Galeria Piekary, CK Zamek, Dziedziniec Różany, ul. Św. Marcin 80/82, Poznań
Wernisaż w piątek 7 czerwca o godz. 19:00, ekspozycja do 20 września 2013
Fotografie powstały w latach 2005-2013 podczas podróży Magdy Hueckel i Tomasza Śliwińskiego po Afryce (m.in. Algieria, Benin, Demokratyczna Republika Konga, Etiopia, Kenia, Lesotho, Mali, Maroko, Republika Południowej Afryki, Rwanda, Senegal, Suazi, Tanzania i Uganda). Podczas tych licznych podróży powstał subiektywny „zapis fotograficzny” artystki, w którym obrazy pustki, porzuconych, zapomnianych i zrujnowanych miejsc przeplatają się z ujęciami rozkładającej się zwierzęcej materii organicznej, usychającej roślinności - materii, z której „ucieka” życie. Obrazy te, podzielone zostały przez artystkę na kilka grup, które tworzą rodzaj wizualnej opowieści, rozpoczynającej się Prologiem (Anima | Peregrinatio) i zakończonej Epilogiem (Anima | Arche), jak w antycznym dramacie greckim. Tytuł wystawy ANIMA nasuwa również skojarzenia z łacińskim określeniem duszy, pojmowanym przez Lukrecjusza jako dusza biologiczna.
Autorska koncepcja wystawy Anima, zasadza się na oryginalnym zestawieniu kilku, jak zdawałoby się, nieprzystawalnych do siebie wątków. Po pierwsze jest próbą połączenia osobistego spojrzenia Przybysza - Fotografa, wywodzącego się z kręgu kultury europejskiej, na egzotyczne kraje o odmiennych tradycjach. Artystka szuka jednak uniwersalnego przekazu tej „Inności”, poprzez podjętą tematykę i sposób jej pokazania. Pustka, śmierć, rozkład, rytuał, chęć wizualizowania sfery sacrum i „poszukiwania” tegoż aspektu w „materialnym” świecie, zdają się przede wszystkim interesować artystkę. Rozmaitość wierzeń Czarnego Lądu - szczególnie symbolika związana z tradycją religii animistycznych/pierwotnych w tym rytuałami voodoo, fascynuje artystkę, która uwiecznia miejsca naznaczone sferą sacrum. Zaskakujące zbliżenia materii - egzotycznej roślinności, szczątków zwierzęcych, wizerunków totemów i fetyszy, ukazane wyludnione krajobrazy, nie pozwalają na konkretną identyfikację miejsca, stanowią o nadrzędności idei nad uwiecznianą rzeczywistością, jakby transcendentnej przewagi nieożywionego nad ożywionym, które poprzez fotografie zostaje na nowo „wrócone życiu”/„animowane na nowo”. Wszystkie fotografie ukazane w cyklu ANIMA, które artystka ułożyła w kolejne, budujące znaczenie obrazy, podzielone są na poszczególne grupy: Transformacja I, Sacrum I, Transformacja II, Sacrum II, Medium, Sacrum III, Transformacja III. Wybór obrazów, ukazanych poprzez czarno - białe medium i niuanse szarości, jakie prezentują się w przedziale od bieli do czerni, mają szczególne znaczenie w przypadku cyklu ANIMA. Rezygnując z koloru, wydobywając kontrasty i kładąc szczególny nacisk na kwestie światła i cienia, prace te, w sposób dwuznaczny, wskazują na materię (problem „struktury” ukazywanych przedmiotów, ich haptyczność, stanowiącą temat sam w sobie, wydają się kwestią istotną dla artystki). Z drugiej strony, ukazywanie świata poprzez paletę czerni i bieli, ogranicza „zaistnienie” materii i odbiera jej „rzeczowość”. A pokazanie zależności jej zaistnienia za sprawą światła stanowi odniesienie do sfery niematerialnej, kryjącej się za światem materii, co w przypadku prezentowanej wystawy nabiera szczególnej wyrazistości w próbie „udokumentowania” niematerialnego, podjętej przez Magdę Hueckel na wystawie ANIMA.
Magda Hueckel - ur. 1978. Artystka wizualna, fotografka teatralna, scenografka, podróżniczka. Absolwentka Wydziału Malarstwa i Grafiki gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Studiowała w Vysokej Skole Vytvarnych Umeni w Bratysławie (Słowacja) oraz Schule für Gestalltung w St.Gallen (Szwajcaria). W 2001 roku stypendystka miasta Sopot. W 2002 założyła duet fotograficzny hueckelserafin (wraz z Agata Serafin), który w 2004 otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Sopotu „Sopocka Muza dla Młodych Twórców”.
W 2009 otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2002 współpracuje z Tomaszem Śliwińskim w zakresie fotografii oraz realizacji filmów (w 2011 film Klątwa otrzymał wyróżnienie na festiwalu Etiuda & Anima w Krakowie). Współpracuje z Nowym Teatrem Krzysztofa Warlikowskiego, jest związana z Galerią Piekary (Poznań), Galerią Wanted Paris (Francja) oraz Agencją Millennium (Wielka Brytania). Brała udział w kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych na całym świecie. Obecnie mieszka i pracuje w Warszawie, jest członkiem Okręgu Warszawskiego ZPAF.
Więcej informacji na autorskiej stronie: www.hueckel.com.pl
Ostatnie wystawy indywidualne: 2013 - Anima, Galeria Piekary, Poznań ; 2011 - Oddaj mi moja traumę… (razem z Grażyną Tereszkiewicz), Galeria Pusta, Katowice ; Cykl REM, Galeria Strefa A, Kraków ; Kompozycje (Lód), Gdańska Galeria Miejska 2, Gdańsk ; Transgresja (razem z georgią Krawiec), Galeria FF, Fotofestiwal 2011, Łódź ; 2010 - Kompozycje (Lód), Galeria Fotografii pf, Poznań ; Autoportrety emocjonalne, Stara Galeria ZPAF, Warszawa ; Calmed self-portraits, Fotohuset, Kristiansand, Norwegia ; Cykl REM, Galeria Foto Art, Częstochowa.
Ostatnie wystawy zbiorowe: 2013 - Podglądacz czy kreator?, Stara Galeria ZPAF, Warszawa ; Dekada, Galeria Piekary, Poznań ; Z drugiej strony, Galeria Szyperska, Poznań ; 2012 - Małe pranie ręczne, Galeria Sztuki Współczesnej Strefa A, Kraków ; Drżące ciało, Miesiąc Fotografii w Krakowie, Galeria Starmach, Kraków ; 2011 - Marginalność pejzażu, 7. Biennale Fotografii, Poznań ; Marginesy historii, 7. Biennale Fotografii, Poznan ; Efekt pasażu, Otwarta Pracownia, Kraków; Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk; Muzeum Górnośląskie, Bytom.