Galeria FF - Forum Fotografii, Łódzki Dom Kultury, ul. Taugutta 18, Łódź
Wernisaż w piątek 9 maja o godz. 18:00, ekspozycja do 31 maja 2014
Kuratorka: Magdalena Świątczak
Wystawa bierze udział w Nocy Muzeów 2014 − 17 maja
Czy człowiek dzięki wynalazkom technicznym staje się bogiem?
pyta Adam Sobota w tekście do projektu georgii Krawiec OCZY BOGA
„Oczy Boga to pokaz Georgii Krawiec, w którym autorka stara się kompleksowo odnieść do fenomenu widzenia. Emblematem tej złożonej problematyki jest dla niej camera obscura, dzięki fizycznemu zjawisku jakie tam występuje, natomiast poprzez tytuł wystawy przywoływana jest wykładnia teologiczna. Biblijny opis stworzenia świata mówi nam, że Bóg oddzielił światło od ciemności, zobaczył, że dzieło stworzenia jest dobre, oraz, że nieustannie obserwuje wszelkie działania człowieka w jego dziejach. Przedstawienia wszechwidzącego oka umieszczonego w trójkącie (w chrześcijaństwie symbolizującego Trójcę Świętą) towarzyszą ludzkości od wieków. Stanowią moralne napomnienie dla człowieka, że wszelkie jego uczynki zostaną ostatecznie osądzone. [... ] Odwołując się do wspomnianych tradycji, Georgia Krawiec konstruuje modele camera obscura o kształcie tetraedru, czyli czworościanu o bokach w formie trójkąta równobocznego. Poszczególne egzemplarze wykonała z liści, drewna, metalu, luster, skóry, tworzywa sztucznego czy gliny, tak, jakby miały reprezentować całą różnorodność materiałów stworzonych przez przyrodę i człowieka. Ich wyrafinowana estetyka skupia na sobie uwagę bardziej niż możliwe użytkowe funkcje. Obrazy uzyskane przez umieszczanie klisz w tych kamerach także odbiegają od standardowych fotograficznych rejestracji. Są to zaskakujące optyczne fenomeny, które przypominają o szerokich możliwościach obrazowania, które zazwyczaj są zawężane dla realizacji praktycznych celów. [... ]
Widzenie jest w naszym świecie umiejętnością opanowaną najdoskonalej przez rodzaj ludzki, który wspiera się przy tym wynalazkami technicznymi. Czy dzięki temu człowiek staje się bogiem? [... ]
A czy przypisywanie Bogu zasad postrzegania właściwych oku i camera obscura nie jest nieuprawnioną antropomorfizacją najwyższego bytu? [... ] Człowiek dysponuje możliwością posługiwania się uniwersalnym językiem obrazów kształtowanych według praw natury. Może to mu dać wielką wiedzę, ale jednocześnie może się przez to wykreować na bożka, albo popaść pod władzę bożków. „Oczy Boga” zaś cierpliwie przypatrują się temu, co robimy z naszą wolnością. ”
Fragment tekstu Adama Soboty „Obecność oka“ do wystawy georgii Krawiec OCZY BOGA
w Łódzkiej Galerii FF.
georgia Krawiec - absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Siegen / Niemcy.
Od roku 2000 pracuje jako niezależna artystka-fotograf oraz zajmuje się edukacją: naucza fotografii otworkowej, eksperymentalnej oraz technik szlachetnych (m. in. w Studium Fotografii ZPAF). Prowadziła wiele wykładów autorskich m. in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta oraz serię wykładów dla Instytutu Goethego o Współczesnej Niemieckiej Fotografii. Publikowała teksty o fotografii m. in. w Kwartalniku Fotografia i w Fototapecie. Była także współkuratorką trzech wystaw amerykańskiej fotografii otworkowej Amerykańskie Metafory (2009 i 2010). Była członkiem Jury, m.in. w The Art Institute of Boston, AIB (USA), członkiem Komisji Portfolio-Review a w ramach konkursu fotograficznego TVP Dolina Kreatywna. Jest członkiem Okręgu Warszawskiego Związku Polskich Artystów Fotografików, członkiem zarządu Ogólnopolskiego Festiwalu Fotografii Otworkowej, działała w dwóch niemieckich grupach artystycznych KunstWechsel (1998-2001) oraz Brauhaus-Fotografie (1993-2001). Współpracowała z Thomasem Kellnerem, Jochenem Dietrichem, Szlachetnym Kolektywem oraz w projekcie Transgresja z Magdą Hueckel. W latach 2003-2009 była członkiem honorowym Stowarzyszenia Dom Fotografii. Mieszka i tworzy w Warszawie.