaż w piątek 23 października o godz. 17:00, ekspozycja do 27 listopada 2015
Kurator: Scott McMahon
W wystawie uczestniczą artyści: David Emitt Adams, Jo Babcock, Diana Bloomfield, Walter Crump, Binh Danh, Tomasz Dobiszewski, Jesseca Ferguson, James Huff, Nilu Izadi, Jaroslaw Klups, georgia Krawiec, Dana Moore, Mark Osterman, France Scully Osterman, Laurie Beck Peterson, Eric Renner, Nancy Spencer, S. Gayle Stevens, Sarah Van Keuren & Marydorsey Wanless
Wśród 20 artystów wybranych do międzynarodowej wystawy Alchemical Ensemble: New Visions in Historic Photographic Process przez kuratora Scotta McMahon’a znaleźli się także polscy twórcy, członkowie ZPAF: Tomasz Dobiszewski (Okręg Kujawsko-Pomorski), Jarosław Klupś (Okręg Wielkopolski) oraz georgia Krawiec (Okręg Warszawski), zajmujący się głównie historycznymi technikami fotograficznymi.
Bardzo różne w tematyce prace jednoczy podejście i droga tworzenia, w jakiej prace zostały wykonane. Mamy tu do czynienia z najwcześniejszymi znanymi procesami fotograficznymi. Wystawa obejmuje szereg rzadkich i trudnych (nie tylko technicznie) rozwiązań, jak fotografię otworkową, dagerotypy, gumy, prace w mieszanych technikach, kalotypie czy też instalacje i kamery-obiekty.
* Dagerotypie Jarosława Klupsia nawiązują do czasów poprzedzających wynalazek fotografii. Autor łączy tutaj współczesne widoki miast, zrealizowane w pierwszej upowszechnionej technice fotograficznej - dagerotypii z komputerową projekcją najstarszych zachowanych zdjęć np. Nicéphore’a Niépce’a.
* georgia Krawiec przedstawia w Columbii serie fotokolaży, stworzonych na podstawie negatywu Jerzego Lewczyńskiego, przedstawiającego rzeźbę anioła odstawioną na śląskim podwórku w czasach PRL-u. Kolaże powstały przez połączenie eksperymentalnych odbitek solnych. Nowe wersje anioła mają wymowę symboliczną, są zagadkowe ale też niepokojące.
* Tomasz Dobiszewski pokazuje poetyczne obrazy "Remedium C01" i "Re-Medium B02", w których naga postać mężczyzny w zwielokrotnieniu przypomina studium ruchu Muybridge'a. Dobiszewski stworzył prace przeobrażając blistry tabletek w mini-aparaty otworkowe.