Organizator: Leica Camera AG, Solms, Niemcy
Leica Oskar Barnack Award 2014 - Martin Kollar
Leica Oskar Barnack Newcomer Award 2014 - Alejandro Cegarra
Wręczenie nagród odbędzie się 9 lipca 2014 podczas Spotkań w Arles
W miniony weekend zostały ogłoszone wyniki prestiżowego konkursu Leica Oskar Barnack Award 2014.
Martin Kollar, urodzony w byłej Czechosłowacji, został nagrodzony tą prestiżową nagrodą za projekt fotograficzny „Field Trip” wykonany w Izraelu.
Nagrodę Newcomer Award 2014 otrzymał Alejandro Cegarra z Wenezueli.
Jego „The Other Side of the Tower of David” opowiada o 2500 nielegalnych lokatorów rozpadającego się wieżowca w Caracas w Wenezueli.
W 2014 roku Leica Camera AG świętuje 100-leice fotografii Leiki. Z tego powodu wartość nagród pieniężnych w konkursie Oskar Barnack Award została podwojona. Martin Kollar, zwycięzca głównej nagrody Leica Oscar Barnack Award, otrzyma 10.000 euro oraz aparat M i obiektyw (o wartości 10.000 euro). Alejandro Cegarra, jako zwycięzca kategorii Newcomer otrzyma 5 000 euro oraz aparat Leica M z obiektywem.
Rozdanie nagród nastąpi 9 lipca 2014 podczas znanego od dziesięcioleci festiwalu fotograficznego Rencontres d’Arles w Arles (południowa Francja). W specjalnym wydaniu LFI ukażą się zdjęcia obu zwycięzców, wraz z wywiadem i informacjami na ich temat. Dodatkowo, po raz pierwszy zostanie przyznana nagroda publiczności. Zwycięzca, Tadas Cerniauskas („Comfort Zone“) został wybrany spośród 50 najlepszych zgłoszeń w głównej kategorii i około 20 najlepszych w kategorii newcomer poprzez darmowe głosowanie na platformie I SHOT IT - wiodącej stronie z konkursami fotograficznymi.
Leica Gallery Warszawa zaprezentuje prace laureatów nagrody z poprzedniego roku - Evgenia Arbugaeva z projektem "Tiksi" oraz Ciril Jazbec z "Waiting to move" - na nadchodzącym Fotofestiwalu w Łodzi (5-15 czerwca 2014) oraz w galerii na Mysiej 3 (23 czerwca - 8 sierpnia).
Więcej informacji o ubiegłorocznych laureatach na stronie Leica Camera.
Zdjęcia z portfolio „Field Trip” zostały wykonane jako część projektu „The Places”, dokumentującego Izrael i Zachodni Brzeg, gdzie Martin Kollar pracował razem z dwunastoma uznanymi fotografami z różnych krajów. Celem projektu było przedstawienie różnorodności tego miejsca na ziemi oraz zilustrowanie wielowymiarowej sytuacji regionu. Dla Kollara czas spędzony w Izraelu przywołuje wspomnienia z komunistycznej Czechosłowacji. Przeszukiwania obywateli, aresztowania są częścią codzienności obywateli Izreala. Ludzie żyją w ciągłym strachu przed inwigilacją. Kollarowi udało się uchwycić zarówno sceny z codziennego życia, jak i absurdalne czy humorystyczne sytuacje. Jego portfolio jest zróżnicowane pod względem wizualnym, zawiera różne tematy – od dokumentacji obecności wojsk na Zachodnim Brzegu aż po krajobrazy, dziką naturę oraz portrety ludności. Uchwycone sceny są zarówno banalne, absurdalne i komiczne, a czasami tragiczne. Kollar dokumentuje rzeczy dziwne i niełatwe, które stały się normalnością, tym samym przedstawia traumę panującą wśród żyjących tam osób. Pozornie zdjęcia te mogą być pokazywane samodzielnie, ale jest wśród nich wiążący element: wszechobecne napięcie. Wydaje się, że wojsko występuje w każdej sferze życia. Ciężko stwierdzić, gdzie kończą się strefy militarne, a gdzie zaczyna zwykłe cywilne życie.
Martin Kollar urodził się w 1971 roku w Żylinie (Słowacja). Studiował na Wyższej Szkole Sztuk Scenicznych w Bratysławie. Po studiach rozpoczął pracę jako fotograf i operator kamery. Jego projekty fotograficzne były pokazywane na całym świecie, m. in. w Maison Européenne de la Photographie w Paryżu, Muzeum Sztuki Współczesnej w Szanghaju oraz podczas Miesiąca Fotografii w Krakowie. Był również wielokrotnie nagradzany, zdobył m. in. Fuji Film Euro Press Photo Award oraz honorowe wyróżnienie w Leica Oskar Barnack Award 2004.
Alejandro Cegarra, młody fotograf z Wenezueli, w swoim projekcie zatytułowanym „The Other Side of the Tower of David”, pokazuje życie nielegalnych mieszkańców w Caracas. Budynek Centro Financiero Confinanzas został zbudowany z przeznaczeniem komercyjnym: jako siedziba główna jednego z ważniejszych w kraju banków, kompleks biur oraz hotel. W tej chwili opuszczona budowla jest znana jako Torre de David (Wieża Dawida) i mieszka tam około 2000 – 2500 nielegalnych lokatorów. Budowę wieżowca rozpoczął inwestor David Brillembourg w 1990 roku. Od jego imienia powstał przydomek Wieża Dawida. Nieukończony drapacz chmur ma 45 pięter i 192 metry wysokości. Prace zostały wstrzymane w 1994 roku z powodu kryzysu ekonomicznego oraz śmierci Davida Brillembourg. Pierwsi nielegalni mieszkańcy ze slumsów wprowadzili się do budynku w październiku 2007 roku. Stopniowa migracja sprawiła, że coraz więcej osób zasiedlało się w pustych kondygnacjach i korzystając z prowizorycznych materiałów zamieniali puste przestrzenie w swoje apartamenty. Osoby postronne rzadko mają szansę zobaczyć, co obecnie dzieje się wewnątrz murów budynku, który ma reputację wylęgarni przestępców. Fotograf był zaskoczony, jak otwarcie przyjęli go Ci ludzie i pozwolili mu na wgląd w ich prywatne życie. Alejandro Cegarra przedstawia inną perspektywę mieszkańców spragnionych normalności i akceptacji ze strony społeczeństwa. Czarno-białe fotografie ukazują ich potrzebę przynależności i posiadania bezpiecznego miejsca do życia. Pragnienie, którego do tej pory Wenezuela nie mogła spełnić. Dla mieszkańców wieża jest nie tylko schronieniem i domem, ale także symbolem ich rewolucji przeciwko korupcji i pomnikiem sprzeciwu dla miejscowego establishmentu. Budynek Centro Financiero Confinanzas miał być symbolem gospodarczej metropolii o światowym znaczeniu i punktem orientacyjnym miasta. Teraz wskazuje tylko na zaniedbania poczynione przez państwo.
Alejandro Cegarra (urodzony w 1989 roku) po studiach z fotografii i marketingu pracował w sektorze reklamowym. Następnie rozpoczął pracę jako fotoreporter dla Ultimas Noticias – największej codziennej gazety w Wenezueli. Obecnie pracuje dla “Associated Press” w Caracas.