Galeria Sztuki Najnowszej, Miejski Ośrodek Sztuki, ul. Pomorska 73, Gorzów Wielkopolski
Wernisaż w sobotę 31 maja o godz. 17:00, ekspozycja do 29 czerwca 2014
Kurator wystawy: Marika Kuźmicz
My Family 1999
Właściwości i siła fotografii mają podstawowe znaczenie dla twórczości Tomasza Konarta.
Rozpoczęty kilkanaście lat temu projekt My Family jest swoistą grą z fotografią, a w rezultacie egzemplifikacją uwikłań, które nieuchronnie czekają na każdego, kto “bawi” się fotografią.
Punktem wyjścia był pochodzący z antykwariatu zbiór rodzinnych zdjęć. Konart znalazł je w Toronto, wkrótce po przeprowadzce do tego miasta. Nowi znajomi byli przekonani, że zdjęcia obcych ludzi są portretami jego rodziny. Jak sam twierdzi, nie wyprowadzał ich z błędu. Przeciwnie, z czasem zaczął nadawać ciągle anonimowym ludziom imiona i tworzyć im życiorysy. Stopniowo, jak zauważył, podobizny ze starych fotografii zaczęły zastępować w jego pamięci twarze realnych krewnych.
Kolejnym etapem projektu była strona internetowa, na której Tomasz Konart umieścił wspomniane fotografie oraz różne, zaczerpnięte z Internetu ogłoszenia o zaginionych ludziach. Odwiedzający tę stronę byli proszeni o wpisywanie imion. Brak było jakiegokolwiek wyjaśnienia czy sygnału o celu tych wpisów. Po jakimś czasie można było się zorientować, że wszystkie imiona pozostawały w bazie danych systemu, który generował dowolne kombinacje tekstu i fotografii. Niezidentyfikowane portrety i konkretne ludzkie historie przypadkowo łączyły się ze sobą. Mimo ewidentnej sztuczności procederu, wrażenie prawdziwości było bardzo mocne.
My Family 1999 jest eksploracją właściwości ludzkiej pamięci, jej kruchości i podatności na manipulacje. Jest także refleksją nad zakorzenieniem fotografii w rzeczywistości i w konsekwencji nad percepcją zdjęć. Jest wreszcie zaproszeniem do odkrycia pokładów znaczeń, sensów i historii, które kryje w sobie zwykłe zdjęcie.
Tomasz Konart w latach 1975-80 studiował w PWSFTiTv w Łodzi. W 1999 podjął studia na wydziale Nowe Media Ryerson University w Toronto. W latach 70. był jednym z współzałożycieli Zespołu T, grupy powstałej w PWSFTiTv w Łodzi. Tworzy filmy eksperymentalne. Jest jednym z nielicznych polskich artystów uprawiających sztukę net-artu. Mieszka i pracuje w Toronto i Berlinie.
Wybrane wystawy indywidualne i grupowe:
1975. Seven Polish Artists (Kunstahalle Malmoe, Sweden) ; 1977. A Walk, Mospan (Warszawa) ; 1979. Experiment 79, Filmmuseum (Amsterdam, Holandia) ; Works & Words, Foundation De Appel (Amsterdam, Holandia) ; 1980. Zespół T (Ślad, Łódź) ; Exercises in Photography, (Foto-Medium-Art Wroclaw) ; 1981. Konstrukcja w Procesie (Łódź, 1981) ; 1983. Atavizm, Videoforum (Łódź) ; „Instalacje dźwiękowe” (Pracownia Dziekanka, Warszawa) ; 1984. Tractatus Chaoticus, Mała Galeria (Warszawa) ; 1985. „Doświadczenia Międzywewnętrzne” (Labirynt 2, Lublin) ; Konstrukcja w Procesie. (Monachium) ; The Critical Point (Kunststation Kleinsassen, Niemcy) ; 1986. 1,2,3, (Piwna 20/26, Warszawa) ; 1988. Triennale Rysunku (Wrocław) ; Internationales Kuenstler Gremium (Sprengel Museum, Hannover, Niemcy) ; Five Cities (Piwna 20/26, Warszawa) ; null-dimension (New Space, Fulda, Germany) ; 1991. Polnische Avantgarde und Malerbuecher (Herzog August Bibliothek Wolfenbuettel, Germany) ; 1992. Pages and Books (Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa) ; 1993. International Artist's Book Exhibition, Hungarian National Gallery (Budapeszt, Węgry) ; 1997. Polish Gothic (Studio Wizya, Paryż) ; WebWeavers Wokshop, Interaccess (Toronto, Kanada) ; 1999. ArtBase [web archive] (Rhizome, New York) ; 2001. Bracia i Siostry (Mala Galeria, Warszawa) ; 2002. Reload [web project] (Istanbul Contemporary Art Museum, Istanbuł) ; digitalBIEDERMEIER: re/producing the private, [d]vision 2002, Festival For Digital Culture, (Wiedeń, Austria) ; 07(group), Web Del Sol, (New Media, USA) ; The Planetary vigil of NetArt 2002, (Quebec, Kanada) ; Reload, Istanbul Contemporary Art Museum (Turcja) ; Landscape, Incident.net (Francja) ; The Land Project, Kid Koma (Włoch) ; Mirror at the bottom - artists portraiting themselves (A Virtual Memorial and Le Musee di-visioniste, Kolonia, Niemcy) ; Biennale Internationale de la Photographie et des Arts visuels (Liege, Belgia) ; Five Cities (Peak Gallery, Toronto) ; 2004. Press Review, Mała Galeria (Warszawa) ; Press Review, Peak Gallery (Toronto, Kanada) ; La Disparition (Galerie des arts visuels de l'Université Laval, Quebec) ; 2010. Konceptualizm. Medium fotograficzne (Muzeum Miasta Łodzi, Łódź) ; 2011. Festiwal Sztuka i Dokumentacja (Łódź) ; Polska Fotografia Konceptualna (Freies Museum, Berlin) ; 2012. Save as Art (MOSART, Gorzów Wlk.) ; 2013. /J/F/M/A/M/J/J/A/S/O/N/D (Trzynaście Projekcji) (Fundacja Arton, Warszawa).
Więcej na autorskiej stronie Tomasza Konarta