HANDMADE - International Exhibition of Photography
Vermont Center for Photography, 49 Flat Street, Brattleboro VT, USA
Wernisaż w piątek 4 kwietnia o godz. 17:30, ekspozycja do 27 kwietnia 2014
Kurator: Jesseca Ferguson
Centrum Fotografii w Vermont przedstawia najnowszą wystawę, powstałą z wyboru Jury, któremu przewodniczyła Jesseca Ferguson - "Art of Handmade & Alternative Photography“. Zaprezentowanych zostanie 73 prac 47 artystów, pochodzących z 30 krajów całego świata.
Wśród nich prace georgii Krawiec, członkini Okręgu Warszawskiego ZPAF.
Więcej informacji oraz prace na stronie wystawy w VCP.
georgia Krawiec & Jerzy Lewczyński. Badania właściwości anioła na przykładzie techniki solnej
Parę lat temu Jerzy Lewczyński oddał swój negatyw anioła [Bez tytułu] do dyspozycji twórczej Szlachetnej Inicjatywie, dla wykorzystania w akcji Grzegorza Gorczyńskiego polegającej na subiektywnym przekopiowaniu fotografii anioła przez fotografów i artystów zajmujących się głównie technikami szlachetnymi. Stokrotnie skopiowany negatyw dostał się w ten sposób w obieg i trafił m. in. do georgii Krawiec.
Autorka projektu urodziła się w przemysłowym mieście Kędzierzynie-Koźlu, którego dzielnicą są Sławięcice. To właśnie tam w 1960 roku na PGR-owskim podwórku Jerzy Lewczyński odkrył postać odstawionego na ubocze anioła i ją sfotografował. Prawie zapomniany negatyw, leżący w pracowni georgii Krawiec dobrych parę lat nagle nabrał znaczenia: w styczniu artystka usłyszała nazwę miejscowości Sławięcice i ta bliskość biograficzna jej samej i fotografii anioła spowodowała powstanie prac „Badania właściwości anioła na przykładzie techniki solnej”. Seria przedstawia jedenaście fotokolaży, w których główną rolę odgrywa postać rzeźby sławięcickiego anioła. Kolaże stworzone z odbitek solnych nawiązują do estetyki awantgardy dwudziestolecia. Na niektórych pracach główny protagonista przybiera znaczenie symboliczne (na przykład anioł trzymający odciętą głowę Jana Chrzciciela czy też anioł przybierający postać wieloręcznego boga indyjskiego Śiva, boga ekstazy i unicestwienia). Są także akcenty zaangażowane w gender, ujęte humorystycznie (dla przkładu anioł jest widocznie płci żeńskiej). Niektóre prace bawią się faktem, iż anioł ma tylko jedno skrzydło czy też najwidoczniej brakuje mu jakiegoś elementu (w rzeczywistości anioł-rzeźba grał na lirze, lecz autorka zdecydowała się zamienić ją na gitarę). W pracach, gdzie anioł przedstawiony jest jako wisielec na szubienicy lub jako stłuczona rzeźba pozbawiona kończyn dominuje gorzki sarkazm, nawiązujący do alegorycznej postaci rzeźby - Anioła Śmierci. Przyglądając się bliżej poszczególnym pracom można przestudiować eksperymentalność tej serii. Każdy z fotokolaży składa się z wielu części tego samego obrazu: anioła z fotografii „Bez tytułu” Jerzego Lewczyńskiego. Wycinanki te pochodzą z odbitek solnych stworzonych w różnych rodzajach kalotypii, co tworzy polichromię obrazów. Autorka użyła w nich także odbitek solnych z błędami chemicznymi, jak tworzenie się wytrąconego srebra czy słaba swiatłoczułość emulsji. Seria ta ma dodatkowo wymiar dydaktyczny, gdyż nie tylko można rozróżnić obrazy z poszczególnych eksperymentów z kalotypią, ale także przypisać receptury, będące integralną częścią każdego fotokolażu.
georgia Krawiec & Jerzy Lewczyński. Badanie właściwości anioła na przykładzie techniki solnej IV fotokolaż z odbitek solnych na różnych rodzajach papieru, drukowana czcionka, kredka rysunkowa, papier akwarelowy, 42.0 x 29.7 cm, unikat negatyw: Jerzy Lewczyński, 1960
odbitka solna & kolaż: georgia Krawiec, 2014
georgia Krawiec & Jerzy Lewczyński. Badanie właściwości anioła na przykładzie techniki solnej VII fotokolaż z odbitek solnych na różnych rodzajach papieru, drukowana czcionka, kredka rysunkowa, papier akwarelowy, 42.0 x 29.7 cm, unikat negatyw: Jerzy Lewczyński, 1960
odbitka solna & kolaż: georgia Krawiec, 2014