Canto Ostinato: Gra z nieskończonością. Fotografie: Kacper Kowalski
Pawilon Koncertowy na Dziedzińcu Zamku Królewskiego w Warszawie
Środa, 3 lipca 2024 o godz. 19:00, bilety do nabycia w serwisie Ebilet.pl
Festiwal Ogrody Muzyczne odbędzie się między 29 czerwca a 27 lipca 2024 roku w Pawilonie Koncertowym na Dziedzińcu Wielkim Zamku Królewskiego w Warszawie. Festiwal wraca w miejsce, w którym odbywał się tradycyjnie przez ponad dwadzieścia lat.
24. Ogrody zapraszają na 13 wyjątkowych koncertów i 17 pokazów filmowych oper oraz baletów. Szczególnie zwróacamy uwagę na koncert, podczas którego przedstawione zostaną fotografie Kacpra Kowalskiego.
CANTO OSTINATO: GRA Z NIESKOŃCZONOŚCIĄ
Wykonawcy: Zuzanna Elster – harfa, Magda Kordylasińska-Pękala – marimba, Karol Krasiński – wibrafon, dzwonki, Adam Kośmieja – syntezator, Karol Sikora – klarnet basowy, Martyna Zakrzewska – fortepian, Kacper Kowalski – fotografia. Program: Simeon ten Holt Canto ostinato (1976-9)
Canto ostinato to wyjątkowy utwór zmarłego w 2012 roku holenderskiego kompozytora Simeona ten Holta (1923-2012). Wyjątkowość dzieła polega na szczególnej strukturze kompozycji, na którą składa się 106 „komórek” – zakomponowanych kilkutaktowych fragmentów. Każda z nich powinna następować po sobie rygorystycznie wg planu kompozytora i jest to właściwie jedyna obowiązująca w utworze zasada. Poza tym wykonawcy mają pełną dowolność co do wyboru: instrumentarium (premierowo Canto wykonano na trzech fortepianach i organach elektrycznych), dynamiki i artykulacji i – co najważniejsze – liczby powtórzeń każdej komórki. Dlatego można powiedzieć, że Canto ostinato dąży do nieskończoności. Najkrótsze wykonania utworu trwały ok. 70 minut, najdłuższe – ponad dobę.
W samej Holandii każdego roku Canto ostinato wykonywane jest kilkadziesiąt razy, a jego popularność wciąż rośnie. Utwór operuje bowiem przyjemną dla ucha harmonią, prostymi i ładnymi melodiami i pozwala na relaksację i łagodny hipnotyczny trans. Wykonuje się go w salach koncertowych, przestrzeniach postindustrialnych, pozwalając publiczności leżeć na materacach, a nawet na otwartym powietrzu podczas kolektywnych sesji jogi…
Wykonanie Canto ostinato na Ogrodach Muzycznych dodatkowo wzbogacone będzie zestawem instrumentów o zróżnicowanych barwach oraz projekcją zdjęć wybitnego fotografika Kacpra Kowalskiego, którego wykonywane z powietrza zdjęcia krajobrazu odkrywają świat form, kształtów i wzorów natury (www.kacperkowalski.pl).
Kacper Kowalski o sobie:
W ciągu dwudziestu kilku lat, które minęły od mojego pierwszego lotu, wiele się zmieniło. Założyłem rodzinę, moje dzieci zdążyły pójść do szkoły, a ludzi w powietrzu zastąpiły drony. Cały świat jest sfotografowany i dostępny w telefonie. Każdy fragment mapy został zinterpretowany i powielony na tysiące sposobów.
A mnie wciąż ciągnie w powietrze. Nadal włóczę się po niebie. Interesuje mnie bardziej to co czuję, gdy patrzę, niż to co widzę i wiem o świecie. Szukam wrażenia, które pozostaje w mojej wyobraźni, gdy już nie patrzę. To mój rytuał. Wchodzę w pewien stan medytacji - uważności może. A potem fotografuję.
Z wykształcenia jestem architektem i ten zawód ukształtował mój sposób patrzenia. Analizuję treść pejzaży, a wynik przedstawiam w formie abstrakcyjnych, harmonijnych zdjęć. Czasem są jak szkice, które zawierają wielowarstwowe informacje o świecie, czasem jak mapy, z których można odczytać ślady działalności człowieka odciśnięte w strukturze Ziemi. Coraz częściej jednak przedstawiają świat abstrakcyjny, oderwany od rzeczywistości - choć prawdziwy. Oddaję emocje, wrażenia i refleksje, które rodzą się w trakcie samotnych lotów.
Nieustannie poszukuję - nowych spojrzeń na miejsce w którym mieszkam, nowych zjawisk, które przez tyle lat przegapiłem. Fascynuje mnie obserwowanie, dlaczego z bezkresu krajobrazu, który mam do dyspozycji, moją uwagę przykuwa akurat to a nie inne miejsce. Refleksje rodzą kolejne pytania. One nigdy się nie skończą.
Dołącz do wydarzenia na Facebooku
Bilety do nabycia tutaj
Więcej informacji o 24. Festiwalu Ogrody Muzyczne, programie na jego stronie internetowej