Autorzy: Wojciech Beszterda / Rafał Łuszczewski / Marta Mrówka
Galeria Gaude Mater w Częstochowie, ul. Dąbrowskiego 1
Wernisaż w sobotę 13 października o godz. 17:00, ekspozycja do 17 listopada 2018
Organizatorzy: OPK Gaude Mater w Częstochowie i Stowarzyszenie Magnus Ventus w Pile
Wystawa zbiorowa pt. „MADE IN PIŁA” jest prezentacją twórczości trojga współczesnych artystów (Marta Mrówka – malarstwo, Rafał Łuszczewski – malarstwo, Wojciech Beszterda – fotografia), mieszkających i tworzących w Pile. Założeniem jest przedstawienie współczesnego malarstwa i fotografii, które powstawały równolegle w Pile w ostatnich latach.
Kwintesencja
Zwięzły, techniczny tytuł wystawy Made in Piła trojga artystów: Wojciecha Beszterdy, Rafała Łuszczewskiego i Marty Mrówki, w pierwszym odczuciu wydawał mi się bardzo ogólnikowy. Wskazując na miejsce zamieszkania, traktuje o kręgach życia człowieka. O jego najbliższym, rzeczowym otoczeniu, o sytuacji przestrzennej. Kręgi zbudowane sytuacją intymną (dom z przedmiotami codziennymi), miejscem pracy, środowiskiem rodzinnym, zawodowym… Bliskość tych kręgów, wzajemne wpływy, relacje, więzi emocjonalne wskazują wyraziście na uwarunkowania „tu i teraz”.
(...) Zaskakujący zestaw twórczości trojga artystów z Piły, poprzez swoją wyrazistą odmienność artystycznych postaw, poruszył moją wyobraźnię. (...) Ślad obrazu wizualnych działań podjętych przez Beszterdę, Łuszczewskiego i Mrówkę. Obrazu wypełnionego precyzyjnie opracowaną kompozycją Marty Mrówki, rozwibrowanym rysunkowo - malarskim zapisem i temperaturą barwy antropomorficznych znaków Łuszczewskiego, achromatyczną materią fotograficznych płaszczyzn Beszterdy.
(...) Wojciech Beszterda z malarską wrażliwością sięga do idei czerni jako światła (seria Przyglądam się...). Poetycko potraktowany motyw wody i światła ujmuje swoją aurą. Pozornie abstrakcyjna powierzchnia, w swojej biologicznej nieregularności sugeruje formy natury, formy rzeczywistości. Historia teoretycznej analizy Czarnego Światła oraz fotograficzne eksperymenty Gustava Le Bony przypominają o prawdziwości przekazu Beszterdy. Medium zapisu światłem – fotografia – jest zasadniczą częścią artystycznego warsztatu Wojciecha Beszterdy.
(...) Problem przestrzeni w swoistej malarskiej polifonii jako układu znaczeń buduje również jeden z sensów obrazów Rafała Łuszczewskiego. Z wyrazistą decyzją Łuszczewski ustawia obraz jako płaszczyznę. Rozbuchane wizerunki postaci w otoczeniu kreślonych znaków ukazują przestrzeń jako tło do przedstawienia głównego tematu. Topos figury ludzkiej nabrzmiałej ludyczną eksplozją, ekspresyjnym gestem, rysunkową, pozorną nonszalancją (szczególnie w rozwiązaniach elementów anatomicznych) przypomina nam, zgodnie z założeniami transawangardy, o wartości przeżywania malarskiego obrazu. Obrazu, w którym relacja pionu i poziomu wyznacza kierunek kreowanej płaszczyzny. Dialektyka farby i koloru, malarskiego gestu i splotu faktury płótna, geometrycznych rytmów i biologicznych form są świadectwem sensu obrazu jako intymnej notacji przeżyć, emocji i refleksji w procesie poznawania rzeczywistości, w procesie poznawania samego siebie. Zagadnienie postaci w malarstwie Łuszczewskiego funkcjonuje w zaaranżowanym systemie rozmaitych znaków. Uproszczone przedstawienia roślin, geometryczne układy budują symboliczną opowieść o człowieku.
