Wystawa towarzysząca w ramach Fotofestiwalu 2017
Galeria FF, Łódzki Dom Kultury, ul. Traugutta 18, Łódź
Wernisaż w piątek 2 czerwca w godz. 18:00-19:30, ekspozycja do 17 czerwca 2017
Kurator wystawy: Magdalena Świątczak
Projekt „W bieli, niebieski, czerwony” to kilkadziesiąt fotografii, które tworzą trzy części, nawiązując tym samym do filmowej trylogii Krzysztofa Kieślowskiego. Tytułowe barwy są tylko prezentacją emocji, ale nie mają odniesień do haseł rewolucji francuskiej. Mimo to wolność, o której wspomina Kieślowski, jest bardzo mocnym akcentem całego cyklu.
Przestrzeń mieszkania, w której rozgrywa się akcja projektu, staje się pretekstem do pokazania ludzkiego życia. W oparciu o codzienny obraz bohatera, rysuje się bardziej psychologiczny niż estetyczny portret postaci.
To świadectwo ulotności i próba uchwycenia emocji opisana bardzo uczuciowo za pomocą barw.
Pierwsza część projektu W Bieli zrealizowana została w oparciu o tradycyjne czarno-białe materiały fotograficzne. W kolejnych częściach tryptyku pojawiają się barwy, które dość mocno podkreślają strukturę i kondycję postaci. Projekt jest osobistą rejestracją stanów i emocji na przestrzeni lat 2014-2017.
Został zarejestrowany w technice tradycyjnej na materiale negatywowym barwnym i czarno-białym o wielkości negatywu 6x7 cm.
Synteza, symbol, subtelność
W fotografiach, składających się na wystawę „W bieli, niebieski, czerwony” Joanny Chudy, czytelne są inspiracje filmową trylogią Krzysztofa Kieślowskiego, a autorka, redukując wykorzystywane formy, odwołuje się do języka metafor, który spotykany był w malarstwie.
Przestrzeń prezentowana na fotografiach ma neutralny, nieco studyjny charakter.
Wszystkie prace łączy obecność kobiety we wnętrzu. Postać – spoglądająca wprost na widza, sprowadzona do jednego elementu: dłoni, oczu, fragmentu twarzy, włosów, na niektórych pracach nie pojawia się w ogóle. W jej miejscu odnajdujemy przedmiot, który w zdecydowany sposób buduje nastrój, odwołując się do emocjonalnej strony życia. Jednak również w tych pracach artystce udaje się wywołać podobną atmosferę balansowania na granicy tego, co zewnętrzne i wewnętrzne, ludzkie i przedmiotowe, niepokojące i fascynujące.
Joanna Chudy wciąga nas w niedopowiedziane opowieści, w których pojawiamy się na chwilę, mogąc jedynie domyślić się tego, co było i tego, czego można się spodziewać.
Redukcja elementów w fotografiach i wykorzystanie niewielu barw daje wrażenie artystycznej sterylności i laboratoryjności. Z drugiej strony, w pracach rysuje się wyraźnie pełen emocjonalnych napięć portret wewnętrzny ich bohaterki. Wrażenie niedopowiedzenia i tajemniczości podkreśla również nawarstwienie symboliki, wynikającej nie tylko z obecności ludzkiego ciała, ale także dominujących na fotografii kolorów. Co więcej, Chudy nie sięga po dobrze znane metafory, lecz buduje autorski zestaw symboli, pozwalając odbiorcy jej fotografii samodzielnie podążać ścieżkami ich znaczeń.
Artystka w szczególny sposób pokazuje w swoich pracach ludzkie ciało, które staje się tutaj nośnikiem emocji z jednej strony, z drugiej zaś – nieodkrytej tajemnicy.
Joanna Chudy podejmuje również grę z pojęciami zasłonięcia i odsłonięcia jego fragmentów, przez co ciało w jej pracach postrzegane jest nie tylko metaforycznie, ale także wieloznacznie. Symbolika ciała, kobiety, pojedynczych przedmiotów nałożona jest na znaczenia kolorów poszczególnych części wystawy. Każda z nich ma inny charakter, jednak wszystkie łączy subtelne niedopowiedzenie osadzone na granicy jednostkowego doświadczenia i uniwersalnych treści.
Karolina Jabłońska
Joanna Chudy
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie 2002, Wyższego Studium Fotografii w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi 2009 oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uzyskała tytuł doktora 2013.
Autorka 20 indywidualnych wystaw fotograficznych. Uczestniczka 30 wystaw zbiorowych w kraju
jak i za granicą, m.in. w Paryżu, Berlinie, Warszawie i Sofii. Zajmuje się fotografią kreacyjną, prezentuje czarno–biały nurt fotografii klasycznej.
Od 2014 roku jest członkiem ZPAF w Okręgu Górskim. Finalistka konkursu ShowOff w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie 2010, laureatka Grand Prix VI Warszawskiego Festiwalu Fotografii Artystycznej w 2010 roku. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2010 oraz Marszałka Województwa Śląskiego w roku 2011.