Galeria Scena, Centrum Kultury 105, Zwycięstwa 105, Koszalin
Wernisaż w piątek 6 marca o godz. 18:00, ekspozycja do 23 marca 2015
My body is not a cage / Moje ciało nie jest klatką
[parafraza tytułu piosenki Petera Gabriela pt. My body is a cage]
Pierwsza prezentacja w Koszalinie prac znanego wrocławskiego artysty zaliczanego do nurtu gender, który w swoich stylizowanych fotografiach wciela się w ikony kobiecego piękna odwołując się do stylistyki malarstwa barokowego, portretów hollywoodzkich gwiazd filmowych i modelek.
Jednak w ostatnim cyklu fotograficznym zatytułowanym „Człowiek – dzieło sztuki” (2013) Osika pokazuje wystylizowane portrety osób niepełnosprawnych. Do współpracy przy projekcie Osika zaprosił m. in. Sylwię cierpiącą na artrogrypozę, Aldonę, która urodziła się bez rąk i jednej nogi, sparaliżowanego Michała, który porusza się na wózku inwalidzkim. W cyklu jest również autoportret artysty jako osoby o cechach androgynicznych - przewrotna sugestia, że również on należy do społeczności naznaczonej ułomnością.
Artysta fotografował swoich modeli w warunkach domowych, a następnie tak wykonane zdjęcia poddawał obróbce cyfrowej. Zmodyfikował tło, natomiast sylwetki postaci wystylizował w manierystyczny sposób wydłużając kończyny i wprowadzając nienaturalne proporcje. Bohaterzy fotografii jawią się teraz jako fantazmaty czy fantomy - wytwory wyobraźni albo niepokojące przywidzenia. Specyficzny modelunek ciała i charakterystyczne gesty mogą odwoływać się także do malarskich przedstawień religijnych, szczególnie Wniebowstąpienia. Jest ono znakiem, że czas życia w ograniczeniach własnej cielesności dobiega końca.
Ciało niedoskonałe, niezgodne ze współczesnymi, powszechnymi kategoriami piękna jest skutecznie wypierane przez społeczeństwo poza nawias widzialności. Osika unaocznia cielesne dysfunkcje i ułomności, zestawiając je z komputerowo zmodyfikowanymi wizerunkami, które mogą uchodzić we współczesnym pop-kulturowym świecie za doskonałe. W istocie jednak dłuższy ogląd prowokuje pytanie: Czy te sztucznie wymodelowane ciała z perfekcyjnie rzeźbionymi torsami, nie jawią się jako zunifikowane, pozbawione cech własnych i w gruncie rzeczy zdeformowane?
Wszak idealizacja jest także rodzajem deformacji. […]
Sylwia Czubała - więcej na stronie Galerii Scena
Maciej Osika (1981, Wrocław) - ukończył Wydział Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego na Akademii Sztuk Pięknych w rodzinnym mieście. Ma w swoim dorobku wystawy indywidualne i zbiorowe, a wśród nich tak ważne, jak „Miłość i demokracja” (Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, 2006), Ars Homo Erotica (Muzeum Narodowe w Warszawie, 2010). Jego zdjęcia znajdują się m. in. w Kolekcji Sztuki Grażyny Kulczyk w Poznaniu i Dolnośląskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych.