14.01. - 23.01.2016
Stara Galeria ZPAF
Plac Zamkowy 8, Warszawa
Wernisaż wystawy
w czwartek 14 grudnia o godz. 18:00
Wystawa czynna
do 23 stycznia 2016
poniedziałek - piątek w godz. 12-18
sobota - niedziela w godz. 14-18
Organizatorzy
* Okręg Warszawski ZPAF
* Studium Fotografii ZPAF
* Instytut Fotograficznych
Technik Szlachetnych
Kuratorzy
Łukasz Gietka, Greg Ostrowski
Autorzy prezentowanych prac:
Massimo Attardi (Włochy), Martina Biccheri (Włochy), Misha Burlatsky (Rosja), Tomasz Dembny, Marek Gardulski (ZPAF), Grzegorz Gorczyński (ZPAF), Milos Kral (Słowacja), Roman Krawczenko (Ukraina), Piotr Kwasiżur, Ewa Kutylak, Dariusz Kwiatkowski, Lech Lipiec (ZPAF), Janusz Marynowski, Roman Michalik, Aleksander Mitka, Renata Młynarczyk, Tomasz Mościcki (ZPAF), Greg Ostrowski, Robert Pawłowski, Maciej Plewiński (ZPAF), Konrad Pollesch (ZPAF), Krzysztof Pruszkowski (ZPAF), Andrzej Pytliński, Janusz Sochacki, Marcin Stępień, Marcin Szwaczko, Ricky Tomar (Indie), Wiesław Szymaniak, Carina Wachsmann (Niemcy), Zbigniew Wielgosz (†) (ZPAF), Andrzej Wiktor (ZPAF), Maciej Wojtak, Renata Zarzyka.
Wernisaż: Jola Rycerska, Greg Ostrowski i obok praca nagle Nieobecnego... fot. Wiktor Nowotka
Wystawa zatytułowana "Współczesny przegląd fotograficznych technik alternatywnych i archaicznych" prezentuje serię oryginalnych, unikatowych prace polskich i zagranicznych fotografów, wykonanych według XIX-wiecznych receptur fotograficznych.
Ekspozycja, oprócz walorów artystycznych, posiada niewątpliwy walor edukacyjny. Po pierwsze - walor edukacji historycznej, nawiązując wprost do spuścizny polskich i zagranicznych fotografików XIX i początków XX wieku, a po drugie - walor poznawczy w zakresie odkrywania na nowo, kontynuowania i zachowania dawnych, tradycyjnych metod fotograficznych, polegających na własnoręcznym tworzeniu unikatowych, niepowtarzalnych dzieł na granicy grafiki warsztatowej i fotografii.
Wśród zaprezentowanych na wystawie prac znajdują się zarówno obrazy fotograficzne, będące swego rodzaju kontynuacją dawnego nurtu w sztuce fotograficznej, zwanego piktorializmem, jak też prace ukazujące nowatorskie podejście do fotografii artystycznej. Zaprezentowane prace wykonane są w technikach alternatywnych w stosunku do powszechnych dzisiaj wydruków z drukarek atramentowych i ploterów, a są to między innymi takie techniki dawne, jak mokry kolodion, guma dwuchromianowa, palladium, ortone, cyjanotypia, brąz Vandyke, kalitypia, światłodruk, heliografia, diaguma, a także technika olejowa, bromolejowa i litowa oraz klasyczna technika srebrowa. Wspólną cechą wszystkich wymienionych technik jest konieczność użycia do kopiowania z użyciem światła słonecznego stosunkowo dużego formatu negatywów czarno-białych.
Warto wspomnieć, że w przypadku pewnej części eksponowanych na wystawie prac negatyw uzyskany został przy zastosowaniu wielkoformatowych kamer miechowych, zaś spora część wykonana jest dzięki nowoczesnej technologii, a źródłem obrazu jest plik cyfrowy lub skan. Tym samym przed zdjęciami wykonanymi przy pomocy najnowocześniejszej techniki cyfrowej otwierają się niespodziewanie szerokie możliwości. Pozwala ona bowiem na uzyskiwanie unikatowych odbitek w technikach alternatywnych, dodając im bezsprzecznych walorów niepowtarzalności, jakie cechuje własnoręcznie przygotowane podłoże z indywidualnie sporządzoną i naniesioną emulsją światłoczułą, bazującą na różnych odczynnikach chemicznych i pigmentach.
Wystawa jest zapowiedzią cykli edukacyjnych w zakresie prezentowanych technik.