Galeria Fotografii Ratusz w Zamościu, Rynek Wielki 13
Organizator: Zamojskie Towarzystwo Fotograficzne
Wernisaż w czwartek 24 sierpnia o godz. 17:00, ekspozycja do 28 września 2017
po otwarciu spotkanie autorskie w Szkole Życia przy ulicy Bazyliańskiej 3
Chris Niedenthal to już od czasów PRL-u jeden z najważniejszych polskich fotoreporterów.
Współpracował między innymi z takimi magazynami jak Newsweek, TIME czy Der Spiegel.
Niektóre z prac Niedenthala uzyskały status symbolicznych. Pomimo tego, że większość osób najlepiej kojarzy fotografa ze zdjęć wykonanych w okresie stanu wojennego (z kultowym Czasem Apokalipsy na czele), to jego archiwum stanowi kompleksową opowieść o rzeczywistości ubiegłego systemu, przemianach i tego co nastąpiło po nich.
Dzięki wystawie „Sportografia” możemy przyjrzeć się fotografiom Chrisa Niedenthala, dokumentującym szeroko pojęty sport - rzeczy, która nigdy specjalnie autora nie pociągała:
„Pomysł, bym pokazał swoje fotografie związane ze sportem wydawał mi się mocno kuriozalny. Ale jednak, przeglądając swoje spore archiwum, okazało się, że dosyć często miałem na zdjęciach coś, co możnaby podciągnąc pod szeroko pojęte pojęcie sportu.
W latach 70-tych, po sukcesach naszych piłkarzy, postanowiłem paru z nich sfotografować w sytuacjach bardziej prywatnych aniżeli sportowych. I proszę bardzo: młody bramkarz Jan Tomaszewski w kolejce w siermiężnym sklepie spożywczym albo w swoim nowym, właśnie remontowanym mieszkaniu. Włodzimierz Lubański u siebie w kuchni. Byli to ówcześni celebryci, a okazuje się, że w tamtch czasach mieszkali tak samo, jak my wszyscy. W tych samych obskurnych blokach, z tymi samymi, brzydkimi meblami.
Potem w Moskwie w 1984 roku, miałem okazję wykonać zdjęcia wokół faktu, że Związek Radziecki zdecydował się zbojkotować Igrzyska. Na początku stanu wojennego w Polsce udało mi się sfotografować mecz piłkarski między Legią Warszawą a Dynamo Tbilisi, a więc dla polskich kibiców był to mecz Polska-ZSRR. Nie patrzyłem wtedy na samych piłkarzy ani na ich grę – nawet nie pamiętam, kto w końcu wygrał. Obecność uzbrojonych żołnierzy na murawie, zwróconych w stronę kibiców – było to dla mnie o wiele bardziej interesujące.
Naszą aktorkę Dorotę Stalińską w latach 80-tych sfotografowałem w czasie ćwiczeń w domu, do materiału o popularności fitnessu – czyli w jakimś sensie sportu – i proszę bardzo: okładka w Newsweeku! W 2002 roku byłem nawet na igrzyskach zimowych w Salt Lake City i tu też, w miarę możliwości, fotografowałem te „boki” wokół wielkiego sportowego święta.
Chcąc nie chcąc, nagromadziłem więc sporo fotografii jeśli nie sportowych, to o sporcie.”
Chris Niedenthal urodził się w Londynie, w rodzinie polskiej; od wielu lat - po przyjeździe do Polski „na kilka miesięcy” w 1973 roku - mieszka i pracuje w Polsce. Do roku 1984 fotograf tygodnika „Newsweek” w Polsce, a od 1985 fotoreporter kontraktowy tygodnika „Time”, dla którego fotografował wydarzenia w całej wschodniej Europie i w Związku Radzieckim. Był świadkiem powstania wolnego związku zawodowego „Solidarność” podczas strajku w stoczni im. Lenina w Gdańsku w 1980, jak również wprowadzenia stanu wojennego w Polsce w grudniu 1981, a później dokumentował upadek komunizmu w 1989 roku.
Wieloletni współpracownik niemieckiego tygodnika „Der Spiegel”. Laureat World Press Photo 1986 za portret sekretarza generalnego węgierskiej partii komunistycznej Janosa Kadara. Od 1995 roku członek ZPAF w Okręgu Warszawskim.
Autor m. in. wystaw „Peerelka” o PRL'u; „N. N. Niedenthal Nieznany”; „Dokument”; o niepełnosprawnych intelektualnie dzieciach „Tabu. Portrety Nie Portretowanych”, „PracujeMY”, „Listy do Syna”.
Razem z Tadeuszem Rolke powstała w 2001 roku wystawa „Sąsiadka”. Autor albumów pt. : „Chris Niedenthal. Wybrane Fotografie 1973-1989” (BOSZ 2014), „Polska Rzeczpospolita Ludowa. Rekwizyty” (BOSZ, 2004), „13/12. Polska Stanu Wojennego” (Edipresse, 2006), „In Your Face” (Edition Fototapeta 2011) i autobiografii „Chris Niedenthal. Zawód: Fotograf” (Marginesy 2011).
Wystawa została zorganizowana dzięki wsparciu finansowemu Miasta Zamość.