Wystawa z okazji 50-lecia pracy twórczej Jerzego Łapińskiego
Galeria PUSTA, Katowice Miasto Ogrodów, Plac Sejmu Śląskiego 2
Wernisaż w czwartek 6 lipca o godz. 18:00, ekspozycja do 3 września 2023
Kuratorka: Katarzyna Łata. Partnerem wystawy jest Zeever
Oko widzi, fotografia rejestruje i pamięta. Rzeczywistość nabiera materialności.
Skupia uwagę na wycinku świata. Porządkuje w czasie i przestrzeni. Dodaje znaczenia i powoduje, że przeciętność ma znaczenie i charakter, uwzniośla nawet banalność. Tworzy klimat i harmonię. Często współgra z naszymi odczuciami i nastrojem. Zaczyna coś nam objaśniać albo ukrywać. Daje nadzieję, powołuje do życia. To, co nie sfotografowane, nie istnieje.
Katarzyna Łata
1 ➠ Fotografowanie jest poznawaniem świata. Jest wybieraniem, oznaczaniem, klasyfikowaniem,
przyswajaniem i odrzucaniem. Jest podporządkowaniem i uleganiem.
Jest sprawdzaniem, jak świat będzie wyglądał na zdjęciu. Po to on jest.
2 ➠ Fotografowanie jest poznawaniem siebie. Jest wyborem między emocją a wyrachowaniem, intuicją
a determinacją. Jest ciągłym rozwojem. Jest swobodą i dyscypliną. Jest sprawdzaniem się.
Jest nadawaniem sensu swojemu życiu.
3 ➠ Fotografowanie to znajdowanie się gdzieś między uleganiem natchnieniu a racjonalnym działaniem.
Proporcje zależą od fotografa. Potrzebne jest jedno i drugie.
4 ➠ Fotografie muszą być rzetelnie wykonane na najwyższym możliwym poziomie, tak w sferze wizji,
jak i formy.
5 ➠ Fotografia i tak mówi więcej.
Jerzy Łapiński
O tym, czym jest fotografia, według Rolanda Barthesa stanowi to co Przypadkowe, Dotykalne, Napotkane, Rzeczywiste. A także Nieuchronne – wszak nie istnieje zdjęcie bez czegoś lub kogoś.
Kiedy przyglądam się pracom Jerzego Łapińskiego, jest dla mnie oczywiste, że realizują powyższe założenia. Ostentacyjnie wręcz przedstawiają to, co niespektakularne – z pewnością w kontekście tego, co oferuje nowoczesna fotografia – uzależniona w dużym stopniu od coraz większych wymagań (obserwatora i technologii), od kreacjonizmu i dramatyzmu, od transgresji. I nie ma tu znaczenia, że większość prac powstała w latach 70 i 80 ubiegłego wieku, bo tę strategię autor stosuje do dzisiaj. Czy Przypadkowe, Dotykalne, Napotkane, czy „jestem tylko obserwatorem” nie kłóci się z pojęciem strategii? Moim zdaniem uważność, otwartość, czułość na przejawy, fenomeny rzeczywistości, na reakcje, jakie między nimi zachodzą - jako sposób działania - wynikają wprost z bycia obserwatorem.
Jedno bez drugiego nie może istnieć. Miastobrazy nie są portretami owych miast. Ale fotograficznym zapisem obiektów, fragmentów właśnie, być może nawet „aury”, którą wytwarzają i która świadczy o czymś więcej niż sam obiekt. To szersza historia, to napięcie samego życia toczącego się tej przestrzeni.
Jest to przestrzeń uniwersalna. W dialogu z obiektem ważne jest to, jak go postrzegamy. A w szczególności czy w ogóle go zauważamy. Rzecz staje się obiektem wtedy, gdy nabywa zdolności oddziaływania i koncentrowania na sobie uwagi (J. Brach-Czajna).
Tylko czuły, uważny obserwator jest w stanie dokonać tej podmiany.
Radek Kobierski
Jerzy Łapiński - uczył fotografii na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w Łódzkiej Szkole Filmowej i na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, prowadził liczne kursy i warsztaty. Wielokrotnie publikował artykuły dotyczące fotografii od strony technicznej. Wystawiał swoje prace na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i za granicą. Jego prace znajdują się w licznych zbiorach i kolekcjach prywatnych w Polsce, Czechach, Słowacji, Niemczech, Szwajcarii, Szwecji i USA. Specjalizuje się w fotografii czarno-białej.
Więcej o autorze, oraz jego prace można znaleźć na stronie www.fotolapinski.eu
◉ Partnerem wystawy jest Zeever, przedstawiciel marki ILFORD Photo w Polsce
◉ Fotografie zostały powiększone na papierze Ilford Multigrade FB Classic
Dołącz do wydarzenia na Facebooku
WWernisaż wystawy, ekspozycja, pamiątkowa fotografia z przjaciółmi...