Polish Dream – Współczesna Polska w fotografii dokumentalnej
PIX. HOUSE, ul. Głogowska 35A, Poznań
Wernisaż w środę 28 października o godz. 18:00, ekspozycja do 13 listopada 2015
Także spotkanie z autorami, oprowadzanie kuratorskie Moniki Piotrowskiej.
Autorzy prezentowani w PIX. HOUSE: Agnieszka Rayss, Grzegorz Dembiński, Bartosz Dziamski, Witold Krassowski, Maciej Pisuk, Michał Szlaga, Paweł Supernak
Autorzy tworzący projekt – zaprezentowani na specjalnym pokazie albumu na tablety:
Mariusz Forecki, Arek Gola, Filip Springer
25 lat uformowanej na nowo Polski minęło jak mgnienie oka. Zdążyło wyrosnąć pokolenie, które już nie ma własnych przeżyć z ubiegłej epoki. Coś nam ucieka niezauważone. A przecież my, Polacy, mamy o czym opowiadać. Dlatego powstał Polish Dream – wielowątkowy zapis współczesnej, odmienionej Polski. Zawiera stopień komplikacji procesu przemiany i emocje, które temu towarzyszą. Wieloletnie cykle i fotograficzne notatki dziesięciu polskich, świetnych fotografów złożyły się na silnie zaangażowany dokument, w którym czuje się dynamikę historii. Kurator i teksty: Monika Piotrowska
Od kuratora:
W 1989 roku nikt nie spodziewał się ani Okrągłego Stołu, ani wolnych wyborów. Wszyscy mieli wtedy nadzieję i marzenie, lecz każdy miał trochę inne. Jakie były i jakie są polskie pragnienia?
Jak wygląda ich realizacja? Jak wygląda wolność?
Zdjęcia zawsze powinny stawiać pytania – uważał jeden z najbardziej oddanych swej pracy amerykańskich dokumentalistów Roy Stryker, szef sekcji historycznej słynnej Farm Security Administration FSA. Wrażliwość społeczna, jaką mieli fotografowie FSA, uczyniła z ich dzieła narzędzie do kwestionowiania zastanych warunków ludzkiej egzystencji, poruszania rządów i edukacji przyszłych pokoleń. Fotografowie Polish Dream potrafią tak samo stawiać pytania i poruszać. Tworzą mocną narrację i zmuszają do myślenia.
W trzech częściach udało się zestawić te nasze nie kończące się, polskie paradoksy, fenomen ciągłego szamotania się w sprzecznościach; dają razem obraz nadal owartej drogi, jaką jeszcze mamy przed sobą.
Najpierw Otwarcie. Na portret schyłku PRL-owskiej codzienności w Powidokach Witolda Krassowskiego odpowiada Agnieszka Rayss swoimi American Dream i Pięknymi ciałami; są tu ogromne pragnienie olśniewającej kariery u dziewcząt, startujących w konkursach na Miss i pęd do skrajnej autokreacji na zawodach kulturystycznych.
Dalej – Bartosz Dziamski pokazuje feerię wolności środowiska drag queens w Królowych nocy, Grzegorz Dembiński – Żywioł Przystanku Woodstock.
Część druga to Przesilenie. Sterylna i uporządkowana Popkultura pracy Foreckiego, rozpadający się i silny tylko starą więzią społeczną świat górników w Aurze Śląska Arka Goli oraz nieład przestrzenny
w Źle urodzonych Filipa Springera ilustrują dostrzeganie cieni.
Trzecia część pokazuje Przebudzenie, zakwestionowanie nowych reguł: interwencyjną Stocznię Michała Szlagi i bolesny obraz dramatu Ludzi z Brzeskiej na warszawskiej Pradze Macieja Pisuka.
Na koniec Paweł Supernak oswaja ludzi ze śmiercią (Hereafter), przywracając ich realnemu życiu.