"Fotografia jasna i prawdziwa" Lukáša Jasanský'ego i Martina Poláka
Raster, ul. Wspólna 63, Warszawa
Wernisaż w sobotę 5 kwietnia, godz. 18:00-21:00, ekspozycja do 17 maja 2014
Księgarnia Raster Editions - prezentacja kolekcjonerskiego portfolio Kuby Dąbrowskiego
Fotografia jasna i prawdziwa" czeskich artystów, Lukáša Jasanský'ego i Martina Poláka.
Wystawa odkrywa mało znane, a niezwykle inspirujące, oblicze współczesnej fotografii. Faceci (1989-1990) oraz Fotografia barwna (2010) to tytuły dwóch niecodziennych serii fotograficznych, których autorami jest dwójka mieszkających w Pradze artystów - Lukáš Jasanský i Martin Polák.
Ludzie podglądani na ulicy i starannie komponowane, choć bardzo codzienne martwe natury -zwyczajność staje się tu przedmiotem wysmakowanej gry. Prowadzi ona do zaskakujących, estetycznych przygód, ale i bardziej generalnej refleksji na temat istoty fotografii, jej relacji do rzeczywistości, funkcji dokumentalnej i kreacyjnej. Zestawienie tych dwóch cykli sami artyści komentują z właściwą sobie precyzją: “Kolorowe martwe natury są jasne i czyste, a Faceci - bardzo prawdziwi”. Fotografia barwna przywołuje obrazy ujmująco klarowne i nieco rustykalne zarazem. Intensywność i czystość koloru zwodzi w równym stopniu co aluzje symboliczne poszczególnych kompozycji. Martwe natury sfotografowane przez Jasanský’ego i Poláka dzieją się niejako po końcu historii sztuki, w niezobowiązującej, bezczasowej atmosferze oczekując – niczym w połowie napełnione naczynie - na uzupełnienie nowymi sensami i znaczeniami, bądź przeciwnie, ostateczne wyczyszczenie z prostych, narracyjnych skojarzeń na rzecz surrealistycznej gry barw i przedmiotów. Faceci to bezlitosna próba użycia fotografii w prosty i naturalny, choć niekoniecznie oczywisty sposób - aby zdokumentować coś, co w ogóle nie wydaje się ciekawe. Przeciętni, anonimowi mężczyźni w średnim wieku, fotografowani z dystansu, w niewyszukanym, miejskim sztafażu to swoista, przyziemna antyalegoria burzliwego czasu przemian lat 1989-90 kiedy to powstawały zdjęcia z tego cyklu. Mężczyźni idą, zatrzymują się, czekają, patrzą, widzą lub nie widzą. Wyjęci z tłumu i kontekstu społecznego tworzą niespodziewanie osobny, oryginalny gatunek; pozbawiony przewodniej myśli i formy, bezwładny i bezbronny, ale przerażająco autentyczny pomnik stagnacji epoki póżnego komunizmu.
Lukáš Jasanský i Martin Polák pracują wspólnie od 1985 roku. Od tego czasu zrealizowali 27 cykli zdjęć, w których na różny sposób testują konwencjonalność medium fotograficznego. Ich prace czerpią zarówno z tradycji sztuki konceptualnej jak i klasycznej fotografii studyjnej, krajobrazowej czy ulicznej, niezmiennie przy tym uwodząc subtelnym poczuciem humoru. Jasanský i Polák należą dziś do najważniejszych współczesnych czeskich fotografów, skutecznie dekonstruujących tradycję wystylizowanej i koturnowej fotografii artystycznej. W 2012 roku nakładem tranzit.cz i JRP| Ringier ukazała się ich monografia zawierająca kilkanaście tysięcy fotografii.
Wystawie w Rastrze, przygotowanej we współpracy z galerią Svit z Pragi, towarzyszyć będzie prezentacja i kiermasz książek fotograficznych artystów oraz wykład i dyskusja poświęcone nowej czeskiej fotografii i jej polskim odniesieniom. To również pierwsza solowa prezentacja prac Jasanský’ego i Poláka w Polsce. Na początku przyszłego roku ich indywidualny pokaz, kuratorowany przez Adama Mazura, zaprezentuje BWA w Tarnowie. Wystawa powstała dzięki wsparciu Czeskiego Centrum w Warszawie.
Równolegle w księgarni Raster Editions zostanie zaprezentowane pierwsze kolekcjonerskie portfolio Kuby Dąbrowskiego, wybitnego fotografa życia codziennego, jednego z najbardziej wpływowych artystów pokolenia dzisiejszych 30-latków.
Kuba Dąbrowski, Podlaski niebieski, 2014, teka 12 fotografii, tusz pigmentowy na papierze bawełnianym, [5x] 20 x 30 cm, [3x] 13 x 19 cm, [4x] 10 x 15 cm, ed. 30 + 3 A. P.
Galerię Raster prowadzą Łukasz Gorczyca i Michał Kaczyński, więcej informacji na stronie Rastra