Ney Gallery & Prints, ul. Spokojna 5, Warszawa
Wernisaż w piątek 6 października o godz. 19:00, ekspozycja do 20 października 2017
Galeria prowadzona przez Monikę Ney
Pierwsze fotografie do cyklu „Dynamika miasta” powstały w czerwcu roku 2014 w Sydney. Celem realizacji najpierw pojedynczych zdjęć, a następnie rozbudowanego przedsięwzięcia artystycznego pod tym tytułem jest zaprezentowanie fenomenu miasta przy wykorzystaniu szczególnych możliwości fotografii tradycyjnej polegających na wielokrotnej ekspozycji kliszy fotograficznej.
Przyczyną poszukiwania przez autora nowej formy wypowiedzi na temat zjawiska jakim jest miasto było nagromadzenie wrażeń z kilku w ostatnich latach podróży artystycznych do wielu miejsc na Kuli Ziemskiej i odwiedzenie przy tych okazjach miast o różnej genezie kulturowej. W kontekście tych doświadczeń, potrzebą chwili stało się przekazanie za pomocą fotografii natłoku wrażeń dotyczących poznawanych miejsc z całą ich skomplikowaną strukturą urbanistyczną, socjologiczną i kulturową, osadzoną w różnorodnych warunkach geograficznych.
Zarejestrowanie w obrazach fotograficznych procesu poznawania oraz jednoczesnego budowania w tym samym obrazie osobistej interpretacji poznawanej rzeczywistości miasta w połączeniu z emocjami, jakie tym procesom towarzyszą, jest zadaniem niezwykle trudnym. Intensywność i różnorodność wrażeń, procesów intelektualnych oraz towarzyszące tym procesom emocje z trudem mieszczą się w pojedynczych fotografiach.
Dla zbudowania adekwatnie intensywnego obrazu fotograficznego łączącego w jedną całość procesy poznania oraz kreacji w powiązaniu z emocjami im towarzyszącymi autor zdecydował się zastosować technikę wielokrotnej ekspozycji realizowaną na filmach diapozytywowych. W każdym zdjęciu rejestrowanych było i jednocześnie scalanych w jeden obraz na pojedynczej klatce filmu formatu 6x7 cm wiele ujęć. W czasie fotografowania, zwykle było nakładanych na siebie w trakcie kolejnych naświetleń od 2 do 4 różnych obrazów. Zasadnicza trudność polegała na tym, że autor nie miał żadnej kontroli nad ich wzajemnym przenikaniem się. W trakcie kolejnych naświetleń zmieniane były zarówno obiektywy jak też perspektywa fotografowania obiektów. Poza jednym, wszystkie fotografie były wykonane „z ręki”, bez użycia statywu. Po zakończeniu fotografowania, aby obejrzeć jego rezultaty, należało przeprowadzić proces wywołania obrazów utajonych na kliszy. To trwało zwykle kilka tygodni, ponieważ wywoływanie filmów w procesie E–6 jest obecnie trudno dostępne. Po wywołaniu i utrwaleniu klisz kształt zdjęć stawał się materialny i ostateczny, powstawała fotografia. Proces kreacji w odniesieniu do najciekawszych fotografii był kontynuowany przy pomocy narzędzi komputerowych po uprzednim wskanowaniu przeźrocza, czyli jego zamianie z formy materialnej, osiągniętej na drodze chemicznej, na elektroniczną.
Niepokojące są miasta fotografowane przez Tomasza Sobeckiego. One nie chcą tak wyglądać „same z siebie”. Autor zdjęć, za pomocą złożonych zabiegów, na które składają się zmiany optyki i wielokrotne ekspozycje, tworzy rodzaj Megalopolis. Z jednej strony dochodzi w ten sposób do poszerzenia możliwości sprzętu fotograficznego, z drugiej zaś, powstają obrazy o niespotykanej intensywności. Zwiedzając różne miasta często odczuwamy niedosyt: To tylko tak wygląda? Tomasz Sobecki proponuje zagęszczenie miejskich substancji, wychodząc naprzeciw naszym marzeniom. Kto wie, czy to nie jest najważniejsza rola fotografii.
Prof. Aleksander Błoński
Tomasz Sobecki.
Urodzony w 1952 roku w Toruniu. Fotograf. W 2013 roku uzyskał stopień doktora sztuki w zakresie fotografii w łódzkiej PWSFTviT. W swoim dorobku ma wiele wystaw indywidualnych w prestiżowych polskich galeriach artystycznych i fotograficznych, a także liczne wystawy indywidualne za granicą w krajach europejskich: Anglii, Finlandii, Hiszpanii, Szwajcarii oraz w Australii, Indiach, Kazachstanie i USA. Brał udział w międzynarodowych wystawach zbiorowych w Belgii, Niemczech i Japonii; był reprezentantem sztuki polskiej na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki w Caracas (Wenezuela).
Aktywny uczestnik polskich i międzynarodowych sympozjów fotografików i projektantów, a także w akademickich konferencji naukowych. Jako wykładowca prowadzi – w różnych okresach i zakresie – zajęcia z fotografii ze studentami na uniwersytetach: w Łodzi – również w języku angielskim, Bydgoszczy
i w Toruniu oraz na Wydziale Designu Indian Institute of Technology w Hajdarabadzie. Jest adiunktem w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu.
Założył i prowadził w roku 2009 w Toruniu galerię etiud pod nazwą GALERiA’Vi. Uzyskał stypendia artystyczne: 1990 – stypendium MSZ Królestwa Hiszpanii, 1991–1993 stypendium MKiS RP.
Najbardziej znane cykle fotograficzne: „Modlitwa w gotyckiej katedrze” 1981 ; „Gotyk – kształt i światło” 1985 ; „Perspektywa” 1987/2008 ; „Kształt światła” 1991 ; „Miasto” 1992 ; „Kolor wiatru” 1996 ; Dialog TWARZ z udziałem Franciszka Starowieyskiego polegający na zgłębianiu relacji portret-autoportret 2002 ; „Miasta – inaczej” 2005 ; „Szalone lokomotywy” 2006 ; „Krucyfiks” 1983/2010 ; „Idea piramid” 2002/2012 ; „Warszawa – miasto sukcesu” 2014 ; „Magiczny Toruń” 2007/2015 ; „Dynamika miasta” 2015.
Prace w zbiorach: Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Okręgowym w Toruniu, Galerii Współczesnej Sztuki Sakralnej w Kielcach oraz w zbiorach prywatnych i publicznych za granicą, m. in. Coventry – Wielka Brytania, Äänekoski – Finlandia, Astana – Kazachstan, Sydney – Australia, Nowy Jork, Chicago – USA, Hajdarabad – Indie, Tokio – Japonia.
Więcej informacji na stronie autorskiej.