Galeria Łakomscy, ul. Wysoka 9A, Sosnowiec
Wernisaż w środę 21 listopada o godz. 18:00, ekspozycja do 31 stycznia 2019
Kurator wystawy: Kamil Myszkowski
Patronat: Okręg Śląski Związku Polskich Artystów Fotografików
ELFASA — Fotografia abstrakcyjna — Janusz Wojcieszak
Czy fotografia w ogóle może być abstrakcyjna skoro jest mechaniczną formą rejestracji rzeczywistości?
Oczywisty subiektywizm każdego fotograficznego obrazu nie uzasadnia możliwości tworzenia obrazu abstrakcyjnego. Czy abstrakcja (z łac. Abstractio - oderwanie) dotyczy tylko i wyłącznie pozbawienia fotografii związku z rejestrowaną rzeczywistością?
Czy chodzi o to, aby fotografia abstrakcyjna nie niosła żadnych informacji czy treści?
Geometryczne figury, linie i kształty powinny może sugerować widzowi, że jeżeli nawet rozpoznaje to co widzi, to ma możliwość swobodnej i dowolnej interpretacji.
Fotografia nie tylko przedstawia, ale również ujawnia to co niewidzialne dla ludzkiego oka, ale przecież istniejące. Fotografia abstrakcyjna proponuje w obrazie nowe znaczenia pozbawione treści, które oglądający ma możliwość odkryć i zapamiętać.
Abstrakcja w fotografii uwalnia, pozwala odczuwać bezpośrednio, bez żadnych odwołań do znanych wyobrażeń czy wzorców.
Janusz Wojcieszak
Patrząc na te fotografie przestaję w nich dostrzegać fragmenty współczesnej scenerii przemysłowej – widzę pejzaż futurystycznego, tajemniczego miasta. Aglomeracja, w podróż do której zabiera nas Janusz, jest bezludna, jakby opuszczona – czyżby autor wieszczył mroczny etap naszej przyszłości, w którym ludzi już nie będzie a jedynym pomnikiem, który po nas pozostanie będą właśnie budynki?
Czym jest Elfasa? Choć sam autor podkreśla, że tytuł wystawy tak naprawdę nic nie znaczy i jest wyłącznie zbitką dwóch słów ... to dla mnie Elfasa jest nazwą miasta przyszłości. Leży ono gdzieś na dalekim, słonecznym zachodzie, jest przepełnione harmonią. Wszystkie prace niezbędne do utrzymania miasta wykonują nie ludzie, lecz maszyny. Mieszkańcy Elfasa są jak mityczni Atlantydzi, żyją w pokoju i spokoju nie martwiąc się o nic…
... Fotografie Janusza Wojcieszaka są dla mnie dokumentacją estetycznych walorów miasta Elfasa – budynki wzorują się jakby na obrazach Mondriana, tworzą barwne, geometryczne mozaiki, mimo że ich wnętrze wcale nie musi pełnić funkcji związanej ze sztuką.
A może to tylko gra autora?
Może to tęsknota za bardziej estetyczną panoramą współczesnych miast, które przepełnione są chaotycznymi reklamami oraz niespójnymi wizjami architektów?
Może warto udać się w podróż do dalekiego Elfasa i tam szukać inspiracji do zmiany otaczającej nas rzeczywistości?
Zestaw prezentowany przez Janusza można interpretować na wiele sposobów. Powyższy, zaproponowany przeze mnie nie musi być właściwym – prace mają taki charakter, że wręcz proszą się o wychodzące poza schematy analizy. Zachęcam widzów do zatrzymania się na chwilę przed fotografiami artysty, wpatrzenia się w harmonijne układy geometrycznych, barwnych figur. Zachęcam także do spojrzenia na nie jakby to były wyłącznie formy abstrakcyjne, pozbawione odwołania w rzeczywistości. Fotografie nie pokazują budynków, pokazują zbiór barwnych plam, które tylko budynki przypominają.
Kamil Myszkowski, kurator wystawy
Janusz Wojcieszak
Fotografuje od dawna. W latach 70. ubiegłego wieku pracował jako fotoreporter dla prasy studenckiej i technicznej. Fotograf pejzażu, przyrody oraz architektury miejskiej i industrialnej. Artysta fotografik, członek Związku Polski Artystów Fotografików (ZPAF) Okręg Śląski. Posiada tytuł E. FIAP - Excellence FIAP (Federation Internationale de l’Art Photographique - Międzynarodowa Federacja Sztuki Fotograficznej). Członek Związku Polskich Fotografów Przyrody (ZPFP) Okręg Śląski.
Uczestniczy w programie Digigraphie firmy Epson, wykonując osobiście certyfikowane wydruki cyfrowe o trwałości archiwalnej. Autor kilku wystaw indywidualnych i uczestnik wielu wystaw zbiorowych.
Laureat wielu konkursów fotograficznych, ostatnio m.in.: Złoty Medal CEF w konkursie Circuito Iberico, grudzień 2015 ; Złoty Medal Fotoklubu RP w konkursie Krajobraz Górski, czerwiec 2016 ; I miejsce w kategorii Architektura w konkursie Foto-Pein, październik 2016 ; I miejsce w XX Biennale Fotografii Górskiej, wrzesień 2018.