15.05. - 7.06.2015
Stara Galeria ZPAF
Plac Zamkowy 8, Warszawa
Wernisaż wystaw
w piątek 15 maja
o godz. 18:00 / 18:30
Wystawy czynne
do 7 czerwca 2015
poniedziałek-piątek w godz. 12-18
sobota-niedziela w godz. 14-18
Program Główny
8. WFFA 2015
Organizator
Okręg Warszawski ZPAF
Partner islandzki
The Icelandic Contemporary
Photography Association
Kuratorki
Magdalena Durda-Dmitruk,
Jolanta Rycerska
Do pobrania:
Wystawę otworzyła Jolanta Rycerska w towarzystwie istandzkich autorów - gości Festiwalu.
Relooking - Icelandic Landscape Photography
Pétur Thomsen, Inga Sólveig Fridjónsdottir, Spessi, Ingvar Högni Ragnarsson, Einar Falur Ingólfsson, Bjargey Ólafsdóttir
Prezentacja zbiorowa dotykająca zagadnień pejzażu islandzkiego poddanego ponownemu oglądowi przez fotografów średniego i dojrzałego pokolenia. Tematem refleksji islandzkich twórców jest kosmiczny pejzaż ze szkieletową, skandynawską architekturą oraz zdobyczami współczesnej cywilizacji. Pytając o granice transformacji natury przez człowieka, w pejzażach często wyzbytych piękna, ukazują oni widoki emanujące samotnością, opuszczeniem i obcością.
Sześciu islandzkich fotografów podejmuje się utrwalenia jednego z najstarszych fotograficznych tematów - pejzażu. Przyroda Islandii, jak każdej innej części świata, była dokumentowana i portretowana odkąd na wyspę dotarł pierwszy aparat. Nasi artyści oferują świeże spojrzenie na islandzki krajobraz, ignorując jego epickość i dramatyzm, a ukazując raczej wpływ, jaki wywarł na niego człowiek. Od Einara Falura, pokazującego, jak odgradzamy się od natury, po Bjargey Ólafsdóttir, której obrazy są jak fantastyczne, senne wiersze, wszyscy artyści prezentują nowoczesne podejście do tematu przyrody i tym samym redefiniują pojęcie islandzkiej fotografii pejzażowej.
Pétur Thomsen - Imported Landscape
Cykl Imported Landscape jest przejmującym i niepokojącym świadectwem zmian zachodzących w związku z ingerencją człowieka w przyrodę, próbami jej „oswajania“, adaptacji na własne potrzeby, demonstrowania dominacji nad naturą, czy odseparowywania się od niej.
Pétur Thomsen - Krajobraz z importu:
W 2003 roku Krajowe Przedsiębiorstwo Energetyczne Islandii rozpoczęło na wschodzie wyspy realizację projektu pod nazwą Kárahnjúkar. Plan budowy zakładał wzniesienie trzech zapór, z których jedna miała być najwyższą w Europie oraz elektrowni wodnej o mocy 700 MW. Tamy blokują m. in. potężną rzekę polodowcową Jökulsá á Dal, tworząc sztuczne jezioro Hálslón o powierzchni 57 km². Hydroelektrownia budowana jest głównie po to, by dostarczać energię elektryczną nowej hucie aluminium postawionej przez amerykańską firmę Alcoa, na terenie fiordu Reyðarfjörður, na wschodnim wybrzeżu Islandii. Sztuczne jezioro oraz nowe budowle zniszczyły jeden z największych dzikich terenów w Europie, tym samym określając projekt Kárahnjúkar mianem największego, ale i najbardziej kontrowersyjnego w historii Islandii. Kárahnjúkar jest jednym z elementów, który przyczynił się do powstania kryzysu finansowego w Islandii, a na jego temat odbyły się liczne debaty. Ekolodzy walczą i używają argumentacji na rzecz ochrony dzikiej przyrody, a obrońcy projektu mówią o potrzebie wykorzystania energii, którą natura ma do zaoferowania, przeliczając tym samym jej siłę na zysk. Gdy projekt się rozpoczął poczułem wielką potrzebę uczestnictwa w tej debacie. Zanim zostałem fotografem, przez pięć lat pracowałem w hucie aluminium. Czułem, że najlepszym sposobem na wzięcie udziału w dyskusji będzie podążanie za ziemią i jej przemianami. Postanowiłem okazać swój szacunek naturze fotografując jej piękno. Od momentu startu elektrowni w 2003 roku, regularnie odwiedzałem teren budowy. Robiłem zdjęcia przyrodzie, pokazując współczesny krajobraz Islandii.