Intrygującym znakiem jest wystawa pilskich twórców. Dzieła zostały „wykonane w Pile” (Made in Piła). Najbliższe otoczenie jest miejscem rozmaitych wpływów, które bezpośrednio oddziałują na człowieka. Powstające kręgi wzajemnych relacji budują złożone struktury. Jednak lokalne kręgi nie stanowią pojęcia zamkniętego. Przekraczanie granic otaczającej rzeczywistości ma swoje odzwierciedlenie w nowym definiowaniu obrazu. Artystyczne realizacje Wojciecha Beszterdy, Rafała Łuszczewskiego i Marty Mrówki wywodzące się z indywidualnego spojrzenia, uwypuklają sens trwania obrazu. Forma obrazu jako takiego, technologia, nieustannie podlega przeobrażeniom. Granice pojęcia obrazu ulegają zmianom. Niezmienna jednak pozostaje szansa, aby obrazem sformułować gauguinowskie pytanie: Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy?
Wystawa Made in Piła jest wymowną próbą rozstrzygnięć rudymentarnych pytań
istniejących nie tylko w sztuce, ale i w życiu.
Marek Haładuda, Poznań, sierpień 2018 [Fragmenty z tekstu w katalogu wystawy]
Tam, gdzie świat nie ma początku i nie będzie miał końca
Otacza mnie mgła. Sam już nie wiem, czy są to opary realne – dym kadzideł, smog lub para wodna… Może raczej czyjeś emocje? Albo znów pytania o naszą ludzką naturę. Czymkolwiek jest to zjawisko, brnę przez nie powoli. Niemal rękoma przedzierając się przez gęste powietrze. Trochę też, jakby przez nie płynąc. Mijają mnie jacyś ludzie. Ci bardziej wyraźni wydają się być bliżej. Ci ledwie zarysowani są jakby odlegli. Tak tłumaczy to mój mózg, fizyka postrzegania. Tak uczyli mnie w szkole i takie doświadczenie sam zdobywałem przez lata. Ale czy rzeczywiście świat, a szczególnie mijany przeze mnie człowiek ma aż tak proste, tak wytłumaczalne przełożenie? (…) Czy mamy być jedynie wyrazistym portretem?
Oh, to zdaje się, już mam odpowiedź na pytanie, przez jakiego typu mgławicę się przedzieram. Ale dobrze. Otulony tymi pytaniami, niby płaszczem chroniącym przed chłodem szarych obrazów, mogę przyjrzeć się tym obcym ludziom. (…) Tam, gdzie nie ma prostej do odczytania mimiki twarzy, gdzie nie ma grymasu ust i wyrazistości oczu, tam zaczyna się poszukiwanie. Znaczenie zaczyna mieć poza, ułożenie dłoni. Czasem muszę do tej dłoni zbliżyć się tak bardzo, że mgła zanika. (...)
Sobiesław Kolanowski, 2018 [Fragmenty tekstu o obrazach Marty Mrówki]
Wojciech Beszterda – absolwent Liceum Plastycznego w Gdyni oraz Wydziału Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Od 1990 należy do Związku Polskich Artystów Fotografików. Członek Rady Artystycznej ZPAF w Warszawie. Autor wystaw indywidualnych oraz uczestnik ponad 200 wystaw zbiorowych w kraju i za granicą (Algieria, Austria, Dania, Holandia, Niemcy, Litwa, Słowacja, Włochy). Laureat nagród w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach, m.in.: Grand Prix XIV Biennale Krajobrazu Polskiego w Kielcach, wyróżnienie na 9. International Biennial of Miniature Art w Częstochowie.
Twórca i współorganizator wystaw, m.in.: „Wymiary czasu i przestrzeni”, BWA Piła, 2013; „Anastazy B. Wiśniewski – Przystanek na żądanie”, BWA Piła, 2015. Kurator kilku z Interdyscyplinarnych Spotkań Twórców, m.in.: „Między nami” (2009), „Razem / osobno” (2010), „Ślad”, BWA Piła, 2016.
