Danuta Jackiewicz: „Maksymilian Fajans (1825–1890)” w serii wydawniczej „Fotografowie Warszawy”
Dom Spotkań z Historią, ul. Karowa 20, Warszawa
Promocja albumu we wtorek 15 kwietnia 2014 o godz. 18:00
„Kurier Warszawski”, nr 112 z 1862 roku: Z dniem dzisiejszym przy zakładzie Artystyczno-Litograficznym przy ulicy Długiej, pod Nr 550, P. Maxymiljana Fajansa, tenże otwiera «Zakład Fotograficzny» urządzony podług najnowszych ostatnich wymagań sztuki fotograficznej. Studjując przez długi czas sztukę fotograficzną w najcelniejszych tego rodzaju zakładach za granicą, P. Fajans, jest dziś w stanie odpowiedzieć wszelkim wymaganiom wykształconego już teraz smaku Publiczności, i wysoko posuniętego postępu fotografji; w tym celu zakład swój, zaopatrzył w najdoskonalsze aparata i przystroił w to wszystko, co dotąd w tej sztuce odkrytem zostało.
Dom Spotkań z Historią i Muzeum Narodowe w Warszawie zapraszają na promocję albumu Maksymilian Fajans (1825–1890) w serii „Fotografowie Warszawy”.
Gośćmi spotkania będą: autorka Danuta Jackiewicz, kurator fotografii z Muzeum Narodowego w Warszawie, prof. Maciej Buszewicz z Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, autor projektu graficznego, dr Paweł Żak, fotograf z Uniwersytetu Warszawskiego oraz Anna Stęplewska z domu Fajans. Prowadzenie: Katarzyna Madoń-Mitzner, redaktor serii.
Maksymilian Fajans (1825–1890) to drugi z serii „Fotografowie Warszawy” album poświęcony polskiemu portreciście i dokumentaliście. Wybitny polski litograf, z powodzeniem zajmował się także fotografią, nową gałęzią sztuki drugiej połowy XIX wieku. Opowiada o tym Danuta Jackiewicz w drugim tomie serii wydawanej we współpracy z Muzeum Narodowym. Album zawiera kilkadziesiąt znakomitych zdjęć, w tym widoki Warszawy i reportaże z życia miasta (m. in. otwarcie mostu Kierbedzia, budowę dworca kolei Warszawsko-Terespolskiej, widok ratusza przy placu Teatralnym, wnętrze słynnej cukierni Lourse’a w Hotelu Europejskim), portrety mieszkańców, a także przedstawicieli elit, m.in. artystów, polityków, urzędników i wybitnych osobistości przyjeżdżających do stolicy Królestwa Polskiego. Maksymilian Fajans – warszawianin z wyboru, Polak wyznania mojżeszowego, Europejczyk, należy do wybitnych obywateli miasta Warszawy, a jego fotografie stanowią ważny fragment naszego dziedzictwa kulturowego. W dzisiejszej Warszawie przypomina o nim jedynie pomnik nagrobny na cmentarzu żydowskim przy ulicy Okopowej.
Książka ukazuje się w dwóch wersjach językowych: polskiej i angielskiej.
Serię wydawniczą „Fotografowie Warszawy” prezentującą popularnonaukowe albumy monograficzne, poświęcone wybitnym XIX- i XX-wiecznym twórcom warszawskim,
zainaugurował album Karol Beyer 1818–1877.
Obok prezentujemy wybrane zdjęcia Maksymiliana Fajansa z książki
Maksymilian Fajans (1825-1890), wyd. Dom Spotkań z Historią i Muzeum Narodowe w Warszawie Pełne opisy do zdjęć:
1. Maksymilian Fajans, autoportret w pracowni, 1861. Zbiory: Muzeum Sztuki w Łodzi.
2. Portret aktorki Heleny Modrzejewskiej w sukni balowej z tiurniurą i koronkami, 1868. Modrzejewska sama projektowała stroje oraz lansowała nowy styl – materiał upinano i drapowano z tyłu bioder dla nadania sylwetce kształtu litery S. Fot. Maksymilian Fajans. Zbiory: Muzeum Narodowe w Warszawie.
