Galeria Piekary, CK Zamek, Dziedziniec Różany, ul. św. Marcin 80/82, Poznań
Partner: Fundacja 9/11 Art Space
Wernisaż w czwartek 1 marca o godz. 19:00, ekspozycja do 30 kwietnia 2018
Wystawa czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00
Galeria Piekary i Fundacja 9/11 Art Space zapraszają na wernisaż wystawy Teresy Tyszkiewicz „Szpilka zwykła i niezwykła” - prezentowane będą prace w rozmaitych technikach od fotografii, fotografii obiektowej przez asamblaże do obiektu w przestrzeni.
Teresa Tyszkiewicz rozpoczęła pracę twórczą pod koniec lat 70. ubiegłego wieku.
Początkowo w działalności artystki dominował film, performance i fotografia wizualizujące emocje i działania ekspresyjne. Po 1982 roku, po wyjeździe do Paryża, w twórczości Teresy Tyszkiewicz nastąpiła zmiana. "We Francji zaczęłam rozwijać pomysł, który przywiozłam z kraju, czyli komponowanie obrazów ze szpilek" - jak wspomina artystka. Szpilki to autorskie i konsekwentnie rozwijane tworzywo artystyczne, funkcjonujące w rozmaitych wariantach w realizacjach Tyszkiewicz. Pojawiają się one jako elementy kompozycyjne wbite w płótno obrazu, płaszczyznę papieru, fotografii. Motyw szpilki jest również obecny w obiektach przestrzennych artystki - instalacjach, rzeźbach, obiektach. Szpilka jest bezpośrednim nośnikiem akcji, gestu Tyszkiewicz - „Proces jest przeżyciem. Jest akcją [...]. W czasie pracy czuję się punktem, ukłuciem mojej szpilki”. Z czasem szpilka stała się motywem przewodnim w twórczości artystki i jej obsesją, jak określiła to Teresa Tyszkiewicz: „Ten biedny przedmiot stał się dla mnie magiczny. […] Szpilka prowokuje mnie […] symbolizuje zmaganie z przeszkodami”.
Powierzchnie obrazów i obiektów cechuje walka chaosu z porządkiem kompozycyjnym. Grubo nakładana farba, szpilki oraz inne elementy tworzą skomplikowane sieci i wiry. Kolorystyka prac Teresy Tyszkiewicz jest dość oszczędna, tak jakby sama artystka chciała nam wskazać, że to nie o kolor w jej twórczości chodzi. Dominują szarości, czerń i brąz, ale pojawia się również czerwień, biel i błękit. Gęstość i dynamika kompozycji, autonomiczne i skomplikowane struktury prac są nośnikiem silnych emocji autorki. Reliefowy, wyjątkowy charakter prac wydobywa gra świateł i cieni. Ostra, metalowa szpilka jest jednocześnie doświadczeniem i metaforą bólu. Brutalną, naszpilkowaną powierzchnię artystka często kontrastuje też ze swoim wizerunkiem, używając ostrych szpilek w autoportretach. Kłujące obiekty przywodzą na myśl różnego rodzaju ceremoniały, czy rytuały - np. obrzędy voo-doo.
Teresa Tyszkiewicz urodziła się w 1953 roku w Ciechanowie. W latach 1974-1978 studiowała na Politechnice Warszawskiej na Wydziale Mechaniczno-Technologicznym, dyplom uzyskała w 1978 r. Po zakończeniu studiów rozpoczęła działalność artystyczną. Jest autorką filmów krótkometrażowych, zajmuje się performance'em, fotografią, malarstwem, rysunkiem, tworzy obiekty przestrzenne i rzeźby.
Początkowo związana była ze środowiskiem artystycznym Galerii Współczesnej w Warszawie. Współtworzyła (od 1980 roku) ze swoim mężem - Zdzisławem Sosnowskim (a zarazem artystą, z którym wielokrotnie współpracowała) - Związek Twórców Filmowych "Remont".
Od 1982 roku mieszka i pracuje w Paryżu. Jej prace znajdują się w kolekcjach wielu instytucji, m.in. Fonds National d'Art Contemporain w Paryżu, Fondation Camille, Musée Ville de Paris, Musée Bohin w Paryżu, oraz w kolekcjach prywatnych (Francja, Niemcy, Polska, Szwajcaria, Włochy, USA).
Wybrane wystawy indywidualne:
2017 - Teresa Tyszkiewicz. Epingles, Galerie Anne de Villepoix, Paryż
2010 - Teresa Tyszkiewicz. Photo Epingle, Foto-Medium-Art., Kraków
2009 - Teresa Tyszkiewicz. Epingle, Galeria Sztuki Najnowszej, Gorzów Wielkopolski
2005 - Teresa Tyszkiewicz. Twarze, Galeria Krytyków Pokaz, Warszawa
2004 - Epingle, Kiron Galerie, Paryż
1998 - Szpilki, Zachęta Państwowa Galeria Sztuki, Warszawa
1985 - Peinture et dessin, Cité internationale des Arts, Paryż
1982 - I occupy only that much place, T. Tyszkiewicz & Z. Sosnowski, Galeria Diferença, Lizbona
1981 - Fotografia, Galeria Jatki, Wrocław
1979 - Stałe zajęcie, (razem ze Zdzisławem Sosnowskim), BWA Kalisz
1978 - Sztuka ekstremalna, BWA, Kalisz
Wybrane wystawy zbiorowe:
2017 - Dama w lustrze. Strategie artystyczne kobiet w latach 70. XX w., Galeria Piekary, Poznań
2010 - Biennale Ars Polonia, W przestrzeni / In Space, Galeria Sztuki Współczesnej, Opole
2008 - Teraz! Artyści Galerii Foto-Medium-Art, Mazowieckie Centrum Sztuki Wsp. Elektrownia, Radom
2006 - 1,2,3... awangarda, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
2004 - Films of Polish Women Artists in the 1970s and 1980s, Tate Modern, Starr Auditorium, Londyn
- Films of Polish Women Artists in the 1970s and 1980s, pokaz towarzyszący wystawie
Architectures of Gender: Contemporary Women's Art In Poland, Sculpture Center, Nowy Jork
- Z archiwum polskiego filmu eksperymentalnego, Centrum Sztuki Łaźnia, Gdańsk
2001 - Espace des Beaux-Arts, Ateny (Nagroda Jury Exposition Fondation Camille)
1994 - Ars Erotica, Muzeum Narodowe, Warszawa
1991 - Jesteśmy: wystawa dzieł artystów polskich tworzących za granicą,
Państwowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa
1989 - Galerie Wanda Dunikowski, Kolonia, Niemcy
1988 - Comparaison, Grand Palais, Paryż, Francja
1986 - Aspects de la jeune peinture abstraite, M. des Jeunes et de la Culture Les hauts de Bellleville, Paryż
1985 - Galerie Lara Vincy, Paryż
1983 - Festival International d'Art Performance, Lyon, Francja
- Présences Polonaises (film), Centre Georges Pompidou, Paryż
- Grands et jeunes d'aujourd'hui, Grand Palais, Paryż
1982 - XII Biennale de Paris (Sekcja Filmu Eksperymentalnego), Paryż - Festival de Cinéma et Vidéo, Paryż
1981 - Festival International du Jeune Cinéma, Hyères
1980 - Works and Words. Early critiques of the discourse of E. European Art, De Appel Gallery, Amsterdam
1979 - Porównania VII, BWA Sopot