Negocjowanie tożsamości. Między realnym a wirtualnym w fotografii XXI wieku
Galeria FOTO-GEN Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego, pl. bpa Nankiera 8, Wrocław
Wernisaż w piątek 24 sierpnia o godz. 18:00, ekspozycja do 12 października 2018
Negocjowanie tożsamości. Między realnym a wirtualnym w fotografii XXI wieku.
Artyści: Kamila Rosińska (PL/UK), Michaela Spurna (Cz), Simon Crofts (UK), Ji Hyun Kwon (Korea, Germany), Sylwia Kowalczyk (PL/UK), Tadeusz Prociak (PL), Leszek Żurek (PL), Magdalena Samborska (PL), Krzysztof Ligęza (PL)
Pokazowi towarzyszy katalog z tekstem kuratora - Krzysztofa Jureckiego pt. Nie tylko o tożsamości…
Galeria FOTO-GEN we Wrocławiu zaprasza na wernisaż wystawy pt. Negocjowanie tożsamości. Między realnym a wirtualnym w fotografii XXI wieku. Wystawa konfrontuje ze sobą różne najnowsze sposoby wypowiedzi, od fotografii analogowej, poprzez fotokolaż, po fotomontaż komputerowy i panoramy fotograficzne. Zadaje pytanie, czy we współczesnej praktyce ważna jest kategoria dokumentu i mimesis, czy też techniki oparte na różnorodnym montażu?
Międzynarodowa ekspozycja około siedemdziesięciu prac, także wideo, której kuratorem jest krytyk dr Krzysztof Jurecki, analizuje problematykę tożsamości artystycznej w różnych jej aspektach: od odkrywania waloru metafory teoretycznie prostego i archaicznego świata (Simon Crofts), bądź zglobalizowanego (Tadeusz Piotr Prociak), do patrzenia na jego rozwój przez pryzmat dziecka (Michaela Spurna). Inaczej ten problem analizuje Kamila Rosińska, która szuka swego ocalenia w afrykańskim animizmie czy Ji Hyun Kwon badająca problem „winy” różnych kulturowo ludzi. Także neofeminizm (Magdalena Samborska) odnosi się do kategorii tożsamości, ale na innej zasadzie, wykorzystując maskowanie jednostkowej osobowości, co nieobce jest zacieraniu pamięci, a więc i tożsamości w pracach Sylwii Kowalczyk. W stronę fotografii imaginatywnej, odwołującej się do tradycji dokumentu, zmierza od lat Leszek Żurek poruszający problem zacierania się tożsamości lokalnej. Krzysztof Ligęza dokumentuje obyczajowość i żywotność autentycznego kultu religijnego na Podkarpaciu (przydrożne kapliczki), wyznaczając w ten sposób lokalne „osie świata”.
Ekspozycja potwierdza popularną tezę, że dla oblicza współczesnej kultury definiowanie tożsamości jest w dalszym ciągu bardzo ważnym problemem. Bez niego znikają takie określenia, jak naród i społeczeństwo, a w dalszej konsekwencji sztuka. Dla najnowszej praktyki ważna jest zarówno dokumentalna w formie kategoria mimesis, tzw. techniki alternatywne, jak i wszelkie metody montażu. Najnowsze pole fotografii jest bardzo urozmaicone, co ma zalety, ale także aspekty negatywne, być może prowadzące do pauperyzacji fotografii artystycznej zamieniając ją w trywialną rozrywkę, czemu ideowo przeciwstawia się ta ekspozycja. Warto zaznaczyć, że wystawa ma swoją określoną dramaturgię. Rozpoczyna ją Simon Crofts „Wielkim łukiem” a kończy Krzysztof Ligęza.
Krzysztof Jurecki, kurator wystawy