Galeria Muzealna przy Muzeum Fotografii w Janowie Lubelskim, ul. Zamoyskiego 20
Współorganizator: Fundacja Muzeum Historii Fotografii
Wernisaż i spotkanie z autorem w piątek 5 maja o godz. 18:00, ekspozycja do 25 maja 2023
Powidoki powstają jako zjawisko fizjologiczne gdy wpatrujemy się w wyrazisty kształt, a po odwróceniu wzroku powstaje obraz następczy. W moim mniemaniu, można je jednak traktować znacznie szerzej – jako obrazy, te chciane i niechciane, które pozostają pod powiekami, ale także te, które są projekcją umysłu i które wyświetla na wewnętrznej stronie powiek jak na ekranie.
Pierwotnie mały zbiór moich Powidoków urósł i ze swojego dzieciństwa wchodzi w okres dojrzewania. Czy już dojrzał? Nie mnie to oceniać.
Drogi Odbiorco moich prac, chciałbym zabrać Cię w dalszą podróż po świecie jaki istnieje pod moimi powiekami. Istnienie tego świata jest wątpliwe, może jest tylko moim konstruktem. Ale jeśli zechcesz, to mimo wszystko w niego wejdziesz lub stworzysz z moich powidoków swój własny świat.
Tytuły moich prac są werbalizacją jednej z wielu możliwych interpretacji.
Są moje i nimi się dzielę, ale ich nie narzucam. I zachęcam by dopisać własne.
Marek Kucharczyk
Marek Kucharczyk - członek Związku Polskich Artystów Fotografików w Okręgu Lubelskim, biolog środowiskowy, nauczyciel akademicki. W jego działalności fotograficznej wyróżnić można dwa przeplatające się nurty. Fotografia przyrodnicza, w której istotna jest wierność przekazu, to pierwszy z nich - związany z wykształceniem i uprawianym zawodem. Drugi nurt - to poszukiwanie dróg wyrażania głębokich emocji, czy to poprzez wierny zapis rzeczywistości, filtrowany przez osobisty punkt widzenia, czy też balansowanie pomiędzy przedstawieniem a abstrakcją.
Jest autorem lub współautorem kilkunastu wystaw, m.in.: Krajobrazy nadwiślańskie (1999 wraz
z J. Magierskim i T.J. Chmielewskim), Wisła (2002), Tryptyki (2006), Kilka zbożnych zdjęć (2006), Kraina łagodności (2010), Drzewa - inne spojrzenie (2016), Różne fotografie podróżne (2020), Faktury, struktury i myśli ulotne (2020), Fragmenty większej całości (2021), Powidoki według Marka Kucharczyka (2022), Wejścia/Wyjścia (2022), Repetycje (2023). Brał także udział w kilkunastu wystawach zbiorowych. Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych i prywatnych. Pracuje w Katedrze Zoologii i Ochrony Przyrody Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie na stanowisku profesora uczelni.
Jest coś wyjątkowo satysfakcjonującego w oglądaniu fotografii, których wysublimowana intelektualnie forma pozostaje w równowadze z treścią, wynikającą z uważnej obserwacji świata. Równie intrygujące i fascynujące jest obcowanie z płodnym, a jednocześnie dojrzałym artystą, który nie traci wrażliwości ani entuzjazmu tworzenia.
Cyklem „Powidoki" Marek skłania do refleksji nad zjawiskiem ludzkiej percepcji - nad relacjami pomiędzy działaniem narządu wzroku i aktywnością umysłu człowieka. Zdaje się poruszać w niemożliwej wręcz do zdefiniowania i trudnej do uchwycenia chwili, gdy tuż po zamknięciu powiek, zewnętrzny widok świata zaczyna ustępować miejsca wewnętrznym obrazom mentalnym.
Konkretność form ulega rozpuszczeniu, a bezpośrednia percepcja zastępowana jest pamięcią obrazu. Szczegóły znikają w mrocznej mgle, pozostawiając jedynie motyw, który był dla widza w danej chwili najistotniejszy.
Tak właśnie odbieram fotografie, należące do tego cyklu. Odczytuję w nich ten niezwykły, emocjonalny moment zauważenia, ale również znakomity warsztat przeniesienia tego na znaczącą fotografię.
Znajduję tu również coś, co bardzo cenię - rozległe przestrzenie do własnych interpretacji, zarówno pojedynczych fotografii, jak i całego zbioru.
Robert Pranagal