Galeria im. Sleńdzińskich - Miejska Instytucja Kultury, ul. Wiktorii 5, Białystok
Wernisaż w piątek 17 maja o godz. 17:00, ekspozycja do 30 czerwca 2024
Kuratorka wystawy: Ewa Meissner
Bebok.
Na Śląsku zna go każde dziecko. Kim jest Bebok? Jest dobry czy zły? Czy powinniśmy się go bać? Czy istnieje naprawdę? Czy odwiedza również Ciebie? Czy jest jednym z nas?
Bebok.
Małe miasteczko. Grupa nastolatków. Domek numer 8. Beztroskie wakacje, które zamieniają się w… fotograficzny horror stworzony przez Karolinę Jonderko, jedną z najzdolniejszych polskich dokumentalistek, przy współpracy z grupą młodych ludzi z wrzesińskiego Teatru Otczapy. Bezpośrednią inspiracją dla fotografki, która pochodzi ze Śląska, była postać Beboka oraz filmowe obrazy takie jak Stranger Things czy Miasteczko Twin Peaks, w których mieszkańcy małych i w domyśle nudnych miejscowości biorą udział w niezwykłych wydarzeniach z pogranicza jawy i snu, czy ściślej mówiąc – sennego koszmaru. Zainspirowana wspomnianymi wyżej serialami, postanowiła potraktować Wrześnię jako swego rodzaju plan filmowy, na którym rozgrywać się będą wykreowane przez Nią wydarzenia. Świat ukazany w Beboku cały czas balansuje na granicy prawdy i fikcji, jawy i snu, sielanki i koszmaru, wszystko wydaje się zmyślone i prawdziwe zarazem. Jak jest naprawdę? Bebok to może być historia każdego z nas.
Projekt i książka opowiadają o oswajaniu lęku i strachu, a także o braku przynależności i szukaniu akceptacji przez grupę. Zobacz na ile Bebok to również Twoja historia. Nie bój się. Nie będziesz sam.
Projekt i książka Bebok Karoliny Jonderko powstały w ramach Kolekcji Wrzesińskiej.
Kolekcja Wrzesińska to wieloletni projekt fotograficzny, w którego rezultacie powstaje artystyczne archiwum fotograficzne Miasta i Gminy Września. Burmistrz Miasta i Gminy Września Tomasz Kałużny co roku zaprasza na rezydencję artystyczną jednego fotografa wybranego przez kuratora. Zadaniem artysty jest stworzenie osobistego zestawu fotografii, który ilustruje gminę i jej mieszkańców. Ma on przy tym zapewnioną całkowitą swobodę twórczą, zarówno w kwestii poruszanych tematów, jak i sposobów ich przedstawienia. Efekty jego pracy publikowane są w formie artystycznej książki fotograficznej oraz prezentowane na wystawie we Wrześni.
Za sprawą Kolekcji Wrzesińskiej mieszkańcy Miasta i Gminy Września mają okazję spojrzeć na siebie samych i przestrzeń, w której żyją, z perspektywy artysty będącego zewnętrznym obserwatorem. Dzięki temu „zewnętrznemu oku” mają sposobność dowiedzieć się czegoś nowego o ludziach, miejscach i zjawiskach, które są tak blisko nich, a jednak często umykają ich uwadze w codziennym życiu. Kolekcja Wrzesińska adresowana jest również „na zewnątrz”, poza miasto, w którym powstaje. Września staje się tym samym czymś w rodzaju miasta uniwersalnego, za pomocą którego fotograf opowiada historie o znacznie szerszym kontekście, wykraczającym poza, ale wynikającym z miejsca realizacji. W przyszłości ten zbiór fotografii stanowić będzie bezcenne świadectwo naszych czasów. Dzisiaj kolekcja ma odkrywać, skłaniać do refleksji i stawiać pytania.
Autorzy Kolekcji Wrzesińskiej: 2009 – Bogdan Konopka, 2010 – Andrzej Jerzy Lech,
2011 – Mariusz Forecki, 2012 – Nicolas Grospierre, 2013 – Zbigniew Tomaszczuk, 2014 – Katarzyna Majak, 2015 – Adam Lach, 2016 – Rafał Milach, 2017 – Filip Springer, 2018 – Zuza Krajewska,
2019 – Chris Niedenthal i Tadeusz Rolke, 2020 – Magdalena i Maksymilian Rigamonti,
2021 – Maciej Jeziorek, 2022 – Karolina Jonderko, 2023 - Wojciech Wilczyk.
Kuratorzy Kolekcji Wrzesińskiej: 2009 – 2014 – Waldemar Śliwczyński, od 2015 – Karol Szymkowiak
Mecenas projektu Kolekcja Wrzesińska: Burmistrz Miasta i Gminy Września Tomasz Kałużny
KAROLINA JONDERKO - AUTORKA KOLEKCJI WRZESIŃSKIEJ 2022
Karolina Jonderko (1985) Rydułtowy. Córka górnika i nauczycielki muzyki. Członkini Agencji Napo Images. Absolwentka fotografii na wydziale operatorskim w Szkole Filmowej w Łodzi. Laureatka wielu prestiżowych nagród m.in. World Press Photo 2021 czy Magnum & Ideas Tap Award, dzięki któremu odbyła staż w redakcji agencji Magnum Photos w Nowym Jorku. Swoje działania fotograficzne koncentruje na długoterminowych projektach. Większość z nich dotyka zjawiska straty i wiążących się z nią następstw - te zagadnienia odnajdziemy w cyklach „Autoportret z matką”, „Zaginieni”, „Reborn” i „Mała Polska”. Wychodząc od własnych doświadczeń, autorka rozszerza perspektywę o innych ludzi zmagających się z problemem straty - najbliższych, miejsca, tożsamości. W swojej pracy przykłada niezwykłą wagę do zbudowania osobistej więzi z bohaterami.