Wystawa „Das Camera Obscura Prinzip” (Współczesne postawy w fotografii otworkowej)
W ramach PhotoWerkBerlin, w Kommunale Galerie Berlin, Hohenzollerndamm 176
Autorzy: Thomas Bachler, georgia Krawiec, Oliver Möst, Karen Stuke, Michael Wesely
Ekspozycja trwa od 6 lipca do 25 września 2016
Na otwartej w Berlinie wystawie „Das Camera Obscura Prinzip” pokazane są współczesne prace artystów, wykorzystujących aparaty otworkowe. Kurator Norbert Wiesneth skupił się na współczesnych nowych i eksperymentalnych postawach twóców pracujących w tej historycznej technice.
Możemy zobaczyć prace z dwóch projektów Michaela Wesely, jednego z niewielu artystów-otworkowców, którego prace znajdują się w MoMA Collection. Prezentuje on drewniane boksy, w których materiał światłoczuły jest umieszczony na ścianach bocznych - pokazujące tylko otaczającą przestrzeń, tym samym wykluczające obiekt, w stronę którego kamera została skierowana w czasie naświetlania.
Zobaczymy też film, pracę Olivera Möst, który sfilmował matówkę aparatu otworkowego, stwarzając poetyckie miniatury filmowe.
Na wystawie znajdziemy także polski akcent: dwa otworkowe projekty georgii Krawiec. Prace prezentowane jako stereoskopowa instalacja to portrety śląskich rodzeństw, podzielonych emigracją. Ale w przestrzeni galeryjnej georgia Krawiec zbudowała także wielką camerę obscura, w której zwiedzający mogą doświadczyć żywych obrazów, powstających na ścianie w zainstalowanych uprzednio ramach.
Karen Stuke użyła samochodu jako statywu i naświetliła barwne obrazy przejazdów przez tunele w różnych miejscach Europy. Specjalizujący się w eksperymentowaniu formami otworu Thomas Bachler tym razem zmienił jego formę tak, iż obrazy ściśle analogowe sprawiają złudne wrażenie zapisu cyfrowego.
Więcej o wystawie (w języku niemieckim) na stronie galerii.
