GALERIA PUSTA CD. ul Fabryczna 37, Jaworzno | 2024-2023
Kuratorzy i redaktorzy: Jakub Byrczek, Krzysztof Szlapa
Wydawca: Miejska Biblioteka Publiczna w Jaworznie, 2024
ISBN: 978-83-961640-6-3
… sztuka jest wypełnianiem pustego …
Galeria Pusta cd. funkcjonuje już od lat w Jaworznie.
Ta skrajnie peryferyjna galeria to niewielki pawilon herbaciany…
Ciągle jednak istotą jest jej program – z fotografią jako sztuką współczesną w centrum uwagi.
Jej twórca i animator - dr hab. Jakub Byrczek do 15 grudnia 2024 prezentuje swą wystawę
„Mądrość w powtarzaniu” w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Jaworznie
- tekst Adama Soboty o tej wystawie rozpoczyna prezentowany album…
Kliknij w obrazek powyżej by zapoznać się / pobrać bardzo obszerny album, zapisany jako pdf.
Jako kurator programu galerii, współodpowiedzialny z Jakubem Byrczkiem, za to, co i w jaki sposób prezentowane jest podczas wystaw autorskich, od początku kieruję się dość prostą zasadą.
Moje zadanie to umożliwienie zaproszonej artystce / artyście prezentacji prac w taki sposób, by zawarta w nich wartość miała szansę dotrzeć do odbiorcy i poruszyć go — stać się okazją do nawiązania relacji w wyniku której obie strony doświadczą poczucia głębszego sensu — czegoś, ubogaca życie.
Tym samym kurator świadomie stawia siebie w cieniu autora i widza, podejmuje się roli pośrednika z poczuciem misji, w którą wierzy.
Fotografa bez swiatła istnieć nie może - to truizm rzecz jasna. Światło można pojmować i analizować w przeróżny sposób, to przeogromny zakres programowy. Zarówno metafizycznie np. w kategoriach najczystszego wymiaru, materii wyodrębniającej sens, medium mającego moc ujarzmiania realizmu jak i czysto fizykalnie, czy wreszcie, jako połączenie obydwu niezbieżnych, wydawałoby się, zakresów: fizycznego i metaforycznego. Tak napisał Jerzy Orawski we wstępie do katalogu podsumowującego rok 2019. Zwrócił uwagę na to, że medium samo w sobie nie jest neutralne, przezroczyste, fotografia posiada moc i słabości wynikające z jej natury.
Program galerii stara się podążać z duchem fotografii współczesnej, przeplatanym jej dawnymi perypetiami. Stąd mieszanie się technik dawnych, tradycyjnych, analogowych, dziś nobilitująco nazywanych szlachetnymi, z technikami cyfrowymi, nowoczesnymi i często poddawanymi daleko idącym manipulacjom obrazami - iluzjami. Stąd polifoniczny głos autorów mówiących raz o odwiecznych tropach, motywach, toposach, polemizujący ze współczesnymi wątpliwościami i zachwianą tożsamością współczesnego człowieka. Stąd w tych głosach dominuje raczej zadawanie pytań, niż udzielanie odpowiedzi.
Niczym w sokratejskiej metodzie dialogowania. której celem było wspólne dotarcie do prawdy.
Krzysztof Szlapa