Fotografins Hus, Contemporary Photography Exhibition Hall Panoptikon, Slupskjulsvägen 26c, Stockholm
Wernisaż w czwartek 12 marca w godz. 17:00-19:00, ekspozycja do 25 kwietnia 2015
Współorganizator: Instytut Polski w Sztokholmie, otworzy Ambasador Polski w Szwecji - Wiesław Tarka
Po wernisażu kurator wystawy Jakub Śwircz zaprezentuje nową polską fotografię.
W galerii Panoptikon Fotografins Hus odbędzie się pierwsza indywidualna wystawa prac Anny Orłowskiej w Szwecji. Wystawa „Przeciek i inne prace” to pierwsza tak szeroka prezentacja fotografii Anny Orłowskiej poza Polską. Na ekspozycję przygotowaną przez Panoptikon, we współpracy z Instytutem Polskim w Sztokholmie, składa się ponad czterdzieści zdjęć powstałych na przestrzeni ostatnich pięciu lat.
Podczas wernisażu kurator Jakub Śwircz zaprezentuje wykład o nowej polskiej fotografii.
Let every eye negotiate for itself and trust no agent
William Shakespeare
Przeciek i inne prace
W ostatnich latach Anna Orłowska stała się jedną z najciekawszych artystek młodego pokolenia. Zajmowała się fotografią w ramach projektu Regeneration 2, realizowanego przez Musee d'Elysee w Lozannie i nowojorską Aperture Foundation, wydała książkę „My bone will knit in 30 days”.
Zdobyła również główną nagrodę na brukselskich targach Fotover, była jednym ze zwycięzców festiwalu w Heyeres, a do współpracy zaprosił ją paryski Odeon Theatre.
Wszystko to stało się możliwe dzięki rozwijaniu przez artystkę rzadkiej umiejętności tworzenia intensywnych i pięknych obrazów, które wymykają się łatwej klasyfikacji: realne – nierealne. Jej fotografie skupiają się na postaciach zatrzymanych w pół kroku lub też oczekujących na coś, lub kogoś. Często noszą znamiona rzeczywistych, podobnych do nas samych. Jednakże, po chwili obserwacji pojawiają się szczegóły i skazy, które karzą odwołać się raczej do baśni czy filmowej, zaaranżowanej sceny niż racjonalnej i szybkiej fotografii.
Dzieje się tak już przy jej pierwszym cyklu „The Day before”, którego bohaterkami są młode kobiety, uchwycone w momentach przemiany, gdy zmieniają się ich tożsamości. Za chwilę mają stać się żonami, matkami czy też kochankami. Artystka aranżując te specyficzne momenty przejścia tak by przypominały niepowstałe filmy. Kino odgrywa dla Orłowskiej zasadniczą rolę w dotychczasowych realizacjach. Kulminacją tego zainteresowania jest cykl „Przeciek”. To seria niezwykle atrakcyjnych wizualnie, perfekcyjnie skomponowanych fotografii, których nie łączy ze sobą żadna wspólna narracja. Łącznikiem jest natomiast silnie odczuwalna atmosfera niepewności i poruszenia. Nad postaciami ciąży widmo zbliżającej się katastrofy, która może nadejść w każdej chwili. Ma ona charakter raczej prywatny i będzie dotyczyć każdego z osobna. Poszczególne sceny ze względu na widoczną precyzje, należałoby nazwać raczej wyreżyserowanymi niż sfotografowanymi.
Odczytanie w pełni tego cyklu, nie byłoby jednak możliwe bez odwołania do kina Roya Anderssona. Wydaje się zasadne, by powiedzieć, że tak jak szwedzki reżyser Orłowska tworzy wizualne hybrydy. Choć powstają jako nieruchome obrazy, ich umiejętna inscenizacja i złożoność, powodują, że widz zaczyna odbierać je jako bogate w niedopowiedzenia historie, zamknięte światy, z własną grawitacją.
U autora (Pieśni z drugiego piętra) również dochodzi do skomplikowanego połączenia, które wynika z zainteresowania obrazem nieruchomym. Jego filmy są pełne spowolnienia, składają się ze scen, które tworzą oddzielne całości. Oboje również wydają się zainteresowani poszerzeniem spektrum tego, co możliwe i pewne, o intuicje, przeczucia i przedsądy. Stąd też widz może mieć podobne odczucia, oglądając prace szwedzkiego mistrza i polskiej artystki.
Wystawę uzupełnia cykl – studium relacji dwojga młodych kochanków – „Private maps”, który utrzymany jest w tym samym pełnym niedopowiedzenia i napięć stylu.
Jakub Śwircz
Anna Orłowska urodziła się w 1986 r. w Opolu.
Jej wystawy odbywały się w wielu miejscach na świecie, m.in. w Toronto, Pingyao, Cape Town, Nowym Jorku, Bonn, Düsseldorfie, Arles i Paryżu. Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi, aktualnie jest w trakcie pracy nad doktoratem.
Anna Orłowska wydała książkę „My bone will knit in 30 days”. Wystawa „Przeciek i inne prace” jest jej pierwszą indywidualną wystawą w Szwecji.
Więcej informacji na stronach Instytutu i galerii Panoptikon,
dalsze prace na autorskiej stronie Anny Orłowskiej