Galeria Asymetria, Dom Funkcjonalny, ul. Jakubowska 16, Warszawa
Wernisaż w sobotę 30 maja o godz. 19:00, ekspozycja do 30 czerwca 2015
Organizatorzy: Fundacja Asymetrii oraz Instytut Jerzego Lewczyńskiego (w budowie)
Oprowadzanie z artystą w soboty 13 i 20 czerwca w godz. 15:00 - 19:00
Czy kino może być modelem formułowania emocji?
Gdzie kończy się nasza prywatna historia kina, a zaczyna „życie po życiu” filmowych obrazów?
I czy nie jest tak, że obrazy filmowe, uwolnione od swego kontekstu, unieruchomione w formie zdjęcia, fotosu, kadru stają się czymś, co moglibyśmy nazwać (za Jerzym Lewczyńskim) „fotografią marzeń”?
W swoim monumentalnym eseju filmowym zatytułowanym Historie kina [Histoire(s) du cinéma, 1988-98], Jean-Luc Godard daje wyraz przekonaniu, że kino produkuje obrazy żyjące własnym życiem, autonomiczne wobec filmowych opowieści, których cześć stanowią. Otwierają się one tym samym na „inne historie”, na potencjalne „życie po życiu”: wchodzące w interakcje z innymi filmami, obrazami, ich powidokami…
W Historiach kina i innych historiach Tomasza Szerszenia przechwycenie i wykorzystanie paru Godardowskich obrazów staje się punktem wyjścia do dalszego snucia historii kina / kinowych historii. Splatające się opowieści dotykają zarówno kwestii historii, jak i, przede wszystkim, prywatnego, wręcz intymnego użytku, jaki staje się tu udziałem filmowych obrazów, fotosów. Problemy pamięci i niepamięci, fetyszyzmu (swoiście rozumianej miłości do kina), własnej historii łączą się tu w rodzaj prywatnego iefemerycznego foto-teatru, w którym główne role odgrywają postaci filmowe.
To również próba przyjrzenia się paradoksalnej relacji kina i fotografii, z których jedno jest „ruchomą fotografią”, drugie zaś — „unieruchomionym kinem”.
Częścią wystawy jest również cykl foto-tekstów nawiązujący do słynnego I Remember (1975) amerykańskiego artysty i pisarza Joe’a Brainarda — wspomnień z Ameryki lat 50. i 60., pełnych odniesień do ówczesnego kina.
Więcej informacji oraz prac z wystawy na stronie Asymetrii
Projekt powstaje w ramach całorocznego programu Galerii Asymetrii: „Asymetryczny Jerzy Lewczyński”.