Gołoborze – dialog współczesnych fotografów z mistrzami Kieleckiej Szkoły Krajobrazu
Galeria Dolna Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach, ul. Kapitulna 2
Współorganizator: Fundacja im. Kieleckiej Szkoły Krajobrazu. Kurator: Stanisława Zacharko-Łagowska
Wernisaż w piątek 5 listopada o godz. 18:00, ekspozycja do 3 grudnia 2021
Czworo fotografików: Małgorzata Sajkiewicz-Kręt, Stanisława Zacharko-Łagowska, Andrzej Łada i Krzysztof Zając fotografowało gołoborze podczas pleneru zorganizowanego na Łysej Górze (Łyścu) w Świętokrzyskim Parku Narodowym. „Z obszernych zestawów fotografii, stworzonych w ciągu trzech dni: 8, 9 i 10 lipca 2020 roku, powstała fotograficzna opowieść o tym niezwykłym miejscu. Opowieść – która ma, podobnie jak w założeniach Kieleckiej Szkoły Krajobrazu, wymiar zarówno artystyczny, jak i dokumentalny. Przedstawiamy ją Państwu w formie wystawy „Konteksty: Gołoborze 2020” oraz, poszerzającego ją, wydawnictwa pod tym samym tytułem. Składa się ona z wielkoformatowych fotografii, zestawionych z archiwalnymi oryginalnymi fotografiami artystów Kieleckiej Szkoły Krajobrazu, pochodzącymi ze Zbiorów Fotografii BWA w Kielcach: Pawła Pierścińskiego, Jana Siudowskiego (spoza kręgu KSK), Jerzego Kamody, Jana Spałwana i Jerzego Mąkowskiego. Jej celem jest zarówno przypomnienie i chęć utrwalenia wielkich dokonań artystów Kieleckiej Szkoły Krajobrazu, jak i ich kontynuacja w dziele dokumentowania i twórczej interpretacji unikatowego krajobrazu Ziemi Świętokrzyskiej” – napisała we wstępie do katalogu kurator wystawy i dyrektor BWA Stanisława Zacharko-Łagowska.
Kielecka Szkoła Krajobrazu to, z jednej strony, charakterystyczny, nowatorski sposób fotografowania krajobrazu (nazwany tak przez Jana Sunderlanda w 1963 roku na I Biennale Krajobrazu Polskiego, na określenie fotografii kieleckich artystów wyróżniających się jednorodną stylistyką), a z drugiej - grupa kieleckich fotografików, którzy wieloletnią, wspólną pracą, tenże kanon stworzyli. Zarówno styl, jak i grupa Kielecka Szkoła Krajobrazu (nieformalna), kształtowały się powoli przez lata wspólnej pracy, tak artystycznej, jak i społecznej - na rzecz promowania fotografii. Rokiem uznawanym za początek jej funkcjonowania jest 1955 - rok założenia Oddziału Kieleckiego Polskiego Towarzystwa Fotograficznego. Od początku niekwestionowanym liderem, organizatorem wszelkich działań i wystaw, autorem większości wstępów do katalogów oraz teoretykiem, który precyzyjnie sformułował wszystkie zasady artystyczne, warsztatowe i estetyczne fotografii KSK był Paweł Pierściński.