7.01. - 2.02.2013
Stara Galeria ZPAF
Plac Zamkowy 8, Warszawa
Wernisaż wystawy
poniedziałek, 7 stycznia 2013
o godz. 18:00
Wystawa czynna
do 2 lutego 2013
poniedziałek-piątek w godz. 12-18
sobota-niedziela w godz. 14-18
Organizatorzy:
Okręg Warszawski ZPAF
Virako
Wystawa fotografii z unikalnego Kalendarza Virako 2013 - Some Kind of Wonderful ze zdjęciami Jodi Bieber - laureatki World Press Photo, wykonanymi podczas pobytu artystki w Łodzi w 2012 roku.
Jodi spędziła kilkanaście dni w Łodzi portretując jej mieszkańców. Praca ta współgra z jej projektem Individualism, który polega na fotografowaniu ludzi w ich naturalnym otoczeniu. Dlatego Jodi wybierała swoich modeli m. in. na ulicy, basenie, obozie harcerskim, domu spokojnej starości, a potem często prosiła o zgodę na zrobienie zdjęcia w ich domach. „Miasto tworzą jego mieszkańcy. Jechałam do Łodzi z obawami jak ludzie zareagują na udział w moim projekcie. Wybierałam z tłumu osoby, które są dla mnie interesujące. Komuś innemu mogą się wydać zupełnie zwyczajne i przeciętne. Łodzianie są wspaniali, bardzo otwarci i gościnni. Podczas całego pobytu właściwie nie spotkałam się z odmową. Ludzie chętnie godzili się na zdjęcia“ - powiedziała Jodi opuszczając Polskę.
Kalendarz wydaje łódzka firma Virako już od czterech lat. Myślą przewodnią był zamysł połączenia wysokiej wartości artystycznej z celem charytatywnym. Karty kalendarza zdobią zawsze dzieła wybitnych artystów. W 2012 r. były to fotografie Chrisa Niedenthala,
rok wcześniej grafiki Janusza Kaniewskiego, który od 3 lat przygotowuje jego oprawę graficzną.
W tym roku, Krzysztof Witkowski, prezes Virako Sp. z o. o. i zarazem pomysłodawca kalendarza, zaprosił do współpracy Jodi Bieber, laureatkę nagrody World Press Photo, autorkę fotografii afgańskiej dziewczyny okrutnie okaleczonej przez męża.
Jodi przejechała prawie 3000 km, wykonała ponad 40 portretów oraz zdjęcia pejzażowe i martwe natury.
Następnie w Johannesburgu, gdzie mieszka, wybrała 15 zdjęć, które tworzą tegoroczny kalendarz pod nazwą Some Kind of Wonderful. „Każdy moment, każde wydarzenie, osoba, pejzaż może być wyjątkowe, piękne, niepowtarzalne. Trzeba je tylko takim pokazać“ - wyjaśnia swoją koncepcję Jodi Bieber. Premiera kalendarza odbyla się w Łodzi, podczas wernisażu 22 listopada 2012 w budynku Forum 76 w Łodzi. Goście zobaczyli po raz pierwszy finalny efekt współpracy Jodi Bieber i Janusza Kaniewskiego. Kulminacyjnym momentem była licytacja Kalendarza Nr 1 z autografami artystów oraz trzech kolekcjonerskich fotografii Jodi Bieber. Kalendarz z nr 1 kupiono za 15 tysięcy złotych, w sumie z licytacji zebrano ponad 50 tysięcy złotych.
Kalendarz Virako można kupić za pośrednictwem strony internetowej Virako.pl. Pomimo iż, kalendarz jest wydawnictwem limitowanym, wydrukowanym w liczbie zaledwie 400 egzemplarzy, organizatorzy przeznaczyli pewną pulę dla warszawskiej publiczności. Całkowity dochód z licytacji i sprzedaży przeznaczony zostanie na wsparcie świetlic środowiskowych z Łodzi w ramach programu Szczęśliwe Podwórka.
Janusz Kaniewski jest wykładowcą Royal College of Art w Londynie i turyńskim Istituto Europeo di Design, gościnnie wykładał także na polskich uczelniach w Gdyni, Warszawie i we Wrocławiu. W tym roku artysta rozpoczął pierwsze, autorskie warsztaty, które są zalążkiem szkoły Designu. W styczniu doczekał się otworzenia swojej pierwszej galerii, obecnie znajdującej się przy ul. Śródziemnomorskiej 27, a w planach ma także kolejne butiki - galerie w Wiedniu, Paryżu, Turynie i Wenecji. Swoją karierę rozpoczął od studiów na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej, skąd przeniósł się do Włoch. Został tam wyłowiony przez Pininfarina, włoskie biuro projektowe specjalizujące się w tworzeniu samochodów koncepcyjnych i poszukujące młodych talentów. Odtąd rozpoczęła się jego współpraca z największymi koncernami samochodowymi na świecie. Jest specjalistą od „nadawania wyrazu twarzy” takim markom jak Lancia, Ferrari czy BMW. Autorem najnowszego logo Fiata. Jako przedmiot swoich projektów wybrał obszary dla człowieka najbardziej emocjonalne i zarazem nieracjonalne. Pomysł butów narciarskich Rossignol mistrza świata Hermanna Maiera powstał w jedną noc – buty wygrały Puchar Świata. Niewątpliwą receptą na sukces tego „człowieka renesansu” jest jego umiejętność połączenia użyteczności produktu z jego niepowtarzalnym charakterem i jego twarzą.