Formalizm Abstrakcyjny – Impresje przestrzenne 2D
Miejska Biblioteka Publiczna w Żorach im. Ottona Sterna. ul. Rybnicka 6-8
Wernisaż w czwartek, 29 lutego o godz. 18:00, ekspozycja do 13 kwietnia 2024
Kurator wystawy: Łukasz Cyrus
Formalizm Abstrakcyjny – Impresje przestrzenne 2D
Chodzę po mieście, tłumy mkną, ja obserwuję. Zerkam w górę i poszukuję, czasem znajduję. Ciekawa forma, dialog materii, detal. Wszystko to bliżej lub dalej, wyżej lub niżej we fragmentach architektonicznej tkanki miasta. Chcę zatrzymać ulotność, pokazać ją, skonfrontować.
Ja to widzę tak, a Ty?
Wybieram formy, najczęściej minimalistyczne, zbliżone do abstrakcji, a jednak rozpoznawalne. Konwertuję trójwymiarową przestrzeń do dwuwymiarowej, ale czy na pewno?
Do „płaskiego” obrazka dokładam kolejne wymiary: zadumę nad dziełem architekta, myśl o tym jak ono na mnie oddziałuje i dlaczego, sposób w jaki widzę i jak to mogę pokazać za pomocą aparatu, sposób prezentacji obrazu (inaczej to działa, na Instagramie a inaczej na dużym wydruku na ścianie galerii). Ostatnim wymiarem ważnym na równi z poprzednimi jest interpretacja i odczuwanie obrazu przez widza.
To wszystko razem tworzy wielowymiarowe dzieło, na dwuwymiarowej przestrzeni fotografii, którego nie można zobaczyć w inny sposób. Zachęcam do oglądania, odczuwania i własnej interpretacji.
Aleksander Orszulik - autor
Formalizm abstrakcyjny Aleksandra Orszulika
Gdybym miał najkrócej opisać twórczość Olka prezentowaną podczas tej wystawy, nazwałbym ją formalizmem abstrakcyjnym. Jego fotografie to najczęściej świetnie zorganizowane kompozycje geometryczne zbudowane z elementów tkanki miejskiej. Blisko im do abstrakcji, a jednak abstrakcją trudno je nazwać.
W swojej twórczości, Olek zachowuje idee czystej fotografii, dzięki czemu przedmiot odniesienia jest prawie zawsze rozpoznawalny. Jednocześnie przedmioty przedstawione są zwykle oderwane od kontekstu, w którym zostały napotkane. Są też oderwane od czasu. Te zabiegi czynią je samodzielnymi bytami istniejącymi poza czasem, przestrzenią czy rzeczywistością, uwięzionymi w przestrzeni obrazu.
Obiekty na fotografiach Olka stają się niezależnymi przedmiotami kontemplacji, które nie odsyłają widza do znanej rzeczywistości, miejsca, czasu czy zdarzenia, lecz odwołują się do samych siebie i zapraszają do świata obrazu, w którym istnieją.
Prace Olka, choć czysto fotograficzne, więcej wspólnego mają z malarstwem sztalugowym, niż tradycyjnie pojmowaną fotografią. Za sprawą bystrego spojrzenia i mistrzowskiego panowania nad formą, Olek ujawnia widzialności, które pozostają niedostępne w innym niż fotograficzny oglądzie. W swoich pracach, Olek oddaje sprawiedliwość kunsztowi architekta, właściwościom formy, czy materiału sfotografowanego przedmiotu, lecz jednocześnie przekształca przedmiot sfotografowany w nowy obiekt, nową formę i nową materialność. Jego praca przypomina pracę rzeźbiarza, który materię przekształca w rzeźbę, lecz rzeźby Olka, zgodnie z właściwościami wybranego medium, mają dwa wymiary.
W wizji fotograficznej Olka, widzę ślady twórczości Edwarda Westona, ale bez elementu mistycznego. Olek nie rości sobie pretensji do prowadzenia widza ku poznaniu prawdy ukrytej w przedmiotach. Tworzy obiekty fotograficzne pozostawiając widzowi przestrzeń do ich kontemplacji i interpretacji w myśl zasady „Prawda jest w oku patrzącego”.
Kurator wystawy: Łukasz Cyrus, 2024
Aleksander Orszulik – artysta fotografik z Rudy Śląskiej.
Członek Związku Polskich Artystów Fotografików w Okręgu Śląskim a także Klubu Fotograficznego Źródło. Absolwent szkoły fotograficznej Fotoedukacja w Katowicach. Propagator oraz nauczyciel fotografii. Uczestnik ponad trzydziestu wystaw fotograficznych. Wraz z KF Źródło zajmuje się organizacją konkursu Fotografii Górskiej „Lawiny“ w Rudzie Śląskiej oraz konkursu Fotografii Odklejonej. W obydwu konkursach wraz z członkami Klubu Fotograficznego Źródło jest jurorem oraz zajmuje się organizacją wystaw pokonkursowych. Inspirują go: architektura, podróże, muzyka, malarstwo i fotografia. Jak twierdzi, nie fotografuje rzeczy, tylko źródło swoich emocji.