W ramach Kreatywnej Niedzieli, współorganizowanej przez BWA w Kielcach
Galeria Echo, ul. Świętokrzyska 20, Kielce, poziom +1 koło restauracji John Burg
Wernisaż w niedzielę 6 października o godz. 18:00, ekspozycja do 10 listopada 2019
Wernisaż wystawy fotografii Pawła Pierścińskiego, fotorelacja i opowieść „Instalacje: dziwne i piękne” dyrektor BWA w Kielcach Stanisławy Zacharko-Łagowskiej o tegorocznym Biennale Sztuki w Wenecji (o godz. 17:00, poziom -1 obok So! Koffee) to tylko część atrakcji Kreatywnej Niedzieli, która odbędzie się w najbliższą niedzielę w kieleckiej Galerii Echo.
Miłośnicy twórczości Pawła Pierścińskiego wciąż mogą powalczyć o ekskluzywny album z fotografiami Mistrza wydany przez BWA w Kielcach. To główna nagroda w konkursie na nazwę mini galerii sztuki, która powstała w Galerii Echo. Do wygrania także bony na zakupy. Głosowanie potrwa do 15 października. Karteczkę z wymyśloną nazwą trzeba wrzucić w tym terminie do skrzynki, która jest ustawiona w nowym miejscu prezentacji sztuki w Galerii Echo – koło restauracji John Burg na poziomie + 1.Wystawę „Paweł Pierściński Inaczej” tworzą mniej znane prace twórcy Kieleckiej Szkoły Krajobrazu: akty, kolaże, fotografie Puszczy Jodłowej czy robotników w hucie. Wystawa będzie prezentowana w mini galerii sztuki stworzonej w… galerii handlowej (na poziomie 1+ koło restauracji John Burg). Wychodząc poza mury instytucji kultury i wkraczając ze swoją ofertą na teren galerii handlowej, BWA w Kielcach chce poszerzyć krąg odbiorców sztuk wizualnych i działań artystycznych, „oswajać ze sztuką” osoby, które nie bywają w galeriach sztuki.
Paweł Pierściński (1932-2017) to jeden z najwybitniejszych polskich artystów fotografików, współtwórca i teoretyk słynnej Kieleckiej Szkoły Krajobrazu, autor wielu fotografii, które na stałe weszły do kanonu fotografii krajobrazowej.
Z wykształcenia był inżynierem budownictwa, porzucił jednak wyuczony zawód i całe życie poświęcił fotografii. Jako główny temat swojej twórczości wybrał krajobraz – odrzucany przez fotograficzną awangardę, jako motyw przestarzały i niegodny jej uwagi. Jednak jego konsekwencja, znakomita sztuka oraz oryginalne podejście do tematu sprawiły, że krajobraz i przestrzeń zewnętrzna stały się znowu –
i do tej pory pozostają – jednym z najważniejszych problemów fotograficznych. Wywarł wpływ na wielu kieleckich fotografów i doczekał się licznych naśladowców. Ich twórczość, oparta na precyzyjnie opracowanym przez niego kanonie fotografowania krajobrazu, krytyka określiła mianem Kieleckiej Szkoły Krajobrazu.
Paweł Pierściński wypowiadał się najpełniej w fotografii czarno-białej, w czystych odbitkach bromowych. Wiele podróżował i przywoził z podróży liczne zdjęcia - ale przedmiotem jego penetracji twórczej był przede wszystkim unikalny krajobraz świętokrzyski, naznaczony śladami ciężkiej pracy ludzi mocno związanych z naturą - pracy ziemi najbliższej, przy pomocy zwierząt i prostych narzędzi. W tym krajobrazie odnajdywał geometryczny porządek i ponadczasową harmonię: zarówno harmonię artystycznych kompozycji, jak i harmonię współpracy człowieka z naturą. Skupiał się przede wszystkim na ziemi: jej strukturze, geometrycznych rytmach pól, układających się w słynną świętokrzyską „szachownicę”, oraz zapisanych w nich śladach pracy człowieka: w bruzdach zaoranej ziemi, w rozmaitościach struktur upraw, wydeptanych ścieżkach i koleinach polnych dróg. Sam człowiek w tego rodzaju jego fotografiach pojawiał się rzadko i tylko w charakterze sztafażu – pokazany w oddali, aby współczesne szczegóły ubioru czy narzędzi nie wiązały go z konkretnym czasem. Oprócz krajobrazu, zajmował się także innymi fotograficznymi tematami. Fotografował Puszczę Jodłową, świętokrzyskie zakłady przemysłowe, budowy, ulice miast, portrety, akty, uprawiał fotografię socjologiczną.. Chociaż niezwykle sobie cenił fotografię dokumentalną, często odchodził od niej w stronę kreacji artystycznej: multiplikacji, foto kolażu, kształtowania obrazu wielokrotnym naświetlaniem, eksperymentował również z technikami tono rozdzielczymi. W każdej z tych dziedzin osiągnął doskonałość. Wiedział, że sztuka daje większe możliwości formułowania odautorskiego, indywidualnego przekazu i pozwala dzieło uczynić ponadczasowym. Te jego fotografie – niejednokrotnie powstałe już w latach pięćdziesiątych, nie są tak powszechnie znane, jak jego ikoniczne krajobrazy. Są jednak niezwykle oryginalne, niejednokrotnie wyprzedzają swój czas i świadczą o wszechstronności zainteresowań Artysty, a także o tym, że był niezwykle kreatywnym perfekcjonistą i tytanem pracy.
Największy zbiór fotografii Pawła Pierścińskiego – z których większość przekazał w darze – znajduje się w Kolekcji Fotografii Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach – jego rodzinnym i ukochanym mieście. W oparciu o te zbiory, w ubiegłym roku, zostały zrealizowane przez BWA, z finansowym wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Fundacji im. Kieleckiej Szkoły Krajobrazu: obszerny, uwzględniający różnorodność sztuki Artysty, album „Paweł Pierściński. Fotografia”, oraz, złożona ze 100 wielkoformatowych fotografii wystawa, której fragment obecnie prezentowany jest w przestrzeni Galerii ECHO. Z pozostałych dwóch części wystawy jedna – we współpracy z Konsulatem Rzeczypospolitej Polskiej w Kaliningradzie – została zaprezentowana rosyjskiej publiczności w kaliningradzkiej Galerii Wrota, druga zaś uświetniła otwarcie nowej siedziby Galerii Fotografii MCK w Browarze w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Stanisława Zacharko-Łagowska, dyrektor Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach