Pierwsze z serii wydarzeń IIF: spotkania wokół książek fotograficznych
w ramach Poznań Art Week 2024
Miejsce dla fotografiii PIX. HOUSE, ul. Głogowska 35A, Poznań
Niedziela, 26 maja 2024 w godz. 16:00 - 20:00
Gośćmi będą: Hubert Humka, wydawnictwo BLOW UP PRESS oraz Katerina Kouzmitcheva
Inkubator Inicjatyw Fotograficznych Pix.house to przestrzeń dla osób poruszających ważne tematy społeczne za pomocą medium fotografii. To także platforma spotkań z publicznością w otwartej, kreatywnej, zaangażowanej, partycypacyjnej i edukacyjnej formule.
W czerwcu zaplanowano kolejne wydarzenia związane z IFF - trzy wystawy dyplomowe osób studiujących na Wydziale Fotografii Uniwersytetu Artystycznego oraz wystawę pokonkursową III Ogólnopolskiego Biennale Fotografii Użytkowej.
Organizatorzy Inkubatora Inicjatyw Fotograficznych: Fundacja Pix.house
opieka kuratorska: Adrian Wykrota
koordynacja działań: Katarzyna Grażewicz, Anna Molter
organizacja działań: Michał Adamski, Mariusz Forecki
➨ SPOTKANIE WOKÓŁ KSIĄŻKI ETERNAL U | HUBERT HUMKA
26 maja 2024 godz.16:00
Hubert Humka – fotograf, artysta wizualny, ukończył łódzką filmówkę, w której obecnie prowadzi autorskie zajęcia w Katedrze Fotografii. W swojej twórczości koncentruje się na człowieku, sięga do jego natury, dotykając jego śmierci, miłości, zła, boskości. Portretuje go w nieoczywisty sposób, przez pryzmat pejzażu, fotografii z miejsc zbrodni czy jak ostatnio naturalnych cmentarzy. Pokazywał swoje projekty na wystawach w Polsce i za granicą, m.in. w: Muzeum Współczesnym Wrocław, Leica Gallery Warszawa, Maison de la Photographie Lille, Claude Samuel Paryż oraz na międzynarodowych festiwalach fotograficznych, w tym: Les Rencontres d’Arles (Francja) Transphotographiques (Francja), Fotofestiwal Łódź. Finalista Prix Voice Off Selection na festiwalu Les Rencontres d’Arles Off (Francja) i Photo Diploma Award (Polska). Autor nagradzanych w wielu konkursach książek: „Evil Man” (Łódź Film School Press, Łódź 2015)
i „Death Landscapes” (BLOW UP PRESS, Warszawa, 2018), która była nominowana m.in.: do Prix Bob Calle du Livre d’Artiste (Francja).
Kurator wielu wystaw krajowych i zagranicznych studentów Szkoły Filmowej w Łodzi.
◉ Opis projektu: Wyobraź sobie, że po śmierci staniesz się drzewem, częścią lasu, nieograniczoną
i darmową energią. Wyrośnie na tobie żywy pomnik.
„Eternal U” to opowieść o tak zwanej dobrej śmierci i wieczności. Poprzez fotografie lasów będących naturalnymi cmentarzami, gdzie zmarli chowani są w biodegradowalnych urnach lub trumnach, oznaczonych jedynie wybranym wcześniej drzewem, Humka ukazuje pewien sposób myślenia o nas jako o kodzie, nieśmiertelnym łańcuchu jakiegoś większego wszechświata. W ciągu życia wszyscy z niego czerpiemy, aby później oddać mu cząstkę siebie: „W każdym z tych miejsc najważniejszy był dla mnie sam las dający wieczny odpoczynek pochowanym w nim ludziom,” – mówi Hubert Humka. – „Tam sfotografowałem ziemię, w której spoczywają i korę drzew, którymi się stali. Lubię myśleć, że korzenie tych drzew, czerpiąc z pochowanych pod nimi ludzi, włączają ich w swoją egzystencję, że nic się nie kończy, że zmienia się tylko nasze ludzkie ja. Stajemy się drzewem, lasem, częścią czegoś większego, co wykracza poza nas. Łączymy się z wszechświatem, stajemy się nieskończeni.”
