6x7 Leica Gallery, ul. Mysia 3, Warszawa, II piętro
Wernisaż w piątek 27 października o godz. 19:00, ekspozycja do 3 grudnia 2017
Galeria czynna: poniedziałek–sobota 10–20, niedziela 12–18
Już 27 października Leica 6x7 Gallery Warszawa zaprasza na otwarcie wystawy
najnowszego projektu fotograficznego Pawła Jaszczuka pod tytułem „¥€$U$”.
Ekspozycja to już druga prezentacja prac artysty w przestrzeni Leica 6x7 Gallery na Mysiej 3.
Po cyklach związanych z codziennym i nocnym życiem Japonii, „¥€$U$” jest pierwszą serią powstałą w Polsce, po powrocie artysty do kraju.
Punktem wyjścia stała się tu dokumentacja gadżetów i zabawek związanych z chrześcijaństwem,
a w szczególności ze współczesną katolicką dewocją. Od kilku lat artysta tropi te przedmioty i kupuje, głównie przez internet na popularnych stronach typu eBay, Etsy a nawet polskim Allegro. Wszystkie obiekty zostały zainscenizowane w „naturalnym” kontekście i sportretowane zgodnie z ich przeznaczeniem.
Jednym z celów jakie stawia sobie Paweł Jaszczuk jest zwrócenie uwagi na surrealizm mariażu świata kapitalizmu ze światem religii i dewocji we współczesnym świecie. Zdjęcia prezentują całe spektrum przedmiotów, od całkiem zwyczajnych jak ręcznik z podobizną Madonny czy breloczek-krzyżyk ze scyzorykiem, po bardziej niecodzienne: kaczkę do kąpieli z główką Jezusa czy żarówkę z żarnikiem w kształcie krzyża. Projekt „¥€$U$” prowokuje uniwersalne pytania o związki religii, uczuć i przedmiotów (w tym wypadku w redakcji katolickiej). Jaka jest funkcja podobizn Świętych i Boga?
Jakie są granice dewocji? Czy dewocja i świętość mogą się wykluczać?
Paweł Jaszczuk obserwuje jak symbole i znaki wraz z masową produkcją zmieniają się w dwuznaczne gadżety. Podczas gdy związane z religią relikwie to przedmioty uważane za wyjątkowe i unikatowe: są oprawione w szlachetne materiały, a ich użytek jest ograniczony do ściśle ustalonego rytuału, sfotografowane przez Jaszczuka rzeczy to relikwie „na opak”. Niejednokrotnie tandetne, przeznaczone do użytku codziennego, powielane w tysiącach egzemplarzy, łatwo można je dokupić jeśli się popsują lub zużyją. Z drugiej strony te codzienne przedmioty są bliższe człowiekowi: artysta podkreśla ich materialność, przynależność do właściciela niejednokrotnie jego intymny z nimi związek. Obiekt wyjęty z poziomu sacrum (przez jego umasowienie i użytkowość) zaczyna funkcjonować w poziomie codzienności, a co za tym idzie – w przestrzeni profanum.
Paweł Jaszczuk pochodzi z Warszawy. Z wykształcenia jest projektantem graficznym, absolwentem School of Visual Arts w Sydney w Australii. Przez wiele lat tworzył w Japonii, bacznie obserwując tamtejszą codzienność. Z tego okresu pochodzą dwa najważniejsze dotychczasowe cykle „Salaryman” i „Kinky City”, które wystawiał w Berlinie, Pekinie, Kopenhadze, Tokio i Warszawie. Brał także udział w wielu wystawach zbiorowych w Polsce i na świecie, jest autorem kilku książek w tym najnowszej „Everything I Do Is A Baloon” z 2016 roku.