* Polska Fotografia Krajobrazowa / Paweł Pierściński / 40 lat ZPAF w Kielecach
* Paweł Pierściński w obiektywach przyjaciół. Kurator: Stanisława Zacharko-Łagowska
Galeria Górna i Mała Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach, ul. Kapitulna 2
Wernisaż w piątek 11 maja o godz. 18:00, ekspozycja do 25 maja 2018
Galeria Górna i Mała Sala:
Polska Fotografia Krajobrazowa / Paweł Pierściński / 40 Lat ZPAF – Okręg Świętokrzyski
Kurator wystawy: Stanisława Zacharko-Łagowska
Na wystawie pokazanych zostanie kilkadziesiąt fotografii ze zbiorów BWA w Kielcach, fotografików z całej Polski oraz Kieleckiej Szkoły Krajobrazu, których głównym tematem jest, zapomniany dzisiaj, krajobraz z lat 60/80 XX wieku, m. in. Pawła Pierścińskiego, który całym swoim twórczym życiem zasłużył na zaszczytne miano niekwestionowanego autorytetu polskiej fotografii, zarówno jako znakomity artysta, jak i teoretyk fotografii artystycznej oraz dokumentalnej. Jego systematyczne, przez bez mała pół wieku, dokumentowanie i fotograficzna analiza tego samego fragmentu przestrzeni – Kielecczyzny – to unikalne w skali światowej, jedyne w swoim rodzaju działanie.
Działanie, w którym wspierali Go także inni artyści, tworzący zarówno w ramach kolejnych, formowanych przez niego od 1962 roku struktur stowarzyszeń twórczych (aż do stworzenia Kieleckiej Delegatury, a potem – w 1978 roku – Okręgu Świętokrzyskiego Związku Polskich Artystów Fotografików) jak i według, przez Niego opracowanych, spójnych zasad stylistyki Kieleckiej Szkoły Krajobrazu. Niewątpliwie sukcesy kieleckich fotografików w dużej mierze były owocami także Jego pracy animatora ruchu fotograficznego, organizatora i krytyka. Jemu Kielce zawdzięczają powstanie Galerii Fotografii, zaistnienie Ogólnopolskiego Sympozjum „Krajobraz” i siedmiokrotnych edycji Biennale Krajobrazu Polskiego.
Jego doskonała sztuka i wartości, jakie dzięki niej stworzył i utrwalił, nabierają coraz większego znaczenia.
Coraz cenniejszy staje się również inny, wymierny materialnie rezultat Jego wieloletnich starań: obszerny zespół fotografii artystów Kieleckiej Szkoły Krajobrazu, znajdujący się w Kolekcji Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach, oraz, stanowiąca jej najcenniejszą część, znakomita wystawa „Polska Fotografia Krajobrazowa”, zawierająca 496 zdjęć najwybitniejszych polskich fotografików, działających w latach 80. ubiegłego wieku. „Polska Fotografia Krajobrazowa” jest wielkim dziełem kuratorskim i organizacyjnym Pawła Pierścińskiego. Jest też doskonale merytorycznie opracowanym podsumowaniem największych osiągnięć polskiej fotografii w tym, tak bliskim Mu temacie. Wystawa ta, zaprezentowana w lutym 1985 roku w BWA w Kielcach i, nieco później, w warszawskiej Zachęcie – nie była już więcej pokazywana.
Po 33 latach BWA prezentuje ją znowu – jako jeden z fragmentów bogatego dziedzictwa Pawła Pierścińskiego. W rocznicę śmierci tego wybitnego Artysty i Kielczanina, obcując z Jego wielką sztuką i owocami Jego pracy animatora kultury, z całą pewnością można potwierdzić prawdziwość słów Horacego: „non omnis moriar – nie wszystek umrę”, odnoszących się do artystów i ponadczasowości ich dzieł.
Stanisława Zacharko-Łagowska
Artyści, między innymi:
Paweł Pierściński (1938-2017) - członek honorowy ZPAF, fotograf, publicysta, krytyk i teoretyk fotografii oraz działacz społeczny. Twórca i animator Kieleckiej Szkoły Krajobrazu.
Edward Hartwig (1909-2003) - członek założyciel i honorowy ZPAF, jeden z najbardziej znanych na świecie fotografików polskich; uznawany za artystę wszechstronnego, łączącego w pracach fotografię i grafikę; zafascynowanego pejzażem, człowiekiem, fotografią teatralną, architekturą.
Wacław Cisłowski, członek, założyciel Okręgu Świętokrzyskiego ZPAF (1978). Klasyczny przedstawiciel Kieleckiej Szkoły Krajobrazu, laureat artystycznych nagród zbiorowych przyznanych „za stworzenie artystycznej dokumentacji polskiego krajobrazu rolniczego”. Głównym tematem twórczych zainteresowań artysty był krajobraz, portret, fotografia przyrody, w tym ulubionej Puszczy Jodłowej, często przedstawianej w formie interesujących makrofotografii.
Lech Charewicz (ur. 1935), członek ZPAF od 1972 roku, fotografik, uhonorowany w 1970 roku tytułem „Artiste FIAP” (A. FIAP). Był członkiem zarządu Warszawskiego Towarzystwa Fotograficznego. Instruktor fotografii z uprawnieniami MKiS. Autor kilkanastu tysięcy negatywów, prac fotograficznych i ksiąg dotyczących Polski, świata i najwyższych gór. Jako członek Polskiego Klubu Górskiego uczestniczył w wielu wyprawach w najwyższe góry świata: Kaukaz, Alpy, Ałtaj Mongolski, Himalaje i Karakorum. Fotografuje piękno gór i osiągnięcia polskiego alpinizmu.
Michał Cała (ur. w 1948) w latach 1978–1992 poświęcił się fotografowaniu śląskiego krajobrazu przemysłowego. W efekcie tej pracy powstał najważniejszy w jego dorobku cykl czarno-białych fotografii „Śląsk”. Autor był szczególnie zainteresowany osiedlami robotniczymi, starymi hutami, kopalniami i olbrzymimi hałdami. Fotografował także ludzi żyjących w tym środowisku.
W latach 70-tych był współtwórcą Tyskiego Klubu Fotograficznego KRON, a od 1983 roku jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Od roku 1995 mieszka w Bielsku-Białej. Nadal fotografuje Górny i Dolny Śląsk. W 2007 roku został zaproszony do wzięcia udziału w wystawie prezentującej fotografie 100 najważniejszych polskich fotografów w XX wieku: „Polska fotografia w XX wieku” – PKiN, Warszawa
Galeria Mała:
Paweł Pierściński w obiektywach przyjaciół
Kurator wystawy: Stanisław Zacharko-Łagowska
W roku 2018 mija 40 lat od założenia przez Pawła Pierścińskiego Związku Polskich Artystów Fotografików – Okręgu Świętokrzyskiego, oraz rok od jego śmierci.
Z tej okazji przygotowywana jest wystawa, która będzie się składać z „fotografii – pamiątek” z portretem mistrza „Kieleckiej Szkoły Krajobrazu” ze zbiorów BWA - m. in. Andrzeja Borysa, Michała Cały, Waldemara Jamy, Jana Spałwana, Andrzeja Pęczalskiego, Jerzego Piątka i innych.
Kurator wystawy: Stanisław Zacharko-Łagowska poprosiła wielu artystów fotografików o przygotowanie na tę okazję archiwalnych zdjęć z portretami Pawła Pierścińskiego.
Posiadacze zdjęć, mających charakter wystawowy, proszeni są o wydrukowanie w dowolnym formacie i przyniesienie do BWA, by zostały włączone do wystawy.