➨ WYSTAWA PUBLIKACJI ORAZ SPOTKANIE Z WYDAWNICTWEM BLOW UP PRESS:
26 maja 2024 godz. 17:30
Założone w 2012 roku wydawnictwo BLOW UP PRESS jest rodzinnym projektem dwójki entuzjastów fotografii. Na początku swojej działalności skupiało się na wydawaniu internetowych magazynów fotograficznych, by w 2016 roku całkowicie przejść na papier. Rok później ukazała się pierwsza monografia, która stała się kołem napędowym dla kolejnych książkowych projektów wydawniczych, poruszających tematy skłaniające do myślenia, co odzwierciedla motto wydawnictwa: „When the story matters.” Dzisiaj książki stanowią główny obszar działania wydawnictwa.
BLOW UP PRESS publikuje książki fotograficzne oraz oparte na fotografii książki artystyczne, których autorami są cenieni fotografowie, jak i wschodzące gwiazdy fotografii. Książki z charakterystyczną literą B na grzbiecie zdobywają uznanie wśród czytelników i krytyków na całym świecie, są nagradzane na prestiżowych konkursach książek fotograficznych i artystycznych. Od 2020 roku BLOW UP PRESS organizuje także konkurs BUP Book Award, w którym nagrodą główną jest przeniesienie projektu fotograficznego na format książki oraz jej wydanie.
◉ Pokaz publikacji wydawnictwa:
● Glitter Blues (Lorenzo Castore) – porywająca opowieść o grupie transwestytów z Katanii na Sycylii, fotografowanych przez 10 lat; historia o samoświadomości, jej braku, napiętnowaniu i codziennej rutynie bohaterek książki skonfrontowanych z mitem i martyrologią Św. Agaty, patronki miasta.
● Garden (Marta Zgierska & Mateusz Sarełło) – niecodzienna historia miłosna przedstawiona za pomocą foto-kolaży, dla których punktem wyjścia były zdjęcia uschniętych kwiatów, w których niektóre elementy zostały zastąpione ludzkim ciałem w akcie uwolnienia partnera od toksycznej przeszłości i zaznaczenia obecności nowej partnerki w jego życiu; książka zdobyła nagrodę specjalną na Prix Bob Calle du livre d’artiste 2023 w Paryżu.
● Undertow (Damien Daufresne) – książka-rzeka; poetycka opowieść o poszukiwaniu domu rozumianego nie jako cztery ściany, lecz emocje, uczucia i atmosfera powstałe przez ludzi, którzy się wokół nas gromadzą; kombinacja fotografii, malarstwa, rysunku oraz transferów z filmów Super8; jedna z najlepszych książek fotograficznych 2022 roku w wielu zestawieniach.
● The Need to Know (Michael Honegger) – historia rodzinna i szpiegowska w jednym; ojciec autora był amerykańskim szpiegiem w Niemczech podczas Zimnej Wojny; pracował dla wywiadu armii USA; nikt z rodziny oczywiście nie wiedział o jego podwójnym życiu, książka bazuje na wspomnieniach autora z lat dzieciństwa, zdjęciach archiwalnych i starych dokumentach; jedna z najlepszych książek fotograficznych 2023 roku w wielu zestawieniach.
● object amnesic: a compost manifesto (Henrik Strömberg & Jens Soneryd) – laureat BUP Book Award 2020; książka jest wezwaniem do działania w celu ocalenia, tego co jeszcze da się ocalić ze świata, ponieważ to co nas otacza, nie jest tym, czym było na początku; wszystkie znaczenia i funkcje miejsc, przedmiotów i ludzi zostały zmienione przez kapitalizm i konsumeryzm; ścisły finalista kategorii Photo/Text w konkursie Arles Book Awards 2022.
● Big Fence / Pitcairn Island (Rhiannon Adam) – opowieść o miejscu, o ludziach, którzy tam żyją oraz o traumatycznych wydarzeniach, które miały tam miejsce; Pitcairn Island słynie z faktu, że osiedlili się tam buntownicy z Bounty oraz z wielopokoleniowego skandalu wykorzystywania seksualnego dzieci przez miejscową męską starszyznę; książka bazuje na 6-cio letnim śledztwie autorki i udowadnia, że stosowne władze wiedziały o całej sytuacji od lat 30-tych ubiegłego wieku by zareagować dopiero w 2006 roku.
