Organizator: Gorzowskie Towarzystwo Fotograficzne przy współpracy Okręgu Wielkopolskiego ZPAF
Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Z. Herberta, ul. Sikorskiego 107, Gorzów Wlkp.
Otwarcie, wręczenie nagród i sympozjum w piątek 9 maja o godz. 17:00,
ekspozycja do 10 czerwca 2014. Wystawa odbywa się pod patronatem ZPAF.
Wydarzenia towarzyszące:
* Otwarcie wystawy fotografii Piotra Speka „Przestrzenie” w Małej Galerii GTF przy ul. Chrobrego 4, wernisaż o godz. 16:00 (więcej w naszej oddzielnej informacji)
* Sympozjum „Problemy artystycznej książki fotograficznej” - prowadzący redaktor wydawnictwa „Kropka” Waldemar Śliwczyński, z udziałem artystów fotografów, krytyków sztuki.
Jury Ogólnopolskiej Wystawy Fotografii „Konfrontacje 2014” w składzie:
Zdzisław Pacholski, ZPAF, Koszalin - przewodniczący
Sławomir Tobis, ZPAF, Poznań
Ryszard Dąbrowski, ZPAF, Berlin
Maciej Szymanowicz, historyk UAM, Poznań
Henryk Król, ZPAF, Poznań
Marian Łazarski, ZPAF, Gorzów Wlkp. - sekretarz
W dniu 18 kwietnia 2014, po obejrzeniu 95 zestawów 40 autorów, zawierających w sumie 368 zdjęć zakwalifikowało do wystawy 45 zestawów 34 autorów, składających się łącznie z 141 fotografii. Spośród zakwalifikowanych zestawów zdjęć przyznało, zgodnie z regulaminem nagrody i wyróżnienia:
I nagrodę (3.000 zł) Patrycji Mielnik z Batowic, za zestaw 3 zdjęć „Istnienie”
II nagrodę (2.000 zł) Ralphowi Gräf z Poczdamu, za zestaw 3 zdjęć „On The Way”
III nagrodę (1500 zł) Sebastianowi Szmydowi z Gorzowa Wlkp., za zestaw 4 zdjęć „Pasje”
Wyróżnienie (1000 zł) Piotrowi Perczyńskiemu z Lublina, za zestaw 3 zdjęć „Autografy”
Dyplom Honorowy Rady Artystycznej Związku Polskich Artystów Fotografików Januszowi Wojewodzie z Rzeszowa, za zestaw 3 zdjęć „To J.”
Autorzy prac prezentowanych na wystawie XXXVII Konfrontacji Fotograficznych:
Bogusław Biegowski, Poznań, „Tryptyk morski“ ; Bogdan Borowczyk, Gorzów Wlkp., „W wiejskim rytmie oczepin” ; Dariusz Dart Chojnacki, Kalisz, „Figuracje”, ”Uroczystość” ; Marek Cieszkowaki, Berlin, „Auschwitz–Birkenau anno 2013”, ”Twarze z kiermaszu“ ; Iwona Czerniak, Wrocław, „Zabawa w chowanego” ; Ralph Gräf, Poczdam, „On The Way”, „Vienna In Motion”, “The Traveller” ; Anna B. Gregorczyk, Poznań, „Archimetrie” ; Piotr Grochala, Warszawa, ”W czerwieni”, „Pionowo” ; Krzysztof Grygiel, Gorzów Wlkp., „Mimika”, „Przywileje rozkoszy“ ; Anna Jakubowska, Gdańsk, „Pix”, „Chodząc po wodzie” ; Artur Jastrzębski, Tychy, „Wielka woda w Paprocanach”, „Struktury czasu” ; Zofia Kawalec–Łuszczewska, Piła, „Grafiki znalezione” ; Jan Kozakowski, Częstochowa, „Moje miasto”; Kazimierz Król, Zdroisko, „Obrazki czasów wspomnień” ; Hans Joachim Kühn, Berlin, „Schnitt flachen“ ; Micaela Lucas, Berlin, „What happened? ” ; Monika Łuczak, Gorzów Wlkp., „xxx” ; Krzysztof Maksym, Gorzów Wlkp., „Troista struktura umysłu”, „Tele-wizja” ; Weronika Markiewicz, Lublin, „Przeźroczystość” ; Zbigniew Meissner, Gorzów Wlkp., „Mauzoleum“ ; Patrycja Mielnik, Batowice, „Istnienie“ ; Eugeniusz Nurzyński, Gdańsk, „Misterium” ; Grzegorz Pawlak, Lublin, „Lublin w oczach kamienic” ; Piotr Prerczyński, Lublin, „Autografy” ; Tomasz Rozenberg, Toruń, „Lęk“ ; Piotr Spek, Dolaszewo, „Transrothko - przeniesienia” ; Agnieszka Szafirska, Rzeszów, „Kubistyczne oberki” ; Sebastian Szmyd, Gorzów Wlkp., „Pasje” ; Marcin Szołtysek, Rybnik, „Mistrzostaw”, „Meta/fizyka” ; Anna Toch, Lądek Zdrój, „Pory roku” ; Andrzej Witczak, Lipki Wielkie, „To co nam zostało” ; Janusz Wojewoda, Rzeszów, „To J. ” ; Mieczysław Wroński, Stalowa Wola, „Oblicza sacrum“ ; Izabela Zielińska, Łódź, „Parasole”, „Księżyce”.
