Ośrodek Działań Artystycznych w Piotrkowie Trybunalskim
Galeria ODA ul. Sieradzka 8
Wernisaż w piątek 24 marca o godz.19:00, ekspozycja do 23 kwietnia 2023
Manifest. Moja koncepcja decentryzmu. Warszawa 1987.
Wszystkie istniejące dzieła sztuki, mimo ich wielkiej różnorodności, zaliczyć można do jednego kierunku - do centryzmu, którego istota polega na tym, że środek przedstawionego przez artystę przedmiotu - czymkolwiek ten przedmiot jest - zawsze zajmuje miejsce w ramach utworu.
Dla twórczości centrystycznej charakterystyczne jest dążenie do pełnej ekspozycji prezentowanego przedmiotu - niezależnie od wybranej formy. Centryzm zezwala na przedstawienie fragmentu jakiejś rzeczywistości, ale tylko w przypadku, kiedy cały przedmiot nie mieści się w ramach obrazu.
Moja koncepcja kompozycji obrazu - w odróżnieniu od omówionej kompozycji centrystycznej - nosi nazwę DECENTRYZMU. Obraz wyraża postulat decentryzmu, gdy środek przedstawionego w nim przedmiotu znajduje się gdzieś niedaleko poza ramami utworu, skąd ten przedmiot dominuje nad ukazanym otoczeniem. Taka zasada kompozycji - poprzez stworzenie napięcia miedzy ukrytym przedmiotem a widocznym tłem - pozwala wzmocnić znaczenie przedmiotu albo jego otoczenia w zależności od przypisanej im roli.
Adam Wiśniewski Snerg (www.decentryzm.com)
Piotr Wypych, urodzony w 1969 roku w Piotrkowie Trybunalskim. Z wykształcenia leśnik. Studiował grafikę w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki. Dyplom w pracowni książki u prof. Romana Banaszewskiego w 1995 r. aneks do dyplomu z fotografii - pod kierunkiem prof. Zbigniewa Zegana. Doktor nauk humanistycznych Uniwersytetu Rzeszowskiego (2013). Członek Okręgu Świętokrzyskiego Związku Polskich Artystów Fotografików, członek rzeczywisty i członek Zarządu Stowarzyszenia Historyków Fotografii. Współpracuje z Łódzkim Towarzystwem Fotograficznym. Od 1995 roku pracuje w Zespole Nadpilicznych Parków Krajobrazowych w Moszczenicy, obecnie w Zespole Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego. Od początku lat 90. XX w. zajmuje się naukowo badaniami nad małą architekturą sakralną w Polsce środkowej. Jego twórczość skupia się na fotografii pejzażu, fotografii abstrakcyjnej, fotografii architektury, dokumencie, fotografii portretowej oraz fotomontażu. Rzeźbi, rysuje i zajmuje się projektowaniem graficznym, uprawia precyzyjne ilustratorstwo atlasowe.