W 2010 ukazała się książka dotycząca jego twórczości - "Wyprawa za horyzont", a w roku 2015 monograficzna publikacja „Anastazy B. Wiśniewski – Przystanek na żądanie”, której Beszterda jest współautorem, wspólnie z L. Duszką-Kołczem i W. Kanickim.
Od 2003 roku prowadzi Galerię w pilskim Muzeum S. Staszica, w której zaprezentował ponad 100 wystaw indywidualnych i zbiorowych artystów z Polski i zagranicy.
Ostatnie wystawy:
2018:
▻ „JAZZ-FREE-PHOTO" - wystawa poplenerowa, Stara Galeria ZPAF, Warszawa ;
Galeria 5 - Katowice Miasto Ogrodów, Katowice ; Salon Artystyczny, Chodzież
▻ „Luftlinie" - wystawa międzynarodowa, Kunstmuseum Ahrenshoop, Niemcy
▻ „Pomiędzy” - wystawa indywidualna / koncert skrzypcowy Sebastiana Czaji,
Galeria na Starym Rynku, Ujście
2017:
▻ „Z Kolekcji BWA - malarstwo / grafika / fotografia” - Galeria BWA, Piła
▻ „Sztuka z Piły w 14 odsłonach" - Galeria Sztuki Współczesnej, Włocławek
▻ „Przestrzenie” - wystawa 5 autorów, Galeria "Ratusz", MBWA, Leszno
▻ „Po drugiej stronie” - W. Beszterda / S. Czaja / W. Kowaliński - Galeria Miejska, Mosina
▻ „Konfrontacje Sztuki” - wystawa pokonkursowa, Galeria „Test”, Mazowiecki Instytut Kultury, Warszawa
▻ „Fotofonemy” - wystawa indywidualna z koncertem skrzypcowym Sebastiana Czaji,
Galeria "Refektorium Sztuki", Stary Klasztor, Marianowo
2016:
▻ „Tabu” - w ramach projektu Kopalnia obrazu, Galeria "Fabularna", Katowice
▻ „Pokaz roboczy” – wystawa indywidualna, Galeria BWA
▻ „Moje... ” – wystawa indywidualna, Galeria „Test”, Mazowiecki Instytut Kultury, Warszawa
▻ „Miniatura” – 9. Międzynarodowe Biennale Miniatury – wyróżnienie, Galeria Gaude Mater,
Częstochowa, Galeria Fotografii Miasta Rzeszowa, Rzeszów, Galeria Muzeum Staszica, Piła ;
PKZ, Dąbrowa Górnicza
▻ „Ślad” – 39. Interdyscyplinarne Spotkanie Twórców – wystawa poplenerowa, Galeria BWA, Piła
▻ „Projekt 966” – Muzeum Uniwersyteckie UMK, Collegium Maximum, Toruń ;
Pałac Lubostroń ; Galeria "Wieża ciśnień", Konin ; Galeria "Beczkownia", Włocławek ; BWA, Piła
▻ ART 2016 - doroczny przegląd środowiskowy, BWA, Piła
Rafał Łuszczewski – ur. w 1969 roku w Złotowie. Zajmuje się malarstwem i grafiką użytkową.
Z Piłą związany jest miejscem zamieszkania od 1976 roku.