Konfrontacje Fotograficzne to bodaj najstarszy odbywający się nieprzerwanie konkurs fotograficzny, o zasięgu przekraczającym granice Polski. Konkurs z bogatą historią, w którym zarówno po stronie uczestników, jak i jurorów, wielokrotnie brały udział znakomitości środowiska fotograficznego. Znaczącym, jak się wydaje, wyzwaniem dla uczestników konkursu, jest wymóg przedstawienia zestawu co najmniej 3 prac. Premiuje on realizacje przemyślane, wykonane w sposób konsekwentny oraz ze świadomością prawideł rządzących narracją i budowaniem cyklu. Jedno dobre zdjęcie może być efektem szczęśliwego zbiegu okoliczności, natomiast formuła zestawu z jednej strony bezwzględnie obnaża słabe, ale z drugiej - eksponuje silne strony poszczególnych propozycji. Pierwsza nagroda przypadła Patrycji Mielnik z Batowic za zestaw 3 zdjęć, których wspólnym elementem jest postać nagiej kobiety zamkniętej w szklanym akwarium, umieszczonym inwazyjnie w przestrzeni ciekawie oświetlonego nocnego pejzażu. Prace są znakomicie zrealizowane, estetycznie wyrafinowane i odwołują się w dyskretny, ale jednocześnie zdecydowany sposób, do szeregu archetypicznych wartości oraz dychotomii, takich choćby jak wolność - ograniczenie, podmiotowość - przedmiotowość człowieka, bezbronność wobec silniejszego czy kwestia samorealizacji kobiety w otaczającym świecie. Zestaw generalnie "nieinwazyjny", ale jako całość mocny i dający duże pole do własnej interpretacji. Drugą nagrodę otrzymał Ralph Gräf z Poczdamu za barwną serię "On The Way", także posiadającą wspólny element - w postaci pary ludzi (kobiety oraz mężczyzny w czarnym kapeluszu i takimż garniturze), pokazanych w różnych przestrzeniach (plaża i brzeg morza, las, stary wiatrak w nieco surrealnym otoczeniu rozmyślnie porozstawianych dyń). Również ta propozycja jest dobrze dopracowana koncepcyjnie oraz graficznie i przede wszystkim posiada swoją fabułę. Laureatem trzeciej nagrody został Sebastian Szmyd z Gorzowa Wielkopolskiego za serię "Pasje", składającą się z portretów wykonanych konsekwentnie w tym samym planie, zbliżonym do planu amerykańskiego. Na każdym ze zdjęć charakterystycznie ubrany bohater pozuje z utensyliami - jak można się domyślać z tytułu - ilustrującymi jego pasję (poroże i broń myśliwska, paleta i pędzle, torba reporterska i aparat fotograficzny, gaźnik samochodowy). Kadrowanie jest tutaj szczególne - autor pokazuje jedynie połowę twarzy modela, eliminując oczy. Rezygnacja z pokazania "zwierciadła duszy" powoduje koncentrację na fizycznej stronie osoby oraz - szerzej - pokazanej sytuacji. Dzięki sfotografowanym rekwizytom można jednak - niejako dookoła - zajrzeć w duszę portretowanej osoby. Cykl jest spójny wizualnie, a powtarzany kadr wzmacnia wymowę każdego kolejnego obrazu. Piotrowi Perczyńskiemu z Lublina zostało przyznane wyróżnienie za cykl trzech zdjęć zatytułowany "Autografy". Fotografie te, w odróżnieniu od omówionych powyżej, są odrealnione, refleksyjne i przynajmniej w jakiejś mierze mistyczne. Oprócz nieostrej, oświetlonej jedynie we fragmencie twarzy, obrazy są "podpisane" lub wręcz "opisane" światłem. Lightpainting został tutaj wykorzystany jako integralny element opowieści, silnie skorelowany z wyrazem twarzy modela i - ogólniej - charakterem lub raczej nastrojem zdjęcia. Janusz Wojewoda z Rzeszowa otrzymał Dyplom Honorowy RA ZPAF za zestaw "To J.". Także tutaj mamy do czynienia z autoportretem, nieco tylko odrealnionym, wykonanym w technice gumy. Zaproponowane kadry są proste, wręcz elementarne z punktu widzenia motoryki ludzkiej twarzy. Podkreślić należy bardzo adekwatne wykorzystanie techniki szlachetnej, wraz z jej zredukowaną skalą tonalną. Dzięki jej połączeniu z zastosowanym rozproszonym oświetleniem można dużo łatwiej skoncentrować się na istocie przekazu i psychologicznej warstwie proponowanego obrazu. Zestaw ten przy okazji dobitnie demonstruje, że powrót do korzeni i klasycznych tematów fotograficznych może być skuteczną odtrutką na zalew zdjęć, których główną zaletą jest fakt, że zostały wykonane w starych technikach. Tegoroczna, trzydziesta siódma już edycja, mimo nieco mniejszej w porównaniu z poprzednimi Konfrontacjami liczby uczestników i zgłoszonych zestawów, okazała się obfitować w interesujące, znakomicie wykonane prace, a werdykt jury był niemal jednogłośny.
Sławomir Tobis