3. Portret Romana Żulińskiego, dyrektora poczty powstańczej przy Rządzie Narodowym podczas powstania styczniowego, 1862. Żuliński został aresztowany przez rosyjskie władze zaborcze w marcu 1863, osadzony i stracony na stokach cytadeli 5 sierpnia 1864. Wraz z nim zgładzono Romualda Traugutta, dyktatora powstania oraz członków powstańczego Rządu Narodowego. Fot. Maksymilian Fajans.
Zbiory: Muzeum Narodowe w Warszawie.
4. Portret Ludwiki i Anny Halpert w sukniach z czasów żałoby narodowej, 1862. Fot. Maksymilian Fajans. Zbiory: Muzeum Narodowe w Warszawie.
5. Portret kobiety, ok. 1875. Fot. Maksymilian Fajans. Zbiory: Muzeum Narodowe w Warszawie.
6. Warszawa, Zamek Królewski, południowe skrzydło z oficyną przy Bramie Grodzkiej oraz pałac Pod Blachą, 1861. W głębi most Kierbedzia w budowie oraz synagoga przy ulicy Szerokiej (obecnie Kłopotowskiego) na Pradze. Fot. Maksymilian Fajans. Zbiory: Muzeum Narodowe w Warszawie.
7. Warszawa, plac Dzieciątka Jezus, przewożenie lokomotywy przez zaprząg konny, 1862. W tle budynek należący do Karola Fryderyka Mintera założyciela Zakładu Wyrobów Metalowych, po lewej wylot ulicy Mazowieckiej na Świętokrzyską. Plac nosił później nazwy: Warecki, Napoleona, a obecnie Powstańców Warszawy. Widoczna zabudowa dziś nie istnieje. Fot. Maksymilian Fajans.
Zbiory: Muzeum Narodowe w Warszawie.
8. Warszawa, ratusz przy placu Teatralnym, klatka schodowa, 1870. Fot. Maksymilian Fajans. Zbiory: Muzeum Narodowe w Warszawie.
9. Warszawa. Cukiernia Lourse’a w Hotelu Europejskim, 1872. Fot. Maksymilian Fajans.
Zbiory: Muzeum Narodowe w Warszawie.
10. Warszawa, dworzec Kolei Warszawsko-Petersburskiej na Pradze, 1863. Fot. Maksymilian Fajans. Zbiory: Muzeum Narodowe w Warszawie.
11. Warszawa, uroczystość położenia kamienia węgielnego pod budowę dworca Kolei Warszawsko-Terespolskiej na Pradze, 20 maja 1866. Na fotografii m. in. namiestnik Królestwa Polskiego hrabia Berg, prezydent Warszawy generał major Kalikst Witkowski, prezes Rady Zarządzającej Towarzystwa Drogi Żelaznej Leopold Kronenberg, podpułkownik inżynierii, p.o. dyrektora Tadeusz Chrzanowski. Po lewej widoczny pociąg (z parowozem Brassey), którym udali się do stacji Miłosna. Fot. z albumu Droga Żelazna Warszawsko-Terespolska 1866 Maksymiliana Fajansa, Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy.
12. Warszawa, dworzec Kolei Nadwiślańskiej na Pradze, 1877. Budynek znajdował się za rogatkami petersburskimi i za praskim cmentarzem cholerycznym, w pobliżu Fortu Śliwickiego (obecnie przy ulicy Jagiellońskiej 5). Fot. z albumu Droga Żelazna Nadwiślańska Maksymiliana Fajansa, Muzeum Historii Miasta Lublina.
13. Warszawa. Prezentacja zwierząt nagrodzonych na Wystawie Przemysłowo-Rolniczej, 1874. Fot. Maksymilian Fajans. Zbiory: Muzeum Narodowe w Warszawie.