1989 - dyplom z fotografii – Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni-Orłowie
1990-1995 - studia na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby, PWSSP w Poznaniu
1995 - dyplom z malarstwa (pracownia prof. J. Kałuckiego), PWSSP w Poznaniu
1990-1993 - działania artystyczne w Grupie Twórczej „Wspaniali i Lubiani”
(T. Czyżewski, T. Lietzau, R. Łuszczewski) – performance, happening, malarstwo, rysunek
Ważniejsze działania Grupy „Wspaniali i Lubiani”:
▻ 1992 - „Adopcja przestrzeni" - akcja, wystawa - Stara Przepompownia, Piła ; akcja, kilka wystąpień
pod rondem Kaponiera, Poznań ; „Komercja i desperacja" - koncert, Olsztyn
▻ 1993 - „Adopcja przestrzeni" - akcja, Klub Studencki Bratniak, Poznań ; Juwenalia w Poznaniu - koncert ; Koncert w Auli ASP w Poznaniu ; Akcja dla „Międzynarodowej grupy plenerowej”, Skoki ; Akcja – „Malowanie statku”, FAMA, Świnoujście ; Akcja „Ziemia”, Poznań ; Akcja – „Palenie własnych prac nad Wartą”, Poznań
Inne:
▻ 1990-1993 - Próby muzyczno-etniczne (z różnymi muzykami na terenie Polski)
▻ 1992- Wywiad w Radiu Merkury, Poznań
▻ Fragmenty sesji nagraniowych na archiwalnej stronie Grupy
Wystawy (wybór):
▻ 1993 - Wystawa malarstwa studentów PWSSP w Poznaniu, Galeria BWA, Sopot
▻ 1993 - Wystawa malarstwa wybranej grupy studentów PWSSP w Poznaniu, Galeria Arsenał - BWA, Poznań
▻ 1995 - „Promocje” – indywidualna wystawa malarstwa, Galeria BWA, Piła
▻ 2011 - „Razem-Osobno” – 34. Interdyscyplinarne Spotkania Twórców - 2010, Galeria BWA, Piła
▻ 1995-2017 - Salon Pilski – ART… – doroczne pilskie prezentacje środowiskowe, Galeria BWA, Piła
▻ 2013 - „Sezony…” - wystawa indywidualna, Galeria Muzeum Staszica, Piła
▻ 2014 - „Ucieleśnienie” – wystawa zbiorowa, Kielce
▻ 2014 - „Ucieleśnienie” – spotkanie na finiszu, wykład – Kutno
▻ 2014 - „Malarstwo: subiektywne spojrzenie”, spotkanie autorskie, BWA, Piła
▻ 2014 - Galeria „Centralne OKO” – indywidualna wystawa malarstwa, Poznań
▻ 2015 - „Znamię” - indywidualna wystawa malarstwa, BWA, Piła
▻ 2016 - „pozaPoznaniem” – indywidualna wystawa malarstwa, Galeria „Centralne OKO” Poznań
▻ 2017 - Konin 2017 – wystawa zbiorowa, Galeria „Wieża Ciśnień", Konin
Marta Mrówka – ur. w 1981 roku w Pile. W roku 2009 uzyskała dyplom z malarstwa w pracowni
prof. A. Leśnika - Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Wydział Edukacji Artystycznej.
Mieszka i pracuje w Pile. Od 2017 należy do Stowarzyszenia Magnus Ventus. Od 2018 prowadzi "Rezerwat Sztuki" w Pile. Na wystawie w Częstochowie prezentuje prace z cyklu
„Tam, gdzie świat nie ma początku i nie będzie miał końca”.
Wystawy:
▻ 2017-2009 - Interdyscyplinarne Spotkania Twórców – BWAiUP w Pile
▻ 2017-2008 - Salon Pilski BWAiUP w Pile
▻ 2016 - „Malarstwo figuratywne” – BWAiUP w Pile
▻ 2014 - „Kostiumy cielesności” – indywidualna wystawa malarstwa – Galeria Muzeum S. Staszica w Pile
▻ 2013 - „XIV Międzynarodowe Spotkanie Artystów’’, Marianowo 2013
▻ 2012 - „Salon Wielkopolski 2012”, MCK Czarnków
▻ 2011 - „Salon Pilski 2010” TDK Trzcianka 2011; „Kobieta twórca – kobieta temat - w malarstwie, rysunku,
grafice”, BWAiUP w Pile ; „Zusammen-getrennt”- Interdyscyplinarne Spotkania Twórców,
BWA w Pile ; Kunsthalle, Willingshausen, Niemcy
▻ 2010 - „Między nami” – BWA w Pile, Homberg, Niemcy ;
„Z kolekcji pilskiej – malarstwo, rysunek, grafika”, BWA w Pile
▻ 2007 - „Horyzont człowieka”, Galeria "Labirynt" w Pile
▻ 2005 - III Biennale Sztuk Wszelakich - Tarnowskie Klimaty 2005, „Akty-Akty”, BWA w Tarnowie