➨ PREMIERA PUBLIKACJI ORAZ PREZENTACJA PROJEKTU BETONIUM
KATERINA KOUZMITCHEVA : 26 maja 2024 godz. 19:00
Katerina Kouzmitcheva – białoruska fotografka, mieszkająca we Wrocławiu, pracująca na pograniczu gatunków – fotografii dokumentalnej i konceptualnej. W swoich projektach eksploruje tematykę interakcji międzyludzkich i systemów politycznych, pamięci, tożsamości. Porusza także kwestie związane z kobiecością. Katerina jest laureatką międzynarodowych konkursów fotograficznych TIFA i BIFA, stypendystką Gaude Polonia, członkinią międzynarodowego stowarzyszenia fotoreporterek WOMEN PHOTOGRAPHY. Jej prace były publikowane m.in. w Bird in Flight, Monovisions oraz Dodho. Autorka jest lauretką konkursu Talent Roku 2024 Pix.house
◉ BETONIUM to projekt, który bada współczesną tożsamość mieszkańców krajów byłego Bloku Wschodniego w kontekście dziedzictwa architektonicznego — bloków mieszkalnych z wielkiej płyty. Dziś wielu ludzi w Europie Wschodniej mieszka w domach stworzonych w okresie sowieckim, ale ich światopogląd i składnik ideologiczny rozwijają się już w innym środowisku. W tej sytuacji ludzie ci tworzą nowe miejskie rytuały, praktyki i znaczenia. Projekt obrazuje podróże po krajach byłego Bloku Wschodniego (w tym po Polsce, Słowacji, Węgrzech, Czechach, Gruzji, Litwie, Estonii, Białorusi). Poprzez zestawienie społecznych rytuałów mieszkańców z różnych krajów i poruszanie się po tzw. dzielnicach sypialnych, artystka poszukuje kompleksowego zrozumienia i odpowiedzi na pytanie czy istnieje i jakie formy przybiera unikalna, odrębna od swoich zachodnich odpowiedników tożsamość.
➨ WYSTAWY DYPLOMOWE osób studiujących na Wydziale Fotografii Uniwersytetu Artystycznego
w Poznaniu w ramach Poznań Art Week w galerii Pix.house ul. Głogowska 35a, Poznań:
◉ GIRLHOOD | MAJA SZEWCZYKOWSKA - termin: od 5 do 22 czerwca
◉ RE-EXPERIENCE | KAMIL ROMAŃSKI - termin: od 15 do 17 czerwca
◉ WYOBRAŻAM SOBIE NIEPRZEJRZYSTOŚĆ | ALEKSANDRA KROŚNIAK
- termin: od 18 do 22 czerwca
➨ WYSTAWA POKONKURSOWA III OGÓLNOPOLSKIE BIENNALE FOTOGRAFII UŻYTKOWEJ
- termin: od 11 do 13 czerwca
Celem konkursu jest pobudzenie refleksji nad zjawiskami towarzyszącymi nam w codziennym życiu, rozbudzenie kreatywności oraz doskonalenie warsztatu twórczego. Intencją tegorocznego Biennale jest zbudowanie świadomości miejsca, poprzez proces badawczy oparty o analizę wizualną. Podczas tej edycji Biennale chcemy zwrócić uwagę na przestrzeń, w jakiej funkcjonujemy. Na jej koloryt, rytmy, grę świateł i cieni, formy i tekstury. Na architekturę i dialog między historią a teraźniejszością. A także na ludzi, którzy w mieście żyją. Konkurs jest okazją do reinterpretacji, do sformułowania nowego, kreatywnego spojrzenia na klasyczny temat. Do poszukiwania i wypracowania nowego języka obrazów.
Organizatorem Ogólnopolskiego Biennale Fotografii Użytkowej jest Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie oraz Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Piotra Potworowskiego w Poznaniu. Konkurs został wpisany do Kalendarza Ogólnopolskich Imprez Szkolnictwa Artystycznego.