Leica 6x7 Gallery, ul. Mysia 3, II piętro, Warszawa
Wernisaż w czwartek 11 kwietnia o godz. 19:00, ekspozycja do 1 czerwca 2019
Spotkanie z dr Adamem Sobotą w piątek 12 kwietnia o godz. 18:00
Oprowadzanie Wojciecha Jędrzejewskiego po wystawie w środę 15 maja o godz. 18:00
6×7 Leica Gallery Warszawa zaprasza na wystawę fotografii Tadeusza Wańskiego, na której zaprezentuje prace z wyprawy artysty na Półwysep Bałkański w latach 30. XX wieku. Będzie to jedna z nielicznych okazji, aby na żywo zobaczyć autorskie odbitki bromowe, wykonane przez jednego z najważniejszych polskich piktorialistów.
Podczas wernisażu zaprezentowany zostanie także obszerny katalog zawierający 36 fotografii z bałkańskiego cyklu Wańskiego, opracowanie krytyczne poświęcone jego twórczości autorstwa
dr Adama Soboty oraz kalendarium artystyczne i życiorys artysty.
Zgromadzone na wystawie fotografie pochodzą z kolekcji Wojciecha Jędrzejewskiego.
Wystawie towarzyszyć będzie spotkanie z dr Adamem Sobotą.
Tadeusz Wański uznawany jest za jednego z najwybitniejszych polskich fotografów krajobrazu.
Był przedstawicielem piktorializmu (ang. pictorial – obrazowy, malarski), który zakładał zbliżenie środków fotograficznych do tych, stosowanych w malarstwie. Styl fotografii Wańskiego często określano jako miękki, akwarelowy, sugestywnie nastrojowy. Charakteryzuje go odrealnienie krajobrazu, idealizacja motywu, doskonała kompozycja, a przede wszystkim niezwykła świetlistość, którą artysta uzyskiwał poprzez specjalne zabiegi, którym poddawał odbitki wykonane w swojej pracowni – jak na przykład werniksowanie fotografii, a następnie usuwanie werniksu ze świateł obrazu.
Sam Wański tak opisywał swoją twórczość podczas wystawy na Pierwszym Międzynarodowym Salonie Fotografii Artystycznej w 1927 roku w Warszawie: Kocham i podziwiam motywy wielkie, klasyczne, dobrze obmyślane, odznaczające się czarem gry świateł i cieni, które obok kultury i wyobraźni uwidoczniają również wysiłek twórczy artysty. (…) Tyle jest piękna wokół nas w przyrodzie, że naprawdę nie pojmuję, jak można znajdować zadowolenie w odtwarzaniu rzeczy banalnych, chociaż technicznie doskonale sfotografowanych… Fotografie z cyklu Lato nad Adriatykiem zostały wykonane w latach 30. XX w. Ten spójny stylistycznie cykl tematyczny dobitnie ilustruje przekonania artysty znajdujące się w opozycji do nurtów awangardowych, zdobywających popularność w międzywojennej Europie. Architektura i krajobraz ukazane są tu w zjawiskowy sposób – intensywność południowego słońca kontrastuje z głębokimi cieniami zaułków bałkańskich miejscowości, pozwalając artyście w niemal dowolny sposób zabawiać się grą świateł. Sylwetki ludzkie na zdjęciach Wańskiego sprowadzane są do roli sztafażu i stają się elementami pejzażu, tak przecież egzotycznego dla mieszkańców Polski lat 30. XX w.
Tadeusz Wański
Urodził się 27 października 1894 r. w Środzie Wielkopolskiej. Kształcił się w Wągrowcu, gdzie ukończył gimnazjum typu humanistycznego. Był przemysłowcem, właścicielem palarni kawy i sklepów z artykułami kolonialnymi w Poznaniu i Gdyni. Z fotografią zetknął się w 1922 roku. Już w następnym roku został wyróżniony na wystawie fotograficznej „Światłocień” w Poznaniu. W 1926 roku został członkiem Towarzystwa Miłośników Fotografii, a cztery lata później jego prezesem. W latach międzywojennych należał do najpopularniejszych fotografów polskich. Wystawiał swoje prace na ponad stu krajowych, zagranicznych i międzynarodowych wystawach oraz salonach fotografii artystycznej, zdobywając wiele wyróżnień, nagród i medali. Był członkiem przedwojennego Fotoklubu Polskiego. Po zakończeniu II wojny światowej zajął się także działalnością popularyzującą fotografię, został członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. W roku 1954 w warszawskiej Zachęcie odbyła się retrospektywna wystawa twórczości artysty.
Zmarł 17 grudnia 1958.
Adam Sobota, dr nauk humanistycznych, w latach 1973–2018 prowadził Dział Fotografii w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Jest autorem wielu wystaw i opracowań z zakresu historii fotografii polskiej i sztuki współczesnej. W dziedzinach tych zajmował się także dydaktyką.
Główne publikacje: Nowe horyzonty w nowych mediach. Zjawiska sztuki polskiej w latach 1945–1981 (2017), Fotografia – historia i sztuka. Katalog zbiorów fotografii Muzeum Narodowego we Wrocławiu (2007), Konceptualność fotografii (2004), Szlachetność techniki. Artystyczne dylematy fotografii w XIX i XX wieku (2001). Członek honorowy ZPAF.