POLIN Muzeum Historii Żydów Polskich, ul. Mordechaja Anielewicza 6, Warszawa
Wydarzenia towarzyszące wystawie „Roman Vishniac: Fotografia, 1920-1975”
Fimy dokumentalne w czwartek 28 i piątek 29 maja 2015 o godz. 18:00 i 20:00
Seminarium „Fotografia jako dokument życia” w czwartek 18 czerwca w godz. 10-16
W maju Muzeum zaprasza na filmy dokumentalne prezentujące sylwetki czterech wybitnych fotografów: amerykańskiej portrecistki Annie Leibovitz, związanej z rockowym magazynem Rolling Stone, Berta Sterna, zaczynającego karierę w latach 60., złotych latach reklamy, geniusza fotografii mody Helmuta Newtona i Vivian Maier, odkrytej po latach artystki fotografii ulicznej. Wstęp na wszystkie pokazy wolny.
28 maja, godz. 18:00 Annie Leibovitz: Życie w obiektywie, reż. Barbara Leibovitz, 2006, 90 min.
Ciężarna Demi Moore na okładce „Vanity Fair” to chyba najbardziej znane zdjęcie autorstwa Annie Leibovitz. Gwiazdy godziły się na najtrudniejsze warunki na planie, chłód i niewygodę, by dać się sportretować jednej z najsłynniejszych artystek fotografii. Reżyserka filmu, prywatnie siostra Annie Leibovitz, pokazuje w filmie kulisy ekstrawaganckich sesji, odwagę młodej dziewczyny w roli fotografa „The Rolling Stones” i przygląda się jej związkowi z wybitną pisarką i teoretyczką fotografii Susan Sontag.
28 maja, godz. 20:00 Bert Stern. Prawdziwy Madman, reż. Shannah Laumeister, 2011, 93 min.
Akty – to jedyna forma, w jakiej mogłem sfotografować Marylin. Nie umiałem sobie wyobrazić, żeby ona w ogóle cokolwiek miała na sobie – powiedział „Zły Chłopiec” Bert Stern po kilkudniowej sesji, w czasie której wykonał Marylin Monroe ponad 2,5 tysiąca zdjęć. Stern, syn pracownika zakładu fotograficznego, rozpoczynał karierę jako rysownik w magazynie mody. Świat blichtru i pięknych kobiet pochłonął go całkowicie i przyniósł sławę. Jego zdjęcia Elizabeth Taylor, Audrey Hepburn, Twiggy i Madonny trafiały nie tylko na okładki magazynów, ale także do nowojorskiego Museum of Modern Art.
29 maja, godz. 18:00 Szukając Vivian Maier, reż. John Maloof, Charlie Siskel, 2013, 83 min.
Tysiące negatywów włożono do pudeł i schowano w wynajmowanym magazynie. Jedno z nich trafiło w końcu przypadkiem w ręce pasjonata, który upublicznił odnalezione anonimowe fotografie przypominające dzieła Weegee’go czy Walkera Evansa. Zdjęciami, których autorką okazała się niedawno zmarła Vivian Maier, zainteresowały się największe galerie na całym świecie. Nie tylko ze względu na ich wartość artystyczną, ale także ekscentryczność fotografki, która skrywała swój talent i wszelkie szczegóły prywatnego życia.
29 maja, godz. 20:00 Helmut by June, reż. June Newton, 1994, 54 min.
Jak możesz żyć z takim potworem? – pytano June Newton, żonę jednego z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych twórców fotografii mody i fotografii erotycznej. W odpowiedzi chwyciła za kamerę i nakręciła dokument o „Królu Dziwactwa” zrealizowany w poetyce home movies. Wraz z June Newton wkraczamy na plan zdjęciowy i do życia fotografa wychowanego w Berlinie w swobodnej atmosferze lat 20.
Fotografia jako dokument życia - seminarium towarzyszące wystawie zdjęć Romana Vishniaca
Termin: czwartek 18 czerwca 2015 w godzinach 10:00 – 16:40
Monograficzna wystawa Romana Vishniaca, klasyka fotografii, autora popularnych obrazów żydowskiego życia w Europie Wschodniej, jest okazją do refleksji nad rolą fotografii w XX wieku.
Do udziału w seminarium zostali zaproszeni historycy i teoretycy fotografii, którzy w swoich wystąpieniach będą przede wszystkim zastanawiać się nad wiarygodnością fotografii dokumentalnej jako źródła oraz jej zależnością od uwarunkowań i kontekstów, w których działali autorzy zdjęć.
Oprócz twórczości Vishniaca, przybliżone zostaną sylwetki innych twórców fotografii dokumentalnej w XX w., m.in. Altera Kacyzne, Menechema Kipnisa, Mojżesza Worobiejczyka, Zofii Chomętowskiej, Benedykta Jerzego Dorysa, Jerzego Kosidowskiego. Poruszone zostanie również zagadnienie powojennych publikacji, wystaw i projektów fotograficznych poświęconych polskim Żydom i Zagładzie.
Program seminarium:
10:00 – 10:15 Wstęp – dr Katarzyna Nowakowska-Sito (Muzeum POLIN)
10:15 – 10:35 dr Renata Piątkowska (Muzeum POLIN), Fotografia jako dokument wydarzeń historycznych. Pogromy i pierwsza wojna światowa.
10:35 – 10: 55 dr Tamara Sztyma (Muzeum POLIN), Folkloryści, socjaliści, syjoniści, artyści.
Fotografowie żydowskiego życia w Polsce w okresie międzywojennym.
10:55 – 11:15 Teresa Śmiechowska (ŻIH), Fotografia na zamówienie. O autentyzmie reprezentacji
w twórczości fotograficznej Menachema Kipnisa i Altera Kacyzne.
11:15 – 11:30 dyskusja
11:30 – 11:45 przerwa na kawę
11:45 – 12:05 Krzysztof Jurecki, Znaczenie cyklu Kazimierz nad Wisłą (1931-1932) Benedykta Jerzego
Dorysa w kontekście fotografii polskiej i światowej lat 30. XX wieku.
12:05 – 12:25 Karolina Puchała-Rojek (Fundacja Archeologii Fotografii), „Fotografuję bardzo mało.
Po prostu ‚brak mi ducha’ ”. Czego nie fotografowała Zofia Chomętowska?
12:25 – 12:45 dr Magdalena Wróblewska (Muzeum Warszawy), Materialność dokumentu fotograficznego – znaczenie rzeczy.
12:45 – 13:00 dyskusja
13:00 – 14:00 przerwa na lunch
14:00 – 14:20 dr Artur Tanikowski (Muzeum POLIN), Świat dipisów w fotografiach Romana Vishniaca a narracja Galerii Powojnie.
14:20 – 14:40 Danuta Jackiewicz (MNW), Fotografia uliczna Jana Kosidowskiego, fotoreportera tygodnika
ilustrowanego „Świat” (1951-1969).
14:40 – 15:00 dr Kamila Leśniak (KUL), Niewidoczne centrum? The Family of Man a Zagłada.
15:00 – 15:15 dyskusja
15:15 – 15:30 przerwa na kawę
15:30 – 15:50 Tomasz Strug (Muzeum Galicja) Ostatni rozdział? Spojrzenie na projekty fotograficzne
poświęcone Żydom w Europie Środkowej i Wschodniej w latach 70. i 80. XX wieku.
15:50 – 16:10 dr Adam Mazur, Od Bram tragedii do Niewinne oko nie istnieje. Powojenna polska książka
fotograficzna wobec pamięci o polskich Żydach.
16:10 – 16:20 Komunikat: Ewa Małkowska-Bieniek (Muzeum POLIN) Obywatel wyznania mojżeszowego
i jego otoczenie na fotografiach Tadeusza Przypkowskiego ze zbiorów muzeum POLIN.
16:20 – 16:40